Dankzij de slimme software van Slim4 kon het bedrijf uit het Utrechtse Achterveld betere voorspellingen maken, waardoor de vraagplanning en het voorraadbeheer werden geoptimaliseerd. Dat heeft niet alleen geleid tot een hogere beschikbaarheid vanuit het centrale magazijn in Nederland, maar ook vermindering van spoedorders vanuit de fabriek in Frankrijk. Het zorgt daarmee voor een grotere klanttevredenheid en bevordert bovendien de klantentrouw.
Zeer complexe logistiek
Mechan heeft 30.000 onderdelen op voorraad. “Kleine onderdelen, zoals O-ringen en boutjes, maar ook grote en dure onderdelen zoals complete vario-transmissies voor tractoren”, vertelt Teun Groot, parts manager bij Mechan. “Dat maakt onze logistiek zeer complex. Er spelen ook veel variabelen bij de keuze of je bepaalde geleverde onderdelen direct weer moet bestellen, of dat je wel even kunt wachten. Seizoensinvloeden bepalen namelijk ook of bepaalde artikelen harder lopen of niet.”
Elke dag advies
Voorheen werkten de inkopers van Mechan met een ander systeem, maar de toegenomen complexiteit, én de toegenomen aanvragen, deden de organisatie besluiten naar een nieuw systeem om te kijken.
“Dat werd Slimstock", vertelt Alfred van Hamersveld, senior inkoper bij Mechan. “Het systeem van Slimstock, Slim4, neemt ons veel werk uit handen. We werken er nu bijna twee jaar mee en zijn er zeer tevreden over. Het systeem geeft elke dag adviezen over je voorraadpositie, waar we zelf voorheen slechts eens per maand zo’n advies formuleerden. Dat maakt je voorraadbeheer met sprongen efficiënter.”
Effectiviteit
Van Hamersveld vervolgt: “Bij ons geldt: vóór 18.00 uur besteld, is de volgende dag vóór 8.00 uur geleverd. Dat is een must in deze branche. En we hadden al de mogelijkheid tot spoedlevering vanuit de fabriek, zodat we de artikelen die we niet op voorraad hadden direct vanuit de fabriek in Frankijk konden laten beleveren. Via direct shipment of spoedorder kwam dat ook de volgende dag meteen aan.”
“Maar in termen van effectiviteit is het beter als je vanuit eigen voorraad kunt beleveren. Dankzij Slim4 is de beschikbaarheid van onderdelen vanuit het eigen magazijn van 85% naar 95% gestegen en de belevering vanuit Frankrijk gedaald van 26% naar 14%.”
Klantentrouw
Ook de klantentrouw is gebaat bij de toegenomen leveringszekerheid, zegt Groot. “Iedereen weet dat klanten naar een ander gaan als jij niet op tijd kunt leveren. Nu we dat steeds meer wél kunnen, merken we dat klanten meer voor ons kiezen. En dat wordt bekend in de branche”, benadrukt de parts manager. Om daar aan toe te voegen: “We merken ook een toename aan klanten via onze dealers.”
Dit artikel is gesponsord door Slimstock.