Dat de binnenstad en woonwijken vol stromen met bestelauto’s klopt. Nu al is een op de vijf voertuigen in Amsterdam een bestelauto of vrachtwagen. En, er komen er steeds meer. Van de dagelijks 30.000 bestelauto’s is 5 procent voor pakjes voor consumenten… maar, vooral ook voor bedrijven. De meeste pakjes gaan naar zakelijke klanten. Rogier Havelaar, van PostNL, reageerde met de echte feiten op Linkedin. Ook Thuiswinkel.org was verbaasd over de onhandige oproep van MKB Amsterdam; welkom in de 21e eeuw.
Van bedrijven voor bedrijven
Meer dan 80 procent van het vrachtverkeer in Amsterdam is van bedrijven voor bedrijven in vooral het midden- en kleinbedrijf; vooral voor de bouw, horeca, winkels, kantoren en afvalinzameling. Dat groeiende stadslogistieke verkeer past inderdaad niet meer bij de autoluwe ambities van Amsterdam. Dat verkeer neemt teveel ruimte in.
De boodschap van MKB Amsterdam roept als eerste reactie op: ‘be careful what you wish for!’. Is pakketbezorging echt jullie grootste probleem bij de bevoorading? Straks kondigt de gemeente nog een zero emissie zone aan in 2025 die 40.000 tot 60.000 bestelauto’s raakt; vaak van MKB-ers. Of, de gemeente stopt de bijna gratis parkeerontheffing voor ondernemers die vaak in de stad moeten zijn.
Beprijzen van stadslogistiek
Het voorstel van MKB Amsterdam voor het beprijzen van stadslogistiek met een bezorgtax is eigenlijk een prima plan. Dan belonen we ondernemers die efficiënt, met veel zendingen, en met schone voertuigen de stad in rijden en stimuleren we ondernemers met eigen vervoer (en met maar een of twee zendingen achterin de wagen) tot bundeling en samenwerking. Dat leidt echt tot minder bestelverkeer in de stad.
Auteur: Walther Ploos van Amstel, Lector City logistiek Hogeschool van Amsterdam