Zo beperk je de impact van milieuzones op transport

Zo beperk je de impact van milieuzones op transport

Transportbedrijven die werken met dieselvoertuigen worden steeds vaker geconfronteerd met milieuzones. Ritplanningssoftware, zoals PTV OptiFlow, biedt uitkomst door milieuzones mee te nemen in de routeplanning en overtredingen te voorkomen.

Een milieuzone is een gebied – meestal in een binnenstad – waar bepaalde voertuigen niet mogen rijden. Meestal gelden de beperkingen voor oudere vrachtwagens met dieselmotoren, maar ook aan personenbussen, bestelauto’s en personenauto’s worden in sommige gemeenten strenge eisen gesteld. 

Op dit moment hebben vijftien gemeenten een milieuzone voor dieselvrachtwagens: Amsterdam, Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Haarlem, Leiden, Maastricht, Maasvlakte Rotterdam, Rijswijk, Rotterdam, ’s-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht. 

Van levensbelang

Veel steden kampen met luchtvervuiling door de uitlaatgassen van het verkeer. Daardoor leven Nederlanders gemiddeld een jaar korter. Inzet van schonere voertuigen is dus letterlijk van levensbelang. Daarnaast leveren schonere voertuigen een minder grote bijdrage aan de opwarming van de aarde. 

Om de luchtkwaliteit te verbeteren, hebben vijftien gemeenten inmiddels een milieuzone voor voertuigen ingesteld. Tot voor kort had elke gemeente daarvoor zijn eigen verkeersregels en -borden. Om weggebruikers meer duidelijkheid te verschaffen, zijn die in 2020 overal gelijkgetrokken. 

‘Paarse’ milieuzones

De vijftien milieuzones voor vrachtwagens zijn alleen toegankelijk voor voertuigen met minimaal emissieklasse 6 (Euro 6-motor). Ook vrachtwagens met een elektromotor vallen hieronder. Een vrachtwagen met een Euro 5-motor of lager mag niet naar binnen. Sinds 1 januari 2022 zijn deze ‘paarse’ milieuzones te herkennen aan de borden met een paarse stip waarin het cijfer 6 staat. 

Vier gemeenten hebben een milieuzone voor bestelauto’s en personenauto’s: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. Dat kan een gele of groene milieuzone zijn. De gele zijn toegankelijk voor auto’s met emissieklasse 3 of hoger, de groene alleen voor auto’s met emissieklasse 4 of hoger. 

Zichtbaar op de kaart

Overtredingen zijn te voorkomen door de planningssoftware van PTV te raadplegen, zoals het ritplanningssysteem PTV OptiFlow of TLNplanner, de standaard routeplanner van de transportsector in Nederland en België. Deze systemen maken de milieuzones zichtbaar op de kaart en nemen die mee in de planning. 

Al deze systemen geven de planners een waarschuwing als een geplande route door een milieuzone loopt. De planners zien voor welke voertuigen en emissieklassen de zone wel of niet toegankelijk is, zodat ze direct maatregelen kunnen nemen. Gebruikers die het ritplanningssysteem PTV OptiFlow hanteren, hebben de mogelijkheid om de emissieklasse in het voertuigprofiel op te nemen. De software houdt daar rekening mee, zodat alleen voertuigen worden ingepland die aan de regels voldoen. 

Van milieuzones naar zero-emissiezones 

De regelgeving omtrent de uitstoot van voertuigen wordt alleen maar strenger. Vanaf 1 januari 2025 mogen gemeenten voor vrachtauto’s en bestelauto’s zelfs zero-emissiezones invoeren: zones waarin deze voertuigen helemaal geen schadelijke stoffen mogen uitstoten. Naar verwachting gaan dertig tot veertig grote en middelgrote steden hun binnenstad afsluiten voor vervuilend vrachtverkeer. 

De impact van milieuzones op de transportplanning is nu nog te overzien. Maar dat verandert als in 2025 het aantal zones toeneemt en de eisen strenger worden. Wie dan zijn klanten in zero-emissiezones wil bedienen, zal eerst zijn wagenpark moeten elektrificeren. Dat gaat gepaard met een andere manier van plannen met andere restricties, zoals de actieradius van voertuigen, beschikbaarheid van stroom, locaties van laadpalen en overslag via stadshubs. Ontdek in de whitepaper andere concurrentievoordelen van een automatisch ritplanningsysteem. 

Dit artikel is gesponsord door PTV Logistics.

CBR verruimt ervaringseis chauffeur LZV

CBR verruimt ervaringseis chauffeur LZV

CBR verruimt de toelatingseisen voor het LZV-examen. Vanaf 1 december kunnen chauffeurs die twee jaar hun CE-rijbewijs hebben en minimaal 21 jaar oud zijn ook hun LZV-certificaat behalen. Dit plan is gemaakt samen met de sector transport en logistiek om het personeelstekort in de sector aan te pakken.

DFDS en Ekol komen alsnog tot een overnamedeal

DFDS en Ekol komen alsnog tot een overnamedeal

DFDS gaat Ekol Logistics toch wel overnemen. Twee weken geleden was de deal afgeketst omdat de Turkse logistiek dienstverlener niet aan alle voorwaarden zou hebben voldaan. Nu zijn er nieuwe afspraken gemaakt en gaat de deal toch door.

Van links naar rechts: Imre Csizmazia en Soufyane Maamar van Odyssey Logistics en Marvin van Dam van Paardekooper.

Minder kosten en minder schade door de verpakking

Hoe verminder je schade en kosten tijdens transport? Odyssey Logistics vond de oplossing door hun verpakkingsproces te verbeteren. Dankzij nieuwe technieken en duurzame materialen werken zij efficiënter en besparen ze kosten, terwijl ze hun producten beter beschermen. Dit bleek een slimme aanpak die tot succes leidde.

Aeternus zet financieel sterkste LDV'ers op een rij - 'Mooi, maar weet wat je leest'

Aeternus zet financieel sterkste LDV'ers op een rij - 'Mooi, maar...

Dachser, Heisterkamp, Neele-Vat, Claassen en TSN Groen zijn financieel de best presterende bedrijven in de sector transport en logistiek. Dat is de uitkomst van een onderzoek van M&A-strategist Aeternus. Een mooi onderzoek, zo reageren sectorbankers, maar wees je bewust van enkele belangrijke kanttekeningen.