Magazijnrobots belangrijk voor het werkgeluk

Magazijnrobots belangrijk voor het werkgeluk

Geluk is een criterium dat helaas maar zelden een rol speelt in zakelijke beslissingen - en al zeker niet het geluk van werknemers. Desalniettemin zijn gelukkige medewerkers goud waard: uit onderzoek van Surveymonkey blijkt dat ze meer betrokken zijn, beter presteren en langer in dienst blijven. Jan Heijblom, automatiseringsexpert bij Exotec, laat in de Week van het Werkgeluk graag zien hoe zij dat aanpakken.

Tijdens de Week van het Werkgeluk kunnen bedrijven elkaar inspireren om beter te kijken naar het geluk van hun werknemers. "Je verwacht het misschien niet meteen van een bedrijf in de roboticabusiness, maar bij Exotec geldt het motto ‘Human First’," vertelt automatiseringsexpert Jan Heijblom van Exotec. "Dat wil zeggen dat robotsystemen altijd prioriteit geven aan het comfort en het welzijn van de operator. Concreet: we streven altijd naar maximaal gebruiksgemak en zo min mogelijk fysieke belasting."

Comfort boven alles

De Franse fabrikant van robotsystemen is ervan overtuigd dat het comfort van de operator essentieel is voor een optimale productiviteit. Robotoplossingen worden daarom ontworpen in samenwerking met onafhankelijke ergonomen om een correcte werkhouding te garanderen en de risico's van repetitieve bewegingen te verminderen. Een goede houding kan namelijk rug- en nekpijn vermijden, die niet alleen vervelend kan zijn, maar ook tot uitval kan leiden. "Belangrijk hierbij is dat onze operatoren op een constante hoogte kunnen werken en over verstelbare gereedschappen beschikken. Daardoor wordt de vereiste fysieke inspanning geminimaliseerd en het werkplezier verhoogd," vertelt Heijblom.

"Ook de werkstations zijn zodanig ontworpen dat de operatoren op een comfortabele manier kunnen werken. Met andere woorden: de operator moet zich niet aanpassen aan de apparatuur, maar omgekeerd. Bij de werkstations wordt vooral gestreefd naar maximale toegankelijkheid en zichtbaarheid. Daarvoor wordt gekozen voor mobiele en in hoogte verstelbare aanraakschermen, gemakkelijk bereikbare scanknoppen en containers die in de juiste hoek worden gekanteld, zodat de operator meteen ziet wat erin ligt."

Veiligheid voorop

Wie zich de hele dag zorgen moet maken over zijn veiligheid, zal vast niet veel werkgeluk ervaren. Daarom is ook veiligheid geïntegreerd in elke fase van de ontwerpprocessen. "In eerste instantie betekent dit dat de – vaak heel strenge – reglementering op dit vlak nauwkeurig wordt nageleefd," stelt Jan Heijblom. "Onze ingenieurs voeren daarom grondige risicoanalyses uit en houden zich aan de strengste normen om de bescherming van de gebruikers te garanderen. Elk product wordt bovendien getest en gecertificeerd door onafhankelijke derde partijen om maximale veiligheid in alle situaties te garanderen."

"Maar daar blijft het niet bij. De robotsystemen van deze fabrikant zijn daarnaast ook ontworpen om de risico's op brand, elektrocutie en mechanische schokken te minimaliseren. Daarvoor wordt bijvoorbeeld gekozen voor batterijen met een laag voltage, wordt de snelheid van de robots beperkt en gebruikt men geavanceerde technologieën om botsingen te voorkomen. Voor elk element wordt dus al van in de ontwerpfase beoogd om de operatoren optimaal te beschermen en om een veilige en betrouwbare werkomgeving te garanderen."

Hulp is altijd nabij

Maar het is niet alleen het ontwerp van de systemen dat het werkgeluk van de medewerkers ten goede komt; ook de manier waarop de ondersteuning georganiseerd wordt speelt daar een grote rol in. "Daarom zijn op alle locaties gespecialiseerde technici aanwezig om de systemen te onderhouden. Onderhoud op afstand dat te allen tijde beschikbaar is, zorgt ervoor dat problemen snel worden opgelost en dat de prestaties optimaal zijn," vertelt de automatiseringsexpert van Exotec.

Minder verloop en uitval

De eindgebruiker centraal stellen in de ontwikkeling van nieuwe robotsystemen klinkt misschien vanzelfsprekend, maar dat is het bij lange na niet. Ten eerste vergt het heel wat bijkomende investeringen – het advies van externe specialisten in ergonomie en veiligheid is zeker niet gratis. Het brengt ook extra uitdagingen met zich mee die het ontwikkelingsproces aanzienlijk kunnen vertragen.

Vanuit economisch standpunt lijkt het dus niet de verstandigste aanpak, maar daar is Heijblom het niet mee eens. "Op het einde van de rit komen al die inspanningen het resultaat absoluut ten goede. Operatoren die hun werk op een comfortabele manier kunnen uitvoeren gaan dat automatisch ook efficiënter doen. Geef ze bovendien een veilig gevoel en je krijgt veel minder verloop en uitval, wat voor heel organisaties een geweldig voordeel vormt. Kiezen tussen werkgeluk en winst? Nergens voor nodig, dus."

Klik hier om meer te lezen over de Human First-aanpak van Exotec.

Dit artikel is gesponsord door Exotec.

Women in Logistics laat concurrenten samen genderkloof dichten

Women in Logistics laat concurrenten samen genderkloof dichten

Zonder concrete aandacht, duurt het nog ruim 130 jaar voordat er een goede balans is in het aantal mannen en vrouwen op de logistieke werkvloer. Daarmee toont Bob Van Steenweghen (H.Essers) aan dat actie nodig is. Samen met Ania Haddaoui van Dow Logistics heeft hij het Europese consortium Women in Logistics opgetuigd, dat meer vrouwen in de chemielogistiek wil krijgen. Uniek aan het consortium is onder meer dat concurrenten samen om tafel zitten om dit mogelijk te maken.

Werk-privébalans lijkt dik in orde bij logistiek professionals

Werk-privébalans lijkt dik in orde bij logistiek professionals

Iets meer dan de helft van werkgevers in de logistieke sector doet echt zijn best om een gezonde werk-privébalans voor de medewerkers te realiseren en is daar ook actief mee bezig. Dat wordt op prijs gesteld. Ook al ervaart een groot deel een toegenomen werkdruk.

Geef tijd en ruimte om bezig te zijn met duurzame technologie

Geef tijd en ruimte om bezig te zijn met duurzame technologie

Niet alleen de sector logistiek zelf verandert snel door de toepassing van duurzaamheids- en automatiseringstechnologie, ook de verwachtingen van werkzoekenden op universitair en hbo-niveau zijn anders dan voorheen. Met alleen een goed salaris lukt het niet meer.

Annette de Groot

Annette de Groot aangesteld als nieuwe directeur STL

Per half oktober 2024 treedt Annette de Groot aan als directeur van het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). Met een achtergrond in paritaire omgevingen waar werkgevers en werknemers nauw samenwerkingen om gezamenlijke belangen te behartigen, is De Groot volgens het sectorinstituut de juiste vrouw op de juiste plek.