Alles over Last mile

last mile

Zorgleveranciers Helmond brengen logistiek onder één dak

Mileway heeft huurovereenkomsten gesloten met Vegro en MediReva Revalidatie voor een complex aan de Vossenbeemd in Helmond. De nieuwe huurders, aanbieders van medische apparatuur en zorghulpmiddelen, bundelen hun krachten in het pand. JLL fungeerde names Mileway als verhuurmakelaar.

(foto: Peter Roek)
Inspiratie van

Erik Jonkers checkt steeds opnieuw hoe het ervoor staat

Zomer of winter. Het maakt Erik Jonkers niet veel uit. Hij is het hele jaar door te vinden bij zijn Kamado barbecue in de achtertuin om lekkere dingen te maken. Goed voorbereiding is key, naast de tijd nemen om tot het beste resultaat te komen. En regelmatig even checken.

overheidsbeleid

Den Haag breidt ZE-zone uit, maar 'spaart' de haven

De gemeenteraad van Den Haag heeft ingestemd met het plan om de zero-emissiezone uit te breiden richting de kust. Er komt wel een uitzondering voor de haven van Scheveningen.

Duurzaam Transport

Serious game helpt last mile schoner en slimmer te maken

Het optimaliseren van de last mile is essentieel voor een duurzamere toekomst, zegt Enide Bogers, senior-onderzoeker bij het lectoraat Logistiek en Allianties van de HAN en voornaamste bedenker van serious game 'The Last Mile Challenge'. Bogers vertelt hoe dit fysieke spel bewustwording en samenwerking stimuleert in de complexe wereld van logistiek.

ZE Café

ZE Café [10]: 'Te snelle groei is grote valkuil voor fietskoeriers'

Fietskoeriers kunnen een belangrijke rol vervullen in de verduurzaming van de last mile. Toch valt het voor veel bedrijven die zich bezighouden met deze manier van bezorgen niet mee om een goede boterham te verdienen. Fietsbezorging biedt mooie kansen, maar je moet het wel op de juiste manier inzetten en inrichten. Dat benadrukken Ruud en Thijs Alofs van fietskoeriersbedrijf Groenbezorgen in een nieuwe aflevering van ZE Café. Samen met onderzoeker Bram Kin bespreken zij de kansen en uitdagingen van duurzame stadslogistiek.

stadslogistiek

Logistieke kosten drukken zwaar op horecaondernemers

Horecaondernemers staan de komende jaren voor een flinke uitdaging door stijgende logistieke kosten. Dat blijkt uit het rapport 'Foodservicelogistiek in dichtslibbende binnensteden' van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) en Topsector Logistiek.

marktcijfers

Enorm veel meer bestelwagens gekocht in afgelopen jaar

Er zijn het afgelopen jaar aanzienlijk meer tenaamstellingen geregistreerd bij het RDW van zowel benzine-, diesel- als elektrische bestelauto's. Vooral het aantal tenaamstellingen van benzinevoertuigen ging in 2024 over de kop.

last mile

Tijd voor deelhubs - andere visie nodig op stadslogistiek

Het aftellen is begonnen. Op 1 januari 2025 voeren de eerste veertien gemeenten in Nederland een zero-emissiezone in. Hoewel de gevolgen voor de meeste ondernemers vanwege alle overgangsregelingen binnen de perken blijven, is de startdatum volgens Bart van Raak van Vmoto, leverancier van elektrische scooters, wel een belangrijke mijlpaal. "Het wordt echt tijd dat we anders gaan kijken naar stadslogistiek. Met veel meer oog voor het delen van voertuigen."

Hans Quak
doorbraak 2024

Logistiek is niet gratis in de last mile - dat besef dringt nu door

In de logistiek weten we maar al te goed, dat pakketbezorging niet gratis is. Afgelopen jaar is er wel het een en ander verandert in het denken over de kosten van retourneren en afleveren. Niet alleen bij webwinkels maar ook bij online consumenten.

artificial intelligence

Hoe kijkt ChatGPT naar de toekomst van groene stadsdistributie?

Met de groeiende druk op logistiek dienstverleners om hun activiteiten te verduurzamen, worden cityhubs steeds vaker gezien als de oplossing voor groene stadsdistributie. Deze strategisch geplaatste hubs aan de rand van steden zijn gericht op emissievrije leveringen via elektrische voertuigen en cargobikes. Maar wat maakt cityhubs tot zo'n veelbelovende innovatie? En welke uitdagingen brengen ze met zich mee?