Waarom lukt het kleine innovatieve stadslogistieke bedrijven niet om te winnen?

Waarom lukt het kleine innovatieve stadslogistieke bedrijven niet om te winnen?

Cycloon stopt met pakketbezorging. Daardoor raken 440 medewerkers hun baan kwijt. Dat is jammer, vindt Walther Ploos van Amstel. Duurzame innovaties lijken vooral te komen van vele kleine lokale spelers. Toch lukt het die kleine spelers maar niet om op gang te komen. Veel bedrijven gooiden de afgelopen jaren de handdoek in de ring. Waarom?

De pakketmarkt staat al langere tijd onder druk. Cycloon zegt in die markt niet meer te kunnen concurreren en wijst daarbij naar de gestegen kosten door inflatie, en concurrenten die sneller konden verduurzamen en groeien. Cycloon (en moederbedrijf Bol) heeft geen koper kunnen vinden voor de pakketbezorgdienst. Dat is jammer.

Cycloon liet zien dat sociale, duurzame waarden en ondernemen samen kunnen gaan. Met de oprichting van Fietskoeriers.nl in 2015 kwam er een landelijk dekkend netwerk dat slimme en schone bezorging aanbiedt. Fietskoeriers.nl, later Cycloon, was de eerste en enige pakketbezorging op de fiets met landelijke dekking; hét platform voor fietsbezorging in de stad. In 2021 nam Bol.com Cycloon over.

Duurzaam en sociaal innoveren

Duurzame innovaties lijken vooral te komen van vele kleine lokale spelers: Hubbel, MyPup, Cargoroo, Cycloon, CityHub, Oscar Circulair, Rederij Kees, TringTring en vele anderen. Bedrijven met een lokale focus; sociaal en betrokken. Ik kan de lijst moeiteloos uitbreiden naar honderd inspirerende startups en scaleups.

Ze willen een lokaal alternatief bieden naast de grote logistieke platforms. Ze kiezen bewust voor een sociaal rechtvaardige, ecologisch duurzame en economisch vitale samenleving. Maar, hoe overleven die jonge innovatieve spelers het tegenover de massieve mastodonten in de markt? Parcls, Red Je Pakketje (Budbee), Local Heroes, Foodlogica en nu ook Cycloon gooiden de handdoek in de ring.

Leren van elkaar

Stadslogistiek vraagt om klantgerichte, duurzame innovaties. Die innovaties zie ik juist bij veel van de kleine spelers. Met elkaar bieden ze een bruisend ecosysteem waarin nieuwe technologie, diensten en bedrijfsmodellen. Toch lukt het vaak niet om te overleven. Ga met elkaar in gesprek over of er wel een echt probleem is dat je wilt oplossen. Of de oplossing in de praktijk ook echt werkt. En wie er bereid is voor te betalen.

Misschien moeten we meer denken in termen van 'twin-scaling'”

Opschaling en rendement vergen samenwerking bij de marktbenadering, het delen van systemen en faciliteiten, samenwerken in onderzoek en niet in de laatste plaats samen investeren. Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Opschaling is een beetje een oude-economie term. Groter is niet altijd beter. Misschien moeten we meer denken in termen van 'twin-scaling'. Opschalen door het zaadje ergens anders te laten groeien. Samen stampen we harder.

Meer weten over de uitdagingen binnen stadslogistiek?

Walther Ploos van Amstel

Walther Ploos van Amstel

Lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam

Niet afremmen maar gas geven op invoering ZE-zones

Niet afremmen maar gas geven op invoering ZE-zones

Stop met pogingen tot uitstellen en hou onverkort vast aan het gestelde doel, namelijk leefbare, duurzame en veilige binnensteden. Zo luidt het pleidooi van Jack van der Veen en Ingrid Koning (Nyenrode), nu de invoeringsdatum van zero emissie zones in binnenstedelijk gebied met rasse schreden naderbij komt.

Cao's en websupers: het effect van vijf jaar procederen en onderhandelen

Cao's en websupers: het effect van vijf jaar procederen en onderhandelen

Minister Karien van Gennip heeft besloten dispensatie te verlenen aan diverse onlinesupermarkten voor de supermarkt-cao. Opmerkelijk voor velen, want recent nog besloot de rechtbank dat spelers als Picnic en Flink onder de cao voor het Levensmiddelenbedrijf vallen. Michelle Vrolijk, advocaat en partner bij ITL Attorneys Netherlands, legt uit hoe de vork aan de steel zit.

De toekomst van fietsbezorging hangt af van deze drie aanpassingen

De toekomst van fietsbezorging hangt af van deze drie aanpassingen

Jeroen Gehlen, medeoprichter van Wuunder, is fan van fietsbezorging. Maar de inzet ervan kan wat hem betreft beter. Hij noemt in deze blog drie stappen die gezet moeten worden.

Zo tackel je de uitdagingen van elektrificatie

Zo tackel je de uitdagingen van elektrificatie

De elektrificatie van bestelwagens is nodig om wegtransport klimaatvriendelijker te maken. Maar dan moet het elektriciteitsnet de extra energievraag wel aankunnen. Slimme laadoplossingen moeten hierbij gaan helpen, schrijft Ore Oluwatudimu van Chargepoint in zijn blog. "Hoe groter de dataset, hoe efficiënter laadprocessen kunnen worden ingepast in de natuurlijke stilstand- en wachttijden van bestelwagens."