Marktonderzoek: datakansen blijven onbenut in de transportsector

Marktonderzoek: datakansen blijven onbenut in de transportsector

Wie in de toekomst niet het maximale uit zijn data weet te halen, komt geheid stil te staan. Uit marktonderzoek blijkt dat de transport & logistiek-sector wat dat betreft nog veel kansen onbenut laat. Het goede nieuws: voor ondernemers die slim schakelen met data, valt er een wereld te winnen.

Vervoerders en logistiek dienstverleners worden overladen met data, maar weten zij die ook effectief te gebruiken? Transport, op- en overslag, het verpakken van goederen, de rittenplanning: het zijn allemaal processen die in grote mate afhankelijk zijn van data. Data waar waardevolle inzichten in schuilen voor wie weet waar te kijken.  

Bedrijven die hun gegevens omzetten in bruikbare informatie kunnen daarmee een flinke voorsprong creëren. Maar dat gaat niet vanzelf. Het marktonderzoek dat Incentro uitvoerden met Markteffect laat zien hoe bedrijven in deze sector op dit moment omgaan met hun datapotentieel en welke uitdagingen ze daarbij tegenkomen.  

Strategie en operatie 

Datagedreven beslissingen nemen, dat betekent keuzes maken op basis van feiten en data, in plaats van blind te varen op intuïtie of persoonlijke ervaring. Een datagedreven organisatie zet data systematisch in om de bedrijfsstrategie te optimaliseren en de operatie te verbeteren.  

Uit de antwoorden van de respondenten blijkt dat bedrijven die graag meer datagedreven te werk willen gaan, daarmee vooral streven naar verbetering van hun efficiëntie en meer omzetgroei. Door data slimmer in te zetten, kunnen ze hun processen stroomlijnen en de productiviteit verhogen, op weg naar grotere klanttevredenheid, hogere marges en meer winst.  

Datagedreven

Toch ziet driekwart van de respondenten nog ruimte voor verbetering in het benutten van hun volledige datapotentieel. Slechts 14% durft zichzelf hardop ‘datagedreven’ te noemen en maar een klein aantal bedrijven heeft alle systemen volledig geïntegreerd, of dat nu komt door gebrek aan gekwalificeerde mensen of door te weinig tijd en prioriteit.  

Dat slechts weinig bedrijven zichzelf als datagedreven omschrijven, is niet verrassend. De transformatie naar een volwassen data-organisatie vergt investeringen in zowel mens als technologie. Het implementeren van de juiste tools voor het verzamelen en analyseren van data vraagt veel van de hele organisatie, net als het trainen van medewerkers om deze tools effectief te gebruiken. Veel bedrijven die de versnelling zoeken, werken daarom samen met een externe datapartner.  

Hobbels op de weg

Eén van de grootste uitdagingen die bedrijven in de transport en logistiek naar eigen zeggen ervaren, is het streven naar duurzaamheid. De overstap naar een groener wagenpark vraagt om flinke investeringen en een goed georganiseerde laadinfrastructuur. Ook de schaarste aan chauffeurs en de noodzaak van zwaardere rijbewijzen voor elektrische voertuigen vormen hobbels.

Daarnaast is samenwerking met ketenpartners cruciaal, maar niet altijd eenvoudig. Problemen met gegevensuitwisseling en systemen die niet op elkaar aansluiten, zorgen soms voor haperingen in de keten. Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland heeft samen met SUTC daarom een datamodel ontwikkeld dat het delen van logistieke gegevens gemakkelijker moet maken: het Open Trip Model (OTM).

Data niet alleen voor IT-afdeling 

Nog een opvallende uitkomst: bij de helft van de bedrijven ligt de verantwoordelijkheid voor de productie en het beheer van data bij de IT-afdeling of een datateam. Dit lijkt misschien logisch, gezien de technische aard van databeheer. Toch is het verstandig om ook collega's uit de business te betrekken: zij hebben als geen ander direct zicht op marktontwikkelingen en de behoeften van klanten.  

Bedrijven die hun data op orde hebben, voldoen bovendien eenvoudiger aan regelgeving. Nauwkeurige rapportages, effectieve beveiligingsmaatregelen en een aantoonbaar duurzame bedrijfsvoering leiden tot verbeterde compliance met eisen rondom privacy (AVG), duurzaamheid en cybersecurity (NIS2).

Dit artikel is gesponsord door Incentro.

Hizkia van Kralingen Foto's: Fred Libochant Fotografie & HIZKIA

Hizkia van Kralingen verovert met zijn 'Turtle' de wereldwijde kunstlogistiek

Kunsttransport is een niche binnen de logistiek waar weinig mensen bij stilstaan, maar Hizkia van Kralingen heeft er zijn levenswerk van gemaakt. Zijn verhaal begint in de Haagse binnenstad, waar zijn grootvader in 1926 een verhuisbedrijf startte. Dit familiebedrijf, Van Kralingen Verhuizingen, verzorgde kleinschalig ook kunsttransport voor musea zoals het Haags Gemeentemuseum (nu Kunstmuseum) en het Mauritshuis. Van Kralingen besloot het familiebedrijf niet van zijn vader over te nemen, maar wel het onderdeel kunsttransport. "Ik wilde mijn eigen pad bewandelen en niet teveel op gebaande paden uitkomen", vertelt Van Kralingen.

C&A slaat handen ineen met Rhenus Warehousing Solutions

C&A slaat handen ineen met Rhenus Warehousing Solutions

C&A gaat voortaan gebruikmaken van de faciliteiten en diensten van Rhenus Warehousing Solutions in het Duitse Hückelhoven in Noordrijn-Westfalen. De logistiek dienstverlener wordt verantwoordelijk voor de centrale Europese hub van de kledingketen, die op dit moment zo'n 1.300 winkels in Europa heeft.

Het nut van logistics engineers: 'Meer inzicht kan besparingen opleveren'

Het nut van logistics engineers: 'Meer inzicht kan besparingen opleveren'

Business engineer, logistics engineer. Hoe de functie ook heet, steeds meer logistiek dienstverleners hebben iemand in dienst die helemaal in de huid van de verlader kruipt en zijn logistieke vraagbaak is. Welke kwaliteiten hebben zij? Wat leveren ze het bedrijf op? En wat hebben zij nodig om ook in de toekomst relevant te kunnen zijn? Twee jonge logistics engineers delen hun ervaringen.

Van Duuren gaat transport voor Mr Marvis uitvoeren

Van Duuren gaat transport voor Mr Marvis uitvoeren

Na een aantal proefzendingen eerder dit jaar is vanaf deze maand Van Duuren de nieuwe logistieke partner van het kledingmerk Mr Marvis. De logistiek dienstverlener haalt kleding op uit Portugal en draagt ook zorg voor de distributie naar de winkels, die al in diverse steden zijn geopend.