Roos van Dalen
Diversiteitsonderzoeker en -spreker
Diversiteitsonderzoeker en -spreker
De logistieke markt kent veel familiebedrijven. Familiebedrijven staan erom bekend een langetermijnfocus te verkiezen boven kortetermijnwinsten. Iets wat met de samenkomst van zowel mannen als vrouwen versterkt wordt, schrijft diversiteitsonderzoeker Roos van Dalen. Niet zozeer omdat vrouwen per definitie feminien - waar langetermijngerichtheid onder valt - zijn, maar vooral doordat de balans tussen man en vrouw maakt dat er rúimte komt voor feminiene eigenschappen. Dit gebeurt echter pas als er ten minste drie op de tien personen vrouw zijn.
Vrouwen steken twee keer zoveel tijd in het bevorderen van gelijke kansen voor mannen en vrouwen, dan mannen. Begrijpelijk, schrijft diversiteitsonderzoeker Roos van Dalen, maar ook heel kwalijk. Die tijd besteedt de vrouw niet aan trainingen of netwerken, waardoor er een achterstand kan ontstaan op benodigde kennis en netwerk. Bovendien zou het veel meer effect hebben als mannen zich hardmaken voor meer diversiteit in de top. Ook zij worden overigens getroffen door het nastreven naar een meer diverse organisatie. Het is tijd voor allyship.
Erin Meyer - auteur en expert op het gebied van culturele verschillen - stelde al eens: "Just as fish don't know they're in the water, people often find it difficult to see and recognize their own culture." Waar Meyer onderzoek heeft verricht naar culturele verschillen tussen bevolkingen en landen, is deze stelling wat Roos van Dalen betreft ook toepasbaar op het bedrijfsleven. De diversiteitsonderzoeker stelt dat men in de bedrijfstop vindt dat er niet zozeer een probleem is. Ja, er is een tekort aan topvrouwen, maar hebben vrouwen überhaupt wel dezelfde hoeveelheid ambitie als mannen? Willen zij niet vooral parttime werken? Uit haar onderzoek, en tientallen andere, blijkt dat er meer aan de hand is dan een potentieel gebrek aan ambitie en motivatie. De cultuur in de top van het bedrijfsleven en andere algemeen masculiene omgevingen zoals de logistiek, vormt volgens haar een sterke stroom die tegen vrouwen ingaat.
Nooit eerder zochten vrouwen zo vaak een functie elders, dan in de afgelopen jaren. Dit komt onder andere door burn-outklachten vanwege onvoldoende erkenning en door te hoge verwachtingen. Diversiteitsonderzoeker Roos van Dalen legt uit waar het probleem vandaan komt, en waarom het nu belangrijker dan ooit is om diversiteit en inclusie op de agenda te zetten.
Meer dan ooit staat de arbeidsmarkt onder druk, meer dan ooit is er ruimte voor vrouwen om meer plek te veroveren, ook in de logistieke sector. Roos van Dalen vraagt zich af: gaat 2022 de boeken in als het jaar van de doorbraak in (gender)diversiteit en inclusiviteit?
Om in de top van een logistiek bedrijf te komen, moet je hard werken. Maar je netwerk is minstens even belangrijk, zo weet diversiteitsonderzoeker Roos van Dalen. Wat is de wetenschap achter The Old Boys Network? En hoe belangrijk is een nieuw (vrouwen)netwerk dat als tegenreactie kan ontstaan?
Diversiteit en inclusie moeten vereisten worden, wil je aan een toekomstbestendige organisatie werken. Dat schrijft Roos van Dalen in haar nieuwe blog voor de serie Topvrouwen van Logistiek.nl. Het geven van kansen aan verschillende groepen mensen is ten eerste de enige eerlijke optie, en zeker in deze markt van personeelstekorten een zeer logische manier om nieuwe mensen binnen te halen, zegt ze. Van Dalen heeft het bovendien over de 'leaky pipeline'.
Voor vrouwen is de combinatie kinderen plus carrière een kéuze. Of je neemt een goede (fulltime) functie in, of je bent een goede moeder. Dat schrijft Roos van Dalen in haar tweede blog voor Logistiek.nl. "In mijn opinie kan het niet zo zijn dat we vrouwen straffen voor het feit dat zij biologisch gezien degene zijn die het kind moeten dragen."
In het logistieke bedrijfsleven staan nog altijd weinig vrouwen aan de top. Dat is omdat zij niet in de ontworpen mal passen, schrijft diversiteitsonderzoeker Roos van Dalen. "Staat een topvrouw 'haar mannetje' tijdens een vergadering, wordt zij gezien als 'carrière-bitch'."