Hoe sale and leaseback logistieke groei stimuleert

Hoe sale and leaseback logistieke groei stimuleert

Logistiek in Nederland trekt weer aan. Groei en uitbreiding beginnen vorm te krijgen. DC's focussen meer en meer op schaalvergroting, vaak in combinatie met verduurzaming. Het financieren van dit soort uitbreidingsplannen is echter niet altijd eenvoudig via de bank te realiseren. Een sale and leasebackconstructie kan in deze gevallen uitkomst bieden.

“Met sale and leaseback maak je het kapitaal dat in je vastgoed zit vrij zodat je het kunt aanwenden voor uitbreiding, verduurzaming, samenwerking, overnames, enzovoort”, legt Cedric Montanus uit. “Je geeft je business een boost met deze constructie.” Montanus vormt samen met Hylcke Okkinga de directie van Montea Nederland. Montea is behalve in Nederland ook in België, Frankrijk en Duitsland actief.

Niet verhuizen

Vos Logistics is een van de vele klanten van Montea die voor een sale and leasebackconstructie hebben gekozen. Voor CEO Ben Vos was dit dé manier om kapitaal vrij te maken voor verduurzaming en uitbreiding, zodat het bedrijf niet hoefde te verhuizen maar juist op locatie verder kon groeien. Vos: “Bovendien is Montea bereid later aanvullend te financieren om verdere groei te faciliteren.”

Wij ontwikkelen en investeren slechts in toplocaties. De bezettingsgraad van ons vastgoed is dan ook constant 100 procent”
— Cedric Montanus

De juiste locatie

Montanus legt uit: “Wij stellen ons als strategische partner op voor onze cliënten. We denken mee als ondernemer, we hebben ook langetermijndoelstellingen; anders dan een bancaire financiering die vaak een veel kortere horizon kent. En een gebruiker kent de locatie als geen ander, en dat is voor ons beiden ook weer interessant. Wij ontwikkelen en investeren slechts in toplocaties. De bezettingsgraad van ons vastgoed is dan ook constant 100 procent.”

Okkinga: “Sommige mensen denken nog dat je bij sale and leaseback voor vijftien jaar aan de huur vastzit. Maar dat kan ook veel korter. Ondernemen is flexibel kunnen opereren, en dat is wat wij als
onderneming precies ook doen. Zowel wij als onze klanten hechten aan groei en continuïteit.”

Ontwikkelplannen

Okkinga wordt steeds vaker gebeld door ondernemers die ontwikkelplannen hebben maar het kapitaal missen om die plannen te realiseren. “Voor hen fungeert de sale and leasebackconstructie ook als een hefboom. Plannen worden opeens realiseerbaar.” Bij verkoop van de onderneming heeft sale and leaseback ook voordelen voor de ondernemer, legt Montanus uit: “Juist de flexibiliteit kan gunstig zijn bij een overname omdat je zelf kunt bepalen wanneer je eventueel opzegt. Daarnaast wordt de operationele marge vaak beter gewaardeerd dan vastgoed dat in de onderneming zit. Dan kan het juist een voordeel zijn om voorafgaand aan een verkoop het vastgoed al verkocht te hebben.”

Netcongestie

In Nederland wordt het zoals bekend steeds lastiger om commercieel vastgoed te ontwikkelen. Okkinga: “Dat komt onder meer door netcongestie, stikstofbeperkingen en regelgeving. Juist door bestaand vastgoed duurzaam te herontwikkelen, kun je deze belemmeringen vermijden. In Tiel ontwikkelen we bijvoorbeeld voor Intergamma een nieuw DC van 100.000 m2. Intergamma had drie verouderde
locaties en kan op deze manier vele malen duurzamer en efficiënter opereren. Hetzelfde doen we momenteel voor Lekkerland in Waddinxveen, waar we een nieuw DC van 50.000 m2 aan het ontwikkelen zijn. Ook zij krijgen een boost voor hun business.”

Dit artikel is gesponsord door Montea.

Congestieperikelen laten containertarieven verder stijgen

Congestieperikelen laten containertarieven verder stijgen

De containertarieven hebben nog niet gepiekt. En op basis van de Drewry's World Container Index (WCI) is de piek nog niet in zicht. Waar onrust en tijdelijk meer vraag naar containers de prijs al deed opveren, doet congestie in Azië daar nog een schepje bovenop.

'Weerbare logistieke keten vraagt om financieel vooruitkijken'

'Weerbare logistieke keten vraagt om financieel vooruitkijken'

De weerbare logistieke keten ligt onder een vergrootglas. Ook de HSBC-bank deed er onderzoek naar, zij het met de bril op van een investeerder. De conclusies zijn niet mals: lange complexe ketens zijn de norm en alternatieven zijn nog matig voorhanden. Supply chain finance kan uitkomst bieden, stelt de Amerikaanse bank.

DHL opent eerste hub voor elektrische voertuigen in Europa

DHL opent eerste hub voor elektrische voertuigen in Europa

DHL opent het eerste electric vehicle (EV) center of excellence in continentaal Europa in Pozzuolo Martesana, nabij Milaan, in Italië. Deze hub voor EV-logistiek, met een oppervlakte van 10.000 vierkante meter, markeert een belangrijke stap in DHL's inzet voor duurzame logistieke oplossingen en de ondersteuning van de groeiende EV-industrie.

Geld verdienen met ongebruikte grond?

Geld verdienen met ongebruikte grond?

Bedrijven die een ongebruikt stuk grond aan een drukke weg bezitten, kunnen extra inkomsten genereren door een digitale reclamemast op hun land te laten installeren. Daarbij hoef je zelf geen kapitaalinvestering te doen. Hoe werkt dit precies en hoe weet je of je locatie geschikt is voor digitale buitenreclame?