Remco Nieuwenbroek
Redacteur Logistiek.nl

Redacteur Logistiek.nl
De invoering van de zero-emissiezone in Arnhem komt steeds dichterbij. Vanaf 1 juni 2026 geldt in de binnenstad een zone waar alleen nog uitstootvrije bestel- en vrachtwagens welkom zijn. Dit is een belangrijke stap naar een schonere en gezondere stad, benadrukt wethouder duurzame mobiliteit Nermina Kundić. "We begrijpen dat dit een grote verandering is voor veel ondernemers. Daarom werken we samen met hen aan een zorgvuldige invoering."
Ruim een jaar na de opening van het eerste laadplein voor elektrische trucks bij de hoofdvestiging in Dedemsvaart heeft Oegema Logistics+ een tweede snellaadlocatie geopend. Die is gerealiseerd bij het warehouse van de logistiek dienstverlener in Geleen. In mei volgt een laadplein voor vier trucks bij de vestiging van Oegema in Eck en Wiel in de Betuwe.
Elektrisch vervoer speelt een steeds grotere rol binnen Oegema Logistics+. Eind dit jaar streeft de logistiek dienstverlener naar een totaal van twintig snellaadpalen en veertig elektrische voertuigen, waaronder trekkers, bakwagens en meubelbakbussen. Het nieuwe laadplein dat bij het warehouse in Geleen is gerealiseerd komt dan ook als geroepen, vertelt proces-coördinator Sytse Oegema.
Lelystad is een nieuw distributiecentrum rijker. Op bedrijventerrein Zuiderpark, vlakbij de A6, heeft Frasers Property Industrial een warehouse met een totale verhuurbare oppervlakte van ruim 36.000 vierkante meter gerealiseerd. Die vierkante meters zijn overigens nog niet verhuurd. Maar daarover maakt de ontwikkelaar zich vooralsnog weinig zorgen; er lopen meerdere gesprekken met potentiële gebruikers.
Voor- en tegenstanders zijn verdeeld over het nut en de toekomst van pakketkluizen. Hoewel de automaten zeker voordelen opleveren, kleven er ook nadelen aan het inzetten op deze oplossing. Pakketbezorgers als PostNL en DHL zien echter vooral kansen en breiden het aantal locaties met een pakketautomaat komende tijd flink uit.
Het nieuwe distributiecentrum van logistiek dienstverlener Zijderlaan in Dinteloord is in gebruik genomen. Vanaf juni 2025 zal het dc volledig operationeel zijn. Het warehouse heeft een oppervlakte van 15.000 vierkante meter, biedt ruimte voor 28.750 pallets en beschikt over 26 laaddocks.
Het vervoeren van goederen over water in plaats van over de weg biedt grote mogelijkheden in een drukke en krappe stad als Amsterdam. Een groot deel van de binnenstad is zelfs heel goed bereikbaar per boot. Maar aan het transport over water kleven ook nog behoorlijk wat nadelen. Dat blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam.
Waarom heeft PostNL een vrijstelling van bepaalde verkeersregels en DHL niet? En moet DHL diezelfde uitzonderingspositie ook krijgen? Nee, zo stelde de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State woensdag. De minister van Infrastructuur & Waterstaat mocht de pakketbezorger de vrijstelling weigeren.
De van oorsprong Zweedse bezorgdienst, die alleen nog pakketten aflevert in pakketkluizen, gaat het aantal automaten fors uitbreiden. Het aantal kluizen van Budbee in ons land stijgt van duizend naar drieduizend. Met bezorging aan huis is het bedrijf vorig jaar gestopt.
Wie verwacht had dat de invoering van de zero-emissiezone in Maastricht zou leiden tot massale protesten, kwam bedrogen uit. Relatief geruisloos is de nieuwe maatregel van start gegaan. Maar dat wil niet zeggen dat er geen werk aan de winkel is, benadrukt wethouder John Aarts. De grote logistieke bedrijven zijn volop bezig met het verduurzamen van hun wagenpark en weten van de hoed en de rand. Maar hoe bereik je de kleine zelfstandige, de zzp'er met één bestelbus?