Verduurzamen in alle lagen van je bedrijf
"Maak verduurzamen leuk!" Zo begint het enthousiaste verhaal van Frans Jansen, Director Operations Europe bij Paula´s Choice. "Zorg ervoor dat je je collega´s meeneemt en doe het in álle lagen van je bedrijf. Dat gaat bij Paula's Choice van mensen tot de ingrediënten, de verpakkingen die we gebruiken, het gebruik van plastic en de manier waarop we onze pakketjes bezorgen bij onze klanten."
Logistieke uitdagingen
De cosmeticaproducten van Paula's Choice worden over de hele wereld verkocht. Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf is in Nederland een belangrijke speler in de cosmetica-industrie. De webshop is een belangrijk verkoopkanaal, en daar komen allerlei logistieke uitdagingen bij kijken.
"We zijn constant bezig om onze logistieke operatie zo duurzaam mogelijk te maken," vertelt Frans. "Zo hebben we de afgelopen tijd een aantal verbeteringen doorgevoerd die echt significant onze CO2-emissies hebben gereduceerd. Een van die verbeteringen is het verzenden van onze producten via Cycloon. Dit heeft ons in staat gesteld om onze klanten door héél Nederland op een duurzame manier hun pakketjes te laten ontvangen."
Tip: focus niet alleen op grote projecten
Frans geeft een hele praktische tip, waarmee iedere webshop direct aan de gang kan gaan: "Focus je bij het verduurzamen van je bedrijf niet alleen op grote projecten, maar ook op zaken die makkelijk te implementeren zijn. Zo is het duurzaam verzenden van je producten ontzettend gemakkelijk, en het levert heel veel op."
Geen ingewikkelde overstaptrajecten
Die mening deelt Sander Tielen, medeoprichter en design director van het casual wielrenkledingmerk La Machine. "Je wilt geen ingewikkelde overstaptrajecten, maar gewoon een koppeling die werkt," vertel hij. Bij de start van de samenwerking met Cycloon was dat gelukkig zo geregeld: "Met een paar drukken op de knop ben je klaar om te gaan verzenden!"
Voor hetzelfde geld kies je voor duurzaam
La Machine gaat in alle onderdelen van de bedrijfsvoering voor kwaliteit en duurzaamheid. De designs van Sander zijn zoveel mogelijk tijdloos en de kleding wordt grotendeels geproduceerd in Portugal. Het team heeft zelfs eigen verzendzakken ontwikkeld, volledig van karton. Die kwaliteit en duurzame visie zocht het team van La Machine ook in hun bezorging, vertelt Sander: "Natuurlijk hebben we ook gekeken naar andere opties, maar voor hetzelfde geld laat je jouw producten duurzaam bezorgen."
Duurzame bezorging, daarmee is de cirkel rond
Er is nog een fijne bijkomstigheid die de match tussen La Machine en fietsbezorging een hele logische maakt: de enorme voorliefde voor fietsen. “Hoe leuk is het dat een fietskoerier je pakketje van La Machine bezorgt – dan is de cirkel weer rond”, geeft Sander aan.
Gezondheid zit in het DNA van Vitaminstore
Ook Eduard Brenninkmeijer, algemeen directeur bij Vitaminstore, ziet een grote meerwaarde in het bezorgen via een fietskoerier voor de ervaring van de klant. En als fanatiek wielrenner – Eduard komt zo vaak mogelijk op de fiets naar Vitaminstore's kantoor in Amsterdam – én duurzame koploper, was de keuze voor pakketbezorging met vrachtfietsen een no-brainer.
"Gezondheid zit in ons DNA", begint hij. "In onze producten, ingrediënten, verpakking én de verzending maken we keuzes die daarbij aansluiten. En als je dat zegt, dan is het heel logisch om te kiezen voor een fietskoerier bij het bezorgen van je producten."
4 duurzame pijlers
Het maken van duurzame keuzes is een belangrijk onderwerp bij Vitaminstore. Eduard vertelt over de 4 pijlers, waarmee ze binnen het bedrijf duurzaamheid concreet maken:
"Allereerst gaat dat natuurlijk over onze producten. Die worden zo lokaal mogelijk gemaakt, in de Benelux. Ook in de manier waarop ze geproduceerd worden, kiezen we de ‘goede’ optie, met natuurlijke ingrediënten en vulstoffen."
De duurzame optie in je logistieke proces
In het logistieke proces, een belangrijk onderdeel voor een grote e-commercepartij als Vitaminstore, krijgt de duurzame keuze ook voorrang. "We houden zoveel mogelijk rekening met de verpakkingen," aldus Eduard.
En de vierde pijler? Die gaat over nog zo'n cruciaal onderdeel voor een webshop waar gezondheid voorop staat en dat wil uitstralen naar de klant: de bezorging. Daar kiest Vitaminstore voor bezorging op de fiets.
Eduard: "Iemand die jouw producten aflevert en daarbij een fitte, gezonde indruk achterlaat. Dat is wat wij willen meegeven in onze totale klantervaring en dat is dan ook een van de redenen dat wij kiezen voor pakketbezorging via de fietskoeriers van Cycloon."
Dit artikel is gesponsord door Cycloon.