In 2004 lanceerde Greetz een service die nieuw was voor Nederland: de mogelijkheid om onlinewenskaarten te creëren en verzenden naar mensen die een verjaardag, huwelijk, geboorte, jubileum of ander heuglijk moment vieren. Tegenwoordig gaat het om gemiddeld 22.000 kaartjes per dag die ‘on demand’ uit de printstraat komen en de volgende dag al in de brievenbus liggen.
Processen in kaart
Het vorige warehouse in Amsterdam bood onvoldoende ruimte voor verdere groei. De zoektocht naar een nieuw warehouse eindigde bij een bestaand pand van 8000 vierkante meter in Almere
Daar heeft Greetz met hulp van SSI SCHÄFER een uitgekiend en bijzonder efficiënt proces neergezet. Sabine Huijskes, innovatiemanager Greetz: “We hebben eerst alle processen in kaart gebracht. Hoe bewegen de medewerkers en de goederen door de operatie? En wat is dan de meest logische inrichting? Onze ideeën hebben we op post-its geschreven en op een groot vel geplakt. Daarvan is 95 procent overgenomen in de praktijk, waardoor met name de looptijden tussen de verschillende afdelingen en machines drastisch zijn verkort.”
Meedenken
SSI SCHÄFER had ook al de stellingen in het Amsterdamse warehouse geleverd en kreeg nu opnieuw de voorkeur. Sander Jelgerhuis Swildens, operationeel manager Greetz: “Dat heeft uiteraard te maken met de prijsstelling, de kwaliteit van de opslagsystemen en de wijze waarop de offerte is uitgewerkt. Maar het belangrijkste onderscheid is het vermogen van SSI SCHÄFER om met ons mee te denken over de inrichting van het magazijn. Dan gaat het bijvoorbeeld over de opstelling van de legbordstellingen of over de hoogte en het draagvermogen van de liggers van de palletstellingen.”
In totaal beschikt Greetz nu over 2.000 opslaglocaties voor pallets. Die zijn voornamelijk bestemd voor verpakkingsmaterialen en de bulkvoorraad van de meest