Alles over Last mile

ZE Café [10]: 'Te snelle groei is grote valkuil voor fietskoeriers'
ZE Café [10]: 'Te snelle groei is grote valkuil voor fietskoeriers'

Fietskoeriers kunnen een belangrijke rol vervullen in de verduurzaming van de last mile. Toch valt het voor veel bedrijven die zich bezighouden met deze manier van bezorgen niet mee om een goede boterham te verdienen. Fietsbezorging biedt mooie kansen, maar je moet het wel op de juiste manier inzetten en inrichten. Dat benadrukken Ruud en Thijs Alofs van fietskoeriersbedrijf Groenbezorgen in een nieuwe aflevering van ZE Café. Samen met onderzoeker Bram Kin bespreken zij de kansen en uitdagingen van duurzame stadslogistiek.

Logistieke kosten drukken zwaar op horecaondernemers
Logistieke kosten drukken zwaar op horecaondernemers

Horecaondernemers staan de komende jaren voor een flinke uitdaging door stijgende logistieke kosten. Dat blijkt uit het rapport 'Foodservicelogistiek in dichtslibbende binnensteden' van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) en Topsector Logistiek.

Enorm veel meer bestelwagens gekocht in afgelopen jaar
Enorm veel meer bestelwagens gekocht in afgelopen jaar

Er zijn het afgelopen jaar aanzienlijk meer tenaamstellingen geregistreerd bij het RDW van zowel benzine-, diesel- als elektrische bestelauto's. Vooral het aantal tenaamstellingen van benzinevoertuigen ging in 2024 over de kop.

Tijd voor deelhubs - andere visie nodig op stadslogistiek
Tijd voor deelhubs - andere visie nodig op stadslogistiek

Het aftellen is begonnen. Op 1 januari 2025 voeren de eerste veertien gemeenten in Nederland een zero-emissiezone in. Hoewel de gevolgen voor de meeste ondernemers vanwege alle overgangsregelingen binnen de perken blijven, is de startdatum volgens Bart van Raak van Vmoto, leverancier van elektrische scooters, wel een belangrijke mijlpaal. "Het wordt echt tijd dat we anders gaan kijken naar stadslogistiek. Met veel meer oog voor het delen van voertuigen."

Hans Quak
Logistiek is niet gratis in de last mile - dat besef dringt nu door

In de logistiek weten we maar al te goed, dat pakketbezorging niet gratis is. Afgelopen jaar is er wel het een en ander verandert in het denken over de kosten van retourneren en afleveren. Niet alleen bij webwinkels maar ook bij online consumenten.

Hoe kijkt ChatGPT naar de toekomst van groene stadsdistributie?
Hoe kijkt ChatGPT naar de toekomst van groene stadsdistributie?

Met de groeiende druk op logistiek dienstverleners om hun activiteiten te verduurzamen, worden cityhubs steeds vaker gezien als de oplossing voor groene stadsdistributie. Deze strategisch geplaatste hubs aan de rand van steden zijn gericht op emissievrije leveringen via elektrische voertuigen en cargobikes. Maar wat maakt cityhubs tot zo'n veelbelovende innovatie? En welke uitdagingen brengen ze met zich mee?

PostNL weer opgenomen in lijst duurzame bedrijven
PostNL weer opgenomen in lijst duurzame bedrijven

PostNL zegt de zesde plaats bemachtigd te hebben op de Dow Jones Sustainability Index van S&P Global. Dat is een lijst met bedrijven die gerangschikt worden op basis van duurzame prestaties.

Ikea opent in België een pakketkluis op externe locatie
Ikea opent in België een pakketkluis op externe locatie

De Zweedse winkelketen Ikea voert in België een test uit met lockers op een externe locatie. Klanten hoeven niet naar een Ikea-winkel om hun bestelling op te halen.

ViaTim opent zijn eerste pakketwinkel bij de Erasmusbrug
ViaTim opent zijn eerste pakketwinkel bij de Erasmusbrug

ViaTim heeft vrijdag zijn eerste pakketwinkel geopend aan de voet van de Erasmusbrug in Rotterdam. Pakketpunten winnen aan populariteit, meldt ook Wehkamp. Zeker als over de milieu-impact wordt gecommuniceerd.

Consument let niet op duurzaamheid tijdens Black Friday
Consument let niet op duurzaamheid tijdens Black Friday

Eén op de drie Nederlanders bestelt tijdens Black Friday en Cyber Monday meer online dan gedurende de rest van het jaar. Duurzaamheidsprincipes worden in deze periode overboord gegooid, terwijl duurzame bezorging bij consumenten eigenlijk juist aan belang wint. Dat blijkt uit diverse onderzoeken uit de e-commercewereld. Er ligt op dit gebied niet alleen een taak bij de consument. Ook binnen de logistiek kunnen nog stappen worden gezet.