Mensen gezond houden - daar draait het nu om

Mensen gezond houden - daar draait het nu om

In een groot aantal logistieke bedrijven neemt naast de werkdruk ook de spanning toe. Hoe voorkom je over en weer besmetting met het coronavirus, is het wel slim om flexwerkers van buiten aan te trekken, wat overkomt chauffeurs op hun laad- en losadressen?

Thuis werken is het dringende advies van de overheid, maar bij logistiek dienstverleners en e-fulfilmentbedrijven is dat maar beperkt mogelijk. Chauffeurs zijn onderweg en komen op adressen waar besmettingsgevaar op de loer ligt. In de logistieke centra, zeker in het orderpickproces van foodbedrijven zijn veel handen nodig en lopen mensen door elkaar heen. Welke maatregelen nemen bedrijven om het risico in te dammen?

Afdelingen zoveel mogelijk opsplitsen

"Twee weken geleden hebben we al een crisisteam gevormd. Dagelijks houden we in de gaten welke maatregelen nodig zijn en hoe die worden nageleefd." Toon Verhoeven, ceo van Bakker Logistiek, vormt met zijn bedrijf de schakel tussen fabrikanten en retailers. Zijn medewerkers behoren tot een vitale beroepsgroep, de levensmiddelendistributie mag niet stil vallen.

coronavirus
Toon Verhoeven

"Waar we kunnen hebben we afdelingen gesplitst in twee verschillende kantoorruimtes, dus fysiek van elkaar gescheiden. Verder werkt de helft de ene week en de andere helft de week erna thuis. Ook in het warehouse houden we de drie ploegen uit elkaar. Tussen twee ploegen in nemen we een half uur de tijd. Nooit twee ploegen tegelijk in de kantine of in de kleedruimtes. De overdracht verloopt telefonisch. Daarnaast zetten we extra schoonmaakcapaciteit in om deurklinken, leuningen, scanners en heftrucks bij iedere ploegwissel zo goed mogelijk te desinfecteren."
Tot en met gisteren werd Bakker Logistiek nog niet geconfronteerd met ziektegevallen die verband houden met corona. "We moeten realistisch zijn. Het is een kwestie van tijd, ook wij ontkomen daar niet aan."

Niet naar andere locaties

Bij e-fulfilmentbedrijf Montapacking zijn vergelijkbare acties ondernomen. Directeur Edwin van der Ham zegt ook dat het ziekteverzuim op hetzelfde niveau ligt als gebruikelijk. Het bedrijf heeft tien vestigingen in het land, medewerkers en managers komen niet meer op andere locaties maar blijven op één plek. Ook tussen de ochtend- en avondploeg is een half uur tijd vrij gemaakt om te voorkomen dat medewerkers van verschillende ploegen met elkaar in contact komen.

coronavirus
Edwin van der Ham

Vooralsnog schroomt Van der Ham niet om flexwerkers van buitenaf binnen te halen. "Tot op dit moment zien we een volumegroei van twintig procent in onze orderverwerking. Dat zal gaan toenemen, zo verwacht ik, naar vijftig procent en dat is vergelijkbaar met de kerstperiode. Met extra inzet van onze mensen en meer flexwerkers gaan we deze toename opvangen. Verder zijn we een wervingscampagne gestart onder scholieren."

Toiletten niet voor chauffeurs

Dit zijn mededelingen die chauffeurs in deze tijd aantreffen

Tekort aan arbeidskrachten lijkt op dit moment mee te vallen. Bakker Logistiek heeft voldoende transportcapaciteit achter de hand, zowel in vrachtwagens als chauffeurs. Verhoeven ziet dat de groep chauffeurs - net als de andere medewerkers - zeer bereid is om meer uren te draaien. Het gevaar van besmetting acht hij niet hoger, dan bij de mensen op kantoor en in het warehouse."Eigenlijk komen chauffeurs met minder mensen in aanraking door de dag heen. We wijzen ze continu op meer afstand houden, niet mee naar binnen gaan en handen wassen. Dat wordt heel goed nageleefd."

'Houd toiletten beschikbaar'

Branchevereniging TLN vroeg gisteren om extra aandacht voor de chauffeurs. Wegrestaurants zouden voor deze groep voorzieningen moeten openhouden om een sanitaire stop te kunnen maken en pauze te nemen met een broodje en een kop koffie. Eerder al beklaagde de organisatie zich over de niet altijd even vriendelijk behandeling bij distributiecentra. Toiletten zijn niet langer beschikbaar bijvoorbeeld.
Verhoeven: "Ja, dat begrijp ik wel. Ook onze toiletten zijn alleen voor eigen mensen al proberen we wel waar dat mogelijk is voor andere chauffeurs een aparte toiletgroep open te houden. We houden vast aan de richtlijnen die er zijn en aan de adviezen van ons crisisteam."

Heres Stad

Heres Stad

Hoofdredacteur Logistiek.nl

ABN ziet grote welzijnsproblemen logistiek personeel

ABN ziet grote welzijnsproblemen logistiek personeel

In de sector transport en logistiek komen sinds de coronapandemie relatief veel burn-outachtige klachten voor, wordt de werkprivébalans weer als slecht beoordeeld en is de werkveiligheid flink afgenomen. Dat blijkt uit de sectorale welzijnsmonitor van ABN Amro. Arbeidsmarktexpert Elise Gerritsen geeft aan dat de bank de juiste conclusies trekt.

Chauffeurstekort: oorzaak of gevolg?

Chauffeurstekort: oorzaak of gevolg?

Sinds de versoepeling van de coronamaatregelen lijkt het alsof het transportvolume geëxplodeerd is. Veel logistieke bedrijven hebben moeite om het werk gedaan te krijgen. Bedrijven proberen elkaar de loef af te steken met het binnen halen van chauffeurs. De discussie over het chauffeurstekort wordt op alle vlakken weer gevoerd. Maar is het chauffeurstekort nou de oorzaak of het gevolg?

ING: Chauffeurs schaarser dan ooit, personeelstekort remt groei

ING: Chauffeurs schaarser dan ooit, personeelstekort remt groei

Personeelstekorten remmen voor steeds meer bedrijven de groei, vooral in het wegtransport. Chauffeurs zijn nog niet eerder zo schaars geweest. Dit blijkt uit het nieuwe 'vooruitzicht transport en logistiek' van ING Research.

Lege schappen dreigen door quarantaine supermarktpersoneel

Lege schappen dreigen door quarantaine supermarktpersoneel

Brancheorganisatie CBL vreest voor lege schappen en roept de overheid op om de quarantaineregels verder te versoepelen. Supermarkten hebben volgens de organisatie steeds grotere roosterproblemen door de uitval van personeel dat in quarantaine moet.