Terugblik op 2024 in meer dan twintig blogs

Terugblik op 2024 in meer dan twintig blogs

Het jaar 2024 nadert het einde. Wat waren de doorbraken van dit jaar? Wat heeft technologisch gezien of conceptmatig nieuwe inzichten geboden? Experts uit de markt geven hun visie op het jaar.

Doorbraak 2024

Een selectie van de doorbraak-columns:

  • Digitalisering nog mijlenver verwijderd van wat Draghi wil
  • Keuzestress in robotisering leidt tot verkeerde beslissingen
  • Langzaamaan komt er beweging in de duurzaamheidsambities
  • Smart warehousing betekent ook slim omgaan met energie
  • Iedereen is nodig om innovatie in de sector te laten bloeien
  • Vraag en aanbod in overnames lijkt zich te stabiliseren
  • Cultuur is nog te vaak het sluitstuk van integratieproject
  • Meer dan ooit is de blik gericht op externe ketensamenwerking
  • Veel logistieke processen lenen zich heel goed voor toepassing AI

Jack van der Veen

Er zijn vele bedrijfseconomische redenen om logistieke processen en ketens verder te digitaliseren. Maar ook afgelopen jaar valt er op dit punt geen doorbraak te melden. Investeringen, het uitvoeren van onderzoek en scholing van logistiekelingen, het blijft achter bij wat wenselijk is.

William van der Aa

Afgelopen jaar is ook weer veel geschreven en gesproken over de 'eindeloze' voordelen van het toepassen van AI en robotisering in warehousing. De werkelijkheid is vaak veel complexer, zeker voor bedrijven die niet zelf beschikken over capaciteit om hierin goede keuzes te maken.

Emma Kallen

De verduurzaming in de logistieke sector maakt langzaamaan vaart. Want het valt nog niet altijd mee om dit te doen, gezien de wetgeving, klantverwachtingen en technologische veranderingen. Nu gaat het nog vooral om CO2-reductie, maar dat zal snel veranderen.

Tom Runhaar

De vraag naar slimme, zelfvoorzienende logistieke panden op het gebied van energievoorziening is groter dan ooit en neemt alleen maar toe. Door de verduurzaming verder op te voeren, creëren bedrijven voor zichzelf een concurrentieel voordeel.

Walther Ploos van Amstel

Hoe dichten we de innovatiekloof die er is tussen koplopers en bedrijven die achterop raken? Want zonder die achterblijvers stagneert de innovatie in de keten. Anders dan nu moeten innovaties meer gericht zijn op de markt van morgen, niet op marginale verbeteringen vandaag.

Bas Koopmanschap

Tot voor kort ging het hard met overnames in de logistieke sector, inmiddels lijkt de hectiek er weer wat af te zijn. Neemt niet weg dat er nog altijd veel aanbod is en toch ook meer dan voldoende vraag vanuit potentiële kopers. Maar voor verkopende partijen is het nu wel zaak om zich beter bewust te zijn van het onderscheidend vermogen.

Sabine den Hartog

Veel overnames in de logistieke sector, ook dit jaar weer. Cultuurverschillen zijn geen reden om af te zien van een dergelijke stap, maar juist een stimulans om vanaf het begin structureel te werken aan cultuurintegratie. Daar ontbreekt het regelmatig aan.

Michel van Buren

Alle polarisatie ten spijt, voor de supply chain wereld is dialoog steeds meer de norm; zeker op lokaal en landelijk niveau. Wat dat betreft gloort er licht aan de horizon. Steeds vaker zetten bedrijven, instituten en overheid de schouders samen onder hoopgevende ecosystemen.

Goos Kant

Logistiek is bezig zich van het conservatieve imago te ontdoen. Dat blijkt ondermeer nu 2024 vooral het jaar is geworden van AI. Niet meer als de heilige graal voor alles, maar heel praktisch en concreet. Vraag is wel: wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor de data?

Liever alle blogs op een rij?