Alles over Automatische opslag & orderpicking

VDL wil nieuw dc Almelo grotendeels automatiseren
VDL wil nieuw dc Almelo grotendeels automatiseren

VDL Enabling Technologies Group (VDL ETG) gaat de logistieke activiteiten zoveel mogelijk centraliseren en wil om die reden het recent opgeleverde distributiecentrum in Almelo voorzien van een geautomatiseerd opslag- en orderpicksysteem.

Shimano wil niet-geautomatiseerd verder in Venray
Shimano wil niet-geautomatiseerd verder in Venray

Shimano Europe verplaatst zijn magazijnactiviteiten in België naar een vestiging van logistiek dienstverlener GXO in Venray. Na leveringsproblemen vorig jaar wil Shimano nu een niet-geautomatiseerde warehouse operatie.

Heico Sandee
Mensgerichte benadering van robotisering krijgt de overhand

De schaarste aan beschikbare arbeidskrachten blijft bedrijven aanmoedigen om meer te investeren in automatisering. Inmiddels zijn indrukwekkende pilots uitgevoerd met innovatieve robots in magazijnen. Toch zou de toekomst van de logistiek niet alleen technologisch, maar ook maatschappelijk duurzaam moeten zijn.

Frigoscandia plaatst mobiel opslagsysteem in nieuw vrieshuis
Frigoscandia plaatst mobiel opslagsysteem in nieuw vrieshuis

Afgelopen zomer installeerde Stow in Zweden een grootschalig mobiel opslagsysteem in een vrieshuis van Frigoscandia. Na het plaatsen van de installatie en het inregelen, is het systeem inmiddels operationeel.

Étienne Teunissen en Mark van der Boor
Flinke kostenbesparing mogelijk met optimaal doosformaat

Hoe bepaal je het optimale doosformaat? Vaak kiezen bedrijven voor de meest gangbare formaten, maar dat is vaak niet de beste oplossing, zeker nu de EU met nieuwe eisen komt. Omoda heeft al flink kunnen besparen met behulp van een nieuw tool van Groenewout.

Vilmar Bliekendaal
Het orderpickproces van My Jewellery gaat steeds meer shinen

Ruim een jaar geleden betrok My Jewellery een nieuw dc, omdat de bestaande ruimte veel te krap was geworden. Afgelopen jaar is gebruikt om de processen te optimaliseren en klaar te maken voor robotisering met AMR's. Dat gebeurt begin volgend jaar.

Bluestar automatiseert magazijn Eindhoven met robotsysteem Exotec
Bluestar automatiseert magazijn Eindhoven met robotsysteem Exotec

BlueStar, een wereldwijde distributeur van technologieën zoals RFID, automatiseert met Exotec de magazijnen in Europa en de Verenigde Staten. Het eerste project is de implementatie van het Skypod-systeem in het EMEA-distributiecentrum in Eindhoven. Dankzij de inzet van robots wordt het verkeer in het magazijn met 60 procent verlaagd en verbetert de ergonomie voor werknemers.

De intuïtieve pickassistent van Kardex verbetert ergonomie
De intuïtieve pickassistent van Kardex verbetert ergonomie

Kardex heeft de intuitive picking assistant (IPA) voor AutoStore gelanceerd. Deze innovatie beleefde haar Nederlandse primeur dit najaar op de Logistica Next in Utrecht. De oplossing belooft het werk van warehouse medewerkers aanzienlijk te verlichten.

Nicolas Gueuzurian, marketing- en e-commercedirecteur bij Auchan Retail Luxemburg
Slimme robots maken piekperiodes supermarkt Auchan beheersbaar

In het magazijn van supermarkt Auchan in Luxemburg zijn sinds kort 37 slimme Skypod-robots van Exotec aan het werk. Dit robotsysteem verhoogt de snelheid, flexibiliteit en efficiëntie van de e-commerceorderverwerking van de supermarkt flink. De piekperioden, zoals Black Friday, zijn beter beheersbaar en de werkdruk voor medewerkers is verlaagd, waardoor ze zich beter kunnen focussen op klantgerichte taken. "Online boodschappen doen is een zware klus. Onze medewerkers liepen gemiddeld vijftien kilometer per dag en tilden zware gewichten. Daarom besloten we dat we veel verder moesten gaan met technologie", zegt Nicolas Gueuzurian, marketing- en e-commercedirecteur bij Auchan Retail Luxemburg.

Costo gooit met Intellistore 'dikke steen in de vijver'
Costo gooit met Intellistore 'dikke steen in de vijver'

Materialhandling-specialist Costo Intralogistics wordt de eerste officiële en exclusieve system integrator voor Intellistore in de Benelux. Hoe komt zo'n samenwerking tot stand en wat betekent het voor beide partijen? En hoe gaan ze tractie krijgen op deze markt waar het lijkt alsof er een competitieloze concurrent actief is?