Kabinet wil ruimte bieden aan ondernemen, ook aan logistiek?

Kabinet wil ruimte bieden aan ondernemen, ook aan logistiek?
Minister van Financiën, Eelco Heinen (foto: ANP/ Robin Utrecht)

De Miljoenennota voor komend jaar maakt deze dagen veel tongen los, ook in de logistieke sector. Wat overheerst is tevredenheid over het voorgestelde beleid. Maar niet over de mobiliteitsplannen, ZE-zones en arbeidsmigranten.

Verladersorganisatie Evofenedex ziet voldoende handvatten om de positie van handels- en productiebedrijven te versterken. “We zien in de kabinetsplannen dat er ruimte is voor ondernemerschap en meer oog is voor de belangen van het mkb en dat regeldruk wordt aangepakt. Hier wordt ingezet om het verdienvermogen van Nederland te versterken. Dit zijn positieve ontwikkelingen voor de in Nederland gevestigde handels- en productiebedrijven”, aldus algemeen directeur Bart Jan Koopman van Evofenedex.

Keuze maken in toewijzen ruimte

Bart Jan Koopman (Evofenedex)
Bart Jan Koopman (Evofenedex)

“Juist voor een handelsland als Nederland is het belang van een goede en veilige doorstroom op de weg, het spoor en de vaarwegen enorm”, benadrukt Koopman van Evofenedex verder. “Als belangenorganisatie gaan we daarom graag de dialoog aan met het kabinet over wat dat betekent voor de goederenstromen en bereikbaarheid van Nederland. Gelet op de vele ruimtelijke claims ontkomen we niet aan het maken van keuzes om de samenhang tussen de verschillende opgaven op het gebied van wonen, infrastructuur, logistiek en goederenvervoer in het oog te houden. Onze leden zijn al bezig zijn met het verbeteren van hun handelsketen om zo weerbaarder en wendbaarder te zijn en een bijdrage te leveren aan een brede welvaart. Het is belangrijk dat het beleid van de overheid dat verder ondersteunt."

Marlene ten Ham, Thuiswinkel.org
Marlene ten Ham, Thuiswinkel.org

Ook Thuiswinkel.org-directeur Marlene ten Ham is positief over de aandacht voor ondernemers en hun zorgen. “De koning zei in de troonrede dat het bedrijfsleven ruimte en waardering verdient, en daar sluit ik mij volledig bij aan."
Ten Ham wil dat het kabinet zich inspant om iets te doen aan de hoge regeldruk, arbeidsmarktkrapte en stijgende lasten, die het ondernemen steeds lastiger maken. De belangenvereniging voor (web)winkels grijpt naar eigen zeggen de kans 'met beide handen aan' om in gesprek te gaan met het kabinet.

Te weinig geld voor infrastructuur

Minder enthousiast over de plannen, die vandaag zijn gepresenteerd, is TLN. De organisatie van wegtransportbedrijven wijst erop dat Nederland de komende tientallen jaren voor de grootste onderhoudsopgave ooit staat om de infrastructuur te vernieuwen. "Het moet een keer afgelopen zijn met al die spoedreparaties. Die zorgen voor een gigantische overlast," waarschuwt bestuursvoorzitter Elisabeth Post. "Dat hebben we afgelopen jaren al veel te vaak gemerkt. Bovendien worden wegen en bruggen steeds zwaarder belast door de elektrificatie van het wagenpark waardoor er sneller slijtage optreedt."

Elisabeth Post, TLN
Elisabeth Post, TLN

TLN vreest dat er, als het Rijk de aanpak en de financiën niet op orde krijgt, alleen maar meer achterstallig onderhoud ontstaat, waardoor er steeds vaker infrastructuurknooppunten plotseling zullen uitvallen. "Dan is de economische schade niet te overzien en zijn de kosten van die reparaties en de financiële schade door verkeersinfarcten uiteindelijk vele malen groter dan wat er nu nodig is voor onderhoud."
De organisatie wil dat het kabinet stopt met 'het uitstelgedrag' en per jaar 1,4 miljard euro meer beschikbaar stelt voor de infrastructuur, dan er nu in de rijksbegroting voor is gereserveerd.

