Productiesector optimaliseert voorraadbeheer en supply chain met AI
Vooral in de productiesector wordt artificial intelligence (AI) ingezet. Bedrijven doen dit om productieprocessen en de bevoorradingsketen te optimaliseren.
Vooral in de productiesector wordt artificial intelligence (AI) ingezet. Bedrijven doen dit om productieprocessen en de bevoorradingsketen te optimaliseren.
Een groep van 250 Europese retailers, verenigd in de inkoopalliantie EMD, slaat de handen ineen met de Alkmaarse ketenspecialist ImpactBuying. De samenwerking helpt de aangesloten supermarkten en groothandels, waaronder Superunie, een Nederlandse inkooporganisatie die twaalf supermarktketens vertegenwoordigt, waaronder Plus, Coop en Spar, om grip te krijgen op hun ketens en te voldoen aan de steeds strengere Europese ESG-wetgeving.
De sluiting van rivier de Moezel na de beschadiging van een sluis heeft naar verwachting grote impact op de binnenvaart, stelt Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). "We kunnen geen exact bedrag noemen over de financiële impact van de sluiting, maar met tientallen schippers die in deze periode vastliggen en bedrijven in de regio die nu geen goederen ontvangen, is het duidelijk dat de kosten hoog zullen zijn", stelt een woordvoerder.
Nearshoring wint aan populariteit als alternatief voor offshoring, constateert logistiek vastgoedbedrijf WDP. Bedrijven verplaatsen hun productie steeds vaker van Azië naar Oost-Europa of Noord-Afrika vanwege verstoringen in de supply chain en politieke instabiliteit wereldwijd. Vooral landen in Oost-Europa zijn aantrekkelijk door hun EU-lidmaatschap, strategische ligging en economische potentieel, benadrukt business development manager Gijs Klomp van WDP.
Het van oorsprong Nederlandse CTP heeft het eerste halfjaar van 2024 positief afgesloten. De onderneming in logistiek vastgoed, die vooral actief is in Midden- en Oost-Europa en sinds 2021 eigenaar is van het CTPark Amsterdam City, boekte in de eerste zes maanden van het jaar een winst per aandeel van 0,40 euro. Dat is 11 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Ruim drie op de tien bedrijven geven aan problemen te hebben ondervonden bij de toelevering van grondstoffen, producten of diensten in het afgelopen jaar. Vervoer- en opslagbedrijven, detailhandel en industriële bedrijven ervaren de meeste belemmeringen.
Het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) is complexe materie die de logistieke sector voor forse uitdagingen stelt. Bovendien zal er de komende jaren nog veel veranderen aan deze Europese regelgeving. Deskundigen pleiten er nadrukkelijk voor dat bedrijven nu al aan de slag gaan met de regeling die vanaf 2026 neerkomt op een importheffing.
De containertarieven hebben nog niet gepiekt. En op basis van de Drewry's World Container Index (WCI) is de piek nog niet in zicht. Waar onrust en tijdelijk meer vraag naar containers de prijs al deed opveren, doet congestie in Azië daar nog een schepje bovenop.
DHL opent het eerste electric vehicle (EV) center of excellence in continentaal Europa in Pozzuolo Martesana, nabij Milaan, in Italië. Deze hub voor EV-logistiek, met een oppervlakte van 10.000 vierkante meter, markeert een belangrijke stap in DHL's inzet voor duurzame logistieke oplossingen en de ondersteuning van de groeiende EV-industrie.
Containervervoer tussen Azië en Noord-Europa is de afgelopen week flink duurder geworden. De huidige tarieven komen dicht bij de eerdere piek van dit jaar, veroorzaakt door aanvallen van Houthi-rebellen in de Rode Zee, die de internationale scheepvaart ernstig verstoorden.