Sponsored content door Trelleborg Wheel Systems
In 1945 richtte A.J. van der Meijden het bedrijf MBI De Steenmeesters op. Na de oorlog was de nood aan stenen en bouwmaterialen bijzonder groot. Het assortiment bestond toen voornamelijk uit betonpalen en -platen, maar ook uit betonblokken en metselstenen. Meer dan zeventig jaar later is het bedrijf aanzienlijk gegroeid en telt tegenwoordig 4 productie- en verkooplocaties in Aalst, Kampen, Nieuw-Lekkerland en Veghel en 2 buitenlandse verkoopkantoren in Wuppertal (Duitsland) en Kortrijk (België). MBI is nog steeds eigendom van de familie van der Meijden.
Vincent Westerdijk vervolgt: ‘We zijn in 2011 voor het eerst in contact gekomen met Trelleborg om onze heftrucks uit te rusten met degelijke banden. We hadden toen vier nieuwe heftrucks gekocht op banden van een ander merk en de chauffeurs waren niet echt tevreden: de heftrucks ‘dansten’ te veel in combinatie met de stenenklem. Daarnaast waren er ook problemen op gebied van slijtage. We besloten dus, in samenspraak met onze bandenleverancier Profile Tyrecenter Heuver, om twee identieke heftrucks uit te rusten met verschillende banden: de ene met gangbare banden, de andere met Trelleborg Elite XP. We hebben vervolgens twee jaar lang getest, met en zonder belasting, met en zonder stenenklem, kortom in alle mogelijke omstandigheden, om het verschil echt te kunnen beoordelen. In 2013 was het dan duidelijk: de Trelleborg Elite XP waren duidelijk beter. Sindsdien zijn we de andere merken langzamerhand aan het vervangen. Het machinepark omvat 35 heftrucks. De dieseluitvoeringen maken stilaan plaats voor elektrisch aangedreven modellen, waarin Van Dijk Heftrucks uit Genemuiden al jaren een belangrijke rol in speelt.
De belangrijke voordelen van de Trelleborg Elite XP
En volgens Vincent krijgen die heftrucks het zwaar te verduren: ‘Bij ons draaien deze machines in 2 of 3 ploegen, en dus 16 tot 24 uur per dag. Voor ons is het bijzonder belangrijk dat de chauffeur zich op zijn gemak voelt. Doordat de Trelleborg Elite XP banden de meeste trillingen opvangen hebben onze chauffeurs geen last meer van rugklachten. Anderzijds heb ik het verschil ook duidelijk gemerkt in de werkplaats. Voordien moesten we de lagers van de hefmasten regelmatig vervangen, nu gebeurt dat amper, wat zich vertaalt door niet te verwaarlozen besparingen. Door de jaren heb ik ook geleerd dat goedkoop aankopen niet altijd een voordeel is op langere termijn. Op de diesel heftrucks hebben de voorbanden een levensduur van zo’n 4.000 uren, terwijl de achterbanden, die ook sturen, na zo’n 2.000 uren vervangen worden. Een langere levensduur is deels mogelijk door het volledige contactvlak, waardoor de banden gelijkmatiger slijten, maar ook dankzij de CDM Technology, waardoor de banden zich direct weer ‘herstellen’ na een vervorming en hun oorspronkelijke vorm terug nemen. Als laatste wil ik nog toevoegen dat de Pitstop Line slijtage-indicator sterk bevalt. Vroeger werden banden regelmatig te snel vervangen omdat ze versleten leken. Dankzij de Pit Stop Line kunnen we visueel checken wanneer de banden werkelijk versleten zijn. Als de kleurstrook zichtbaar is kan er nog zo’n 100 uur met de heftruck worden gewerkt. Handig voor de chauffeur en de werkorganisatie in de werkplaats, maar ook toegevoegde waarde voor de kostprijs per draaiuur. Een echte win-win situatie dus.’
De Trelleborg Elite XP in een notendop
- Premium band voor intern transport in zware omstandigheden
- Pit Stop Line slijtage-indicator voor een betere planning
- Vierkant contactvlak om een langere levensduur te waarborgen
- Talrijke maten beschikbaar