Het distributiecentrum met een oppervlakte van ruim 27.000 vierkante meter staat op een van de laatste overgebleven terreinen in het Atlaspark. “In deze regio is weinig logistieke bedrijfsruimte beschikbaar. Dit wordt mede ingegeven door de groei van het aantal woningen in de stad Amsterdam waardoor bestaande bedrijven binnen de ring naar buiten worden geduwd”, weet Jelle Hogetoorn, vastgoedontwikkelaar bij Borghese Logistics.
Multimodaal knooppunt
Borghese gelooft in het Atlaspark. In dit deel van het Westelijk Havengebied van Amsterdam heeft de vastgoedontwikkelaar eerder distributiecentra gerealiseerd voor bedrijven als G-Star, DSV, Rivièra Maison en LGI. Het nieuwe distributiecentrum aan de Kaapstadweg, recht tegenover DSV, is onderdeel van een grote logistieke campus. “De eerste twee fases bestonden elk uit 20.000 vierkante meter. Die zijn in korte tijd volledig verhuurd, onder andere aan logistiek dienstverlener LGI, 200 Fahrenheit, Fiege, VSDV en Stern. Deze ruimte van 27.000 vierkante meter betreft de derde en laatste fase”, weet Hogetoorn.
Wat het Atlaspark geschikt maakt voor logistieke activiteiten, is de uitzonderlijk goede ontsluiting. Hogetoorn noemt de snelweg A5, de nabijheid van Schiphol en de railterminal met treinverbindingen tot in China. “Maar het terrein is bij uitstek geschikt voor havengerelateerde activiteiten. De containerterminals in de haven van Amsterdam zijn zo dichtbij, dat voor het natransport geen vrachtauto’s nodig zijn. Inzet van een terminaltrekker is mogelijk, wat flink in kosten scheelt. Dat maakt dit gebied tot een modern multimodaal knooppunt.”
Optimaal te benutten
Het distributiecentrum zelf beschikt over een uitgekiend ontwerp. De dimensies inclusief de hoogte en kolomafstanden maken het mogelijk om het volume optimaal te benutten voor diverse vormen van opslag. De vloervlakheid en de vloerbelasting zijn geschikt voor de mogelijke inzet van mobiele robots of smallegangentrucks. “Boven de docks hebben we alvast een mezzanine aangelegd. Die kan worden gebruikt voor legbordstellingen en voor diverse werkzaamheden zoals het ver- en ompakken van goederen, maar ook voor uitbreiding van de kantoorruimte.”
De logistieke ruimte is voorzien van een ESFR-sprinklerinstallatie. De gevel bestaat deels uit Rodeca-panelen. “Hiermee kiezen we voor kwaliteit en veiligheid, maar ook flexibiliteit en risicobeheersing. De Rodeca-panelen zijn wel lichtdoorlatend, maar niet lichtdoorschijnend. Als een heftruckchauffeur uit een gangpad komt, kan hij dus niet worden verblind door de zon, legt Hogetoorn uit.
BREEAM Very Good
Het pand beschikt over voldoende kantoorruimte voor expeditie en warehouse management en over alle noodzakelijke personeelsvoorzieningen. Vrachtautochauffeurs hebben een eigen entree met chauffeursvoorzieningen en een balie waar ze zich kunnen melden. “Er zijn ruim voldoende parkeerplaatsen inclusief laadpalen voor elektrische auto’s. Vanaf het Atlaspark loopt er een buslijn richting de stad Amsterdam met overstapmogelijkheden op station Amsterdam Sloterdijk.”
Uiteraard is het distributiecentrum BREEAM-gecertificeerd. “We zijn gegaan voor de kwalificatie BREEAM Very Good. Door uitgekiende keuzes te maken in de gebruikte materialen en maatregelen, wordt deze kwalificatie gehaald zonder nadere voorwaarden te hoeven stellen aan de organisatie van het bedrijf dat de ruimte gebruikt. Ook op dit punt hebben we weer de optimale balans gezocht tussen kwaliteit, duurzaamheid én flexibiliteit.”
Scherp geprijsd
Het distributiecentrum is opgedeeld in drie units van 5.000 vierkante meter en drie units van 4.000 vierkante meter. Elke unit kan afzonderlijk worden verhuurd. “Daarmee spelen we in op de behoefte van bedrijven in de regio. Die telt veel bedrijven, onder meer actief in e-commerce, die het afgelopen jaar snel zijn gegroeid, maar waarvoor een standaard unit van 5000 vierkante meter net te groot is. Met een unit van 4.000 vierkante meter kunnen zij hun omzetgroei toch faciliteren en door de koppelbaarheid van de units ook in de toekomst blijven doorgroeien.”
Hogetoorn benadrukt dat de units net als de eerdere distributiecentra scherp geprijsd zijn. Zo scherp, dat menigeen zich afvraagt of de lage huurprijs wel samengaat met hoge kwaliteit. “Dat is wel degelijk het geval”, bevestigt Hogetoorn. “De reden is simpel: op basis van eerdere projecten is in samenspraak met architect, aannemer en andere partijen een doorontwikkelde, gestandaardiseerde aanpak voor ontwerp van distributiecentra ontstaan. Dat heeft geleid tot een degelijk, duurzaam, veilig, efficiënt en flexibel distributiecentrum. Met een goede uitstraling die past bij de functie van het gebouw zonder enige afbreuk aan de architectuur of de kwaliteit.”
Dit artikel is gesponsord door Borghese Logistics.