Ook dit jaar worstelen warehousemanagers om de behoefte van consumenten aan online shopping bij te benen. Volgens Zebra’s onderzoek naar de visie op warehousing in 2024 is 64 procent van de bedrijven van plan om het aantal warehouses te vergroten. Tegelijkertijd denkt 59 procent aan uitbreiding van de bestaande ruimte om aan de eisen van de interneteconomie te voldoen.
Deze trend is vooral zichtbaar in Europa, waar de gemiddelde omvang van een warehouse de komende vijf jaar met een kwart groeit. Deze groei is in Europa groter dan in andere regio’s, wat laat zien hoe het succes van digitale bedrijven zoals Bol.com, Coolblue, Amazon en Zalando – en een hele reeks kleinere e-commerce start-ups – leidt tot een niet te stoppen evolutie in de retailsector.
Snellere levering aan eindklanten
E-commerce is niet de enige aanleiding voor uitbreiding. Volgens het onderzoek heeft 87 procent van de beslissers in warehousing plannen voor uitbreiding van hun warehouses in de komende vijf jaar. Binnen datzelfde tijdsbestek verwacht 82 procent een groei van het aantal warehouses. Snellere levering aan eindklanten is het belangrijkste argument voor de groeiplannen.
Ondanks dat ze langzaam zijn in de implementatie van nieuwe apparatuur en technologie, is meer dan driekwart (77 procent) van de beslissers het erover eens dat ze hun operatie moeten moderniseren om in deze online economie concurrerend te blijven.
Hightech
Zowel nu als in de toekomst zullen e-commercebedrijven grote warehouses en distributiecentra nodig hebben om alle online bestellingen te verwerken. En die grote panden zullen in heel Europa nodig zijn. Om te kunnen garanderen dat online bestelde producten overal snel kunnen worden uitgeleverd, zijn bedrijven in toenemende mate afhankelijk van de hightech in deze warehouses en distributiecentra.
Adoptie van technologische hulpmiddelen
Naast uitbreiding van het vloeroppervlak vormen investeringen in automatisering en technologische hulpmiddelen voor medewerkers een belangrijk aandachtspunt in de plannen voor de komende vijf jaar. Meer dan driekwart (77 procent) van de respondenten is het erover eens dat het versterken van de competenties van medewerkers met technologie de beste methode is om automatisering in het warehouse te introduceren en de groeiende ordervolumes te verwerken.
Verbeteren productiviteit op individueel en teamniveau
De komende vijf jaar zullen beslissers in IT en logistiek een stapsgewijze aanpak kiezen bij het moderniseren van hun warehouses. De hoogste prioriteit heeft het verbeteren van de productiviteit op individueel en teamniveau en strikte opvolging van de vastgelegde workflows.
Tegen 2024 zal de focus verschuiven naar de integratie van meer holistische, datagedreven oplossingen voor optimalisatie van de werklast en automatisering op de werkvloer, zodat de medewerkers in de frontlinie topprestaties kunnen leveren.
Snelle opmars van smart devices en smart glasses
Een meerderheid van de respondenten voorspelt dat modernisering wordt gedreven door intelligente mobiele oplossingen op basis van het AndroidTM-platform (83 procent), real-time locating systems (RTLS, 55 procent) en geavanceerde warehouse management systemen (WMS, 54 procent). Interessant is dat 62 procent van de beslissers draagbare computers zoals smart glasses of devices op de heup noemen als technologie waarin ze de komende drie jaar willen investeren.
Gebruik van RFID en technologie voor positiebepaling
Het gebruik van RFID en technologie voor positiebepaling groeit met name in de uitgaande processen, zoals het verpakken van orders (25 procent), beheren van voorraden (20 procent) en verzamelen van orders (19 procent). RFID-technologie helpt om logistieke processen te versnellen en te stroomlijnen, met name omdat het inzicht in voorraadniveaus door snelle, real-time scanning aanzienlijk verbetert.
In bedrijven die meermalig bruikbare bakken of pallets gebruiken, kan RFID worden gebruikt voor tracking en tracing, voor optimaal poolbeheer en voor het voorkomen van verlies of diefstal. Behalve RFID verwachten beslissers tegen 2024 ook robots in te zetten voor voorraadbeheer (24 procent), verpakkingsactiviteiten (22 procent) en goederenontvangst (20 procent).
Laatste logistieke technologieën
Het onderzoek laat zien dat door de aanhoudende groei in online verkoop de behoefte aan ruimte en technologie in warehouses voor in ieder geval de komende vijf jaar blijft groeien. De behoefte blijft groot en warehouses zullen de laatste logistieke technologieën moeten inzetten om onderscheidende prestaties te kunnen blijven leveren. Alleen dan kunnen ze de groeiende ordervolumes bijbenen en tegelijkertijd concurrerend blijven.
Lees voor meer informatie Zebra’s Warehouse Vision Study.
Dit artikel is gesponsord door Zebra.