Thuis werken is het dringende advies van de overheid, maar bij logistiek dienstverleners en e-fulfilmentbedrijven is dat maar beperkt mogelijk. Chauffeurs zijn onderweg en komen op adressen waar besmettingsgevaar op de loer ligt. In de logistieke centra, zeker in het orderpickproces van foodbedrijven zijn veel handen nodig en lopen mensen door elkaar heen. Welke maatregelen nemen bedrijven om het risico in te dammen?
Afdelingen zoveel mogelijk opsplitsen
"Twee weken geleden hebben we al een crisisteam gevormd. Dagelijks houden we in de gaten welke maatregelen nodig zijn en hoe die worden nageleefd." Toon Verhoeven, ceo van Bakker Logistiek, vormt met zijn bedrijf de schakel tussen fabrikanten en retailers. Zijn medewerkers behoren tot een vitale beroepsgroep, de levensmiddelendistributie mag niet stil vallen.
"Waar we kunnen hebben we afdelingen gesplitst in twee verschillende kantoorruimtes, dus fysiek van elkaar gescheiden. Verder werkt de helft de ene week en de andere helft de week erna thuis. Ook in het warehouse houden we de drie ploegen uit elkaar. Tussen twee ploegen in nemen we een half uur de tijd. Nooit twee ploegen tegelijk in de kantine of in de kleedruimtes. De overdracht verloopt telefonisch. Daarnaast zetten we extra schoonmaakcapaciteit in om deurklinken, leuningen, scanners en heftrucks bij iedere ploegwissel zo goed mogelijk te desinfecteren."
Tot en met gisteren werd Bakker Logistiek nog niet geconfronteerd met ziektegevallen die verband houden met corona. "We moeten realistisch zijn. Het is een kwestie van tijd, ook wij ontkomen daar niet aan."
Niet naar andere locaties
Bij e-fulfilmentbedrijf Montapacking zijn vergelijkbare acties ondernomen. Directeur Edwin van der Ham zegt ook dat het ziekteverzuim op hetzelfde niveau ligt als gebruikelijk. Het bedrijf heeft tien vestigingen in het land, medewerkers en managers komen niet meer op andere locaties maar blijven op één plek. Ook tussen de ochtend- en avondploeg is een half uur tijd vrij gemaakt om te voorkomen dat medewerkers van verschillende ploegen met elkaar in contact komen.
Vooralsnog schroomt Van der Ham niet om flexwerkers van buitenaf binnen te halen. "Tot op dit moment zien we een volumegroei van twintig procent in onze orderverwerking. Dat zal gaan toenemen, zo verwacht ik, naar vijftig procent en dat is vergelijkbaar met de kerstperiode. Met extra inzet van onze mensen en meer flexwerkers gaan we deze toename opvangen. Verder zijn we een wervingscampagne gestart onder scholieren."
Toiletten niet voor chauffeurs
Tekort aan arbeidskrachten lijkt op dit moment mee te vallen. Bakker Logistiek heeft voldoende transportcapaciteit achter de hand, zowel in vrachtwagens als chauffeurs. Verhoeven ziet dat de groep chauffeurs - net als de andere medewerkers - zeer bereid is om meer uren te draaien. Het gevaar van besmetting acht hij niet hoger, dan bij de mensen op kantoor en in het warehouse."Eigenlijk komen chauffeurs met minder mensen in aanraking door de dag heen. We wijzen ze continu op meer afstand houden, niet mee naar binnen gaan en handen wassen. Dat wordt heel goed nageleefd."
'Houd toiletten beschikbaar'
Branchevereniging TLN vroeg gisteren om extra aandacht voor de chauffeurs. Wegrestaurants zouden voor deze groep voorzieningen moeten openhouden om een sanitaire stop te kunnen maken en pauze te nemen met een broodje en een kop koffie. Eerder al beklaagde de organisatie zich over de niet altijd even vriendelijk behandeling bij distributiecentra. Toiletten zijn niet langer beschikbaar bijvoorbeeld.
Verhoeven: "Ja, dat begrijp ik wel. Ook onze toiletten zijn alleen voor eigen mensen al proberen we wel waar dat mogelijk is voor andere chauffeurs een aparte toiletgroep open te houden. We houden vast aan de richtlijnen die er zijn en aan de adviezen van ons crisisteam."