Bezorgtax? Een prima plan

Bezorgtax? Een prima plan

MKB Amsterdam pleit voor een bezorgtax voor consumenten die af en toe eens een pakje thuiskrijgen. We moeten 'bezorgschaamte' hebben. De bestelauto's die de pakjes bezorgen zouden leiden tot een verkeersinfarct. Dat moet minder. Is die bezorgtax een goed plan? Walther Ploos van Amstel vindt van wel.

Dat de binnenstad en woonwijken vol stromen met bestelauto’s klopt. Nu al is een op de vijf voertuigen in Amsterdam een bestelauto of vrachtwagen. En, er komen er steeds meer. Van de dagelijks 30.000 bestelauto’s is 5 procent voor pakjes voor consumenten… maar, vooral ook voor bedrijven. De meeste pakjes gaan naar zakelijke klanten. Rogier Havelaar, van PostNL, reageerde met de echte feiten op Linkedin. Ook Thuiswinkel.org was verbaasd over de onhandige oproep van MKB Amsterdam; welkom in de 21e eeuw.

Van bedrijven voor bedrijven

Meer dan 80 procent van het vrachtverkeer in Amsterdam is van bedrijven voor bedrijven in vooral het midden- en kleinbedrijf; vooral voor de bouw, horeca, winkels, kantoren en afvalinzameling. Dat groeiende stadslogistieke verkeer past inderdaad niet meer bij de autoluwe ambities van Amsterdam. Dat verkeer neemt teveel ruimte in.

De boodschap van MKB Amsterdam roept als eerste reactie op: ‘be careful what you wish for!’. Is pakketbezorging echt jullie grootste probleem bij de bevoorading? Straks kondigt de gemeente nog een zero emissie zone aan in 2025 die 40.000 tot 60.000 bestelauto’s raakt; vaak van MKB-ers. Of, de gemeente stopt de bijna gratis parkeerontheffing voor ondernemers die vaak in de stad moeten zijn.

Beprijzen van stadslogistiek

Het voorstel van MKB Amsterdam voor het beprijzen van stadslogistiek met een bezorgtax is eigenlijk een prima plan. Dan belonen we ondernemers die efficiënt, met veel zendingen, en met schone voertuigen de stad in rijden en stimuleren we ondernemers met eigen vervoer (en met maar een of twee zendingen achterin de wagen) tot bundeling en samenwerking. Dat leidt echt tot minder bestelverkeer in de stad.

Auteur: Walther Ploos van Amstel, Lector City logistiek Hogeschool van Amsterdam

Walther Ploos van Amstel

Walther Ploos van Amstel

Lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam

I-Pack zorgt voor volumereductie: 'Ruimte is geld'

I-Pack zorgt voor volumereductie: 'Ruimte is geld'

E-commercespelers moeten de steeds toenemende vraag opvangen en tegelijkertijd voortdurend allerlei problemen aanpakken: verzendtijden onder controle houden, ecologische voetafdruk verkleinen, het gebruik van oververpakkingen rationaliseren, verwerkingstijden van bestellingen optimaliseren, anticiperen op transportkosten en deze verlagen, seizoenspieken beheren, enzovoort. Een volumereductiesysteem als I-Pack is dan een uitkomst.

De plannen van de Europese Commissie moeten ervoor zorgen dat de hoeveelheid verpakkingsmateriaal in 2040 per inwoner van Europa 15 procent minder is dan in 2018.

Nieuwe, strengere regels voor het verpakkingsproces?

Duurzaamheid is op dit moment cruciaal in het logistieke en verpakkingsproces. Zeker nu de Europese Commissie op 30 november 2022 het voorstel voor strengere regels voor verpakkingen en het verpakkingsafval bekend heeft gemaakt. Je onderscheiden in de markt, de kosten verlagen, lucht reduceren en de CO2-uitstoot verminderen is daarom belangrijker dan ooit.

"Met de volledige transitie naar HVO100 voor het transport van al onze dranken, zetten we opnieuw een grote stap voorwaarts in de verwezenlijking van onze klimaatambities”, vertelt Marijke Jacobs-Heefer.

Coca-Cola stapt over op hernieuwbare diesel

Coca-Cola Europacific Partners maakt sinds januari 2022 voor het transport in Nederland gebruik van HVO100. Het gaat jaarlijks om 50.000 ritten voor het vervoer van dranken als Coca-Cola, Fanta, Fuze Tea en Chaudfontaine. Door gebruik te maken van deze hernieuwbare brandstof kunnen bedrijven hun CO2e-uitstoot tot wel 90 procent reduceren.

Gebruik fleet management tools ligt laag in EU maar interesse neemt wel toe

Gebruik fleet management tools ligt laag in EU maar interesse neemt...

Uit onderzoek van Verizon Connect blijkt dat het gebruik van fleet management systemen binnen Europa laag is, maar wel toeneemt.