Afremmen van elektrisch rijden

Ook bij de RAI Vereniging zijn de mobiliteitsplannen van het kabinet in het verkeerde keelgat geschoten. "Zowel qua betaalbaarheid, duurzaamheid, verkeersveiligheid als bereikbaarheid laten de plannen veel te wensen over", luidt de pittige kritiek uit de sector die opkomt voor de belangen van fabrikanten en leveranciers van onder andere vrachtauto's en carrosseriebouwers. Met name de elektrische rijder moet het volgens de RAI ontgelden, gezien de voorgestelde maatregelen. “Alsof het vloerkleed onder je voeten vandaan getrokken wordt”, laat Frits van Bruggen, voorzitter van de RAI, verbolgen weten. “De tarieven waren zelfs al goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer. Nu zet het kabinet daar het mes in. Dit is niet alleen onvoorspelbaar, maar ook onbetrouwbaar beleid.”

Zwalkend beleid zero-emissiezones

Frits van Bruggen, RAI Vereniging
Frits van Bruggen, RAI Vereniging

Hetzelfde harde oordeel velt de RAI over de uitspraken uit regeringskringen over het invoeren van zero-emissiezones. Vanaf 2025 mogen gemeenten zero-emissiezones invoeren; drie van de vier grotere gemeenten doen dat ook. Het kabinet stelt voor om de zero-emissiezones uit te stellen. Het kabinet creëert hiermee verwarring. Van Bruggen: “Dit is zwalkend beleid. Het kan niet zo zijn dat het Rijk daags voor de invoering nog veranderingen doorvoert. Ondernemers hebben geïnvesteerd. Nu is het een kwestie van doorzetten.” RAI eist op dit punt duidelijkheid over aantal, datum en omvang van de zero-emissiezones en pleit voor voldoende laadmogelijkheden.

Netcongestie tegengaan op duurzame manier

Nederlandse energiebedrijven reageerden op Prinsjesdag wel positief. Ze zijn blij dat problemen met overvolle elektriciteitsnetten een 'prominente plek' hebben gekregen op de politieke agenda. Ook is de energiebranche tevreden dat de klimaatdoelen leidend zijn bij het beleid van het nieuwe kabinet, reageert belangenorganisatie Energie-Nederland. In de troonrede staat onder andere dat het kabinet met voorrang problemen wil oplossen met netcongestie, oftewel een gebrek aan capaciteit op bestaande elektriciteitsnetten.
"Wij zien in de plannen van het kabinet een mooie balans tussen duurzaamheid, leveringszekerheid en betaalbaarheid. Zonder leveringszekerheid en betaalbare energie komt het draagvlak voor de energietransitie snel onder druk te staan", stelt Energie-Nederland, verwijzend naar de overgang van fossiele energie naar schonere energiebronnen.

'Perfect storm' in logistiek vastgoed

Daar waar het kabinet positief wil bijdragen aan de schaarste aan energie, blijft het tekort aan arbeidskrachten een onderbelicht aspect, is de visie van de ontwikkelaars van logistiek vastgoed. Voorafgaand aan Prinsjesdag reageerde Tim Beckmann van Intospace en belangenvereniging Dilas al op de kabinetsplannen. De plannen ten aanzien van arbeidsmigratie gaan volgens hem zwaar drukken op de logistieke sector. Beckmann ziet duidelijke tekenen van een ‘perfect storm’ die de logistieke vastgoedsector bedreigt. "Er zijn nog steeds mensen die denken dat onze economie zonder arbeidsmigranten kan draaien. Dat is een groot misverstand. Arbeidsmigranten zijn essentieel voor verschillende sectoren, niet alleen voor de logistiek, maar ook voor de bouw, industrie, sierteelt en horeca. Alle sectoren hebben moeite om vacatures ingevuld te krijgen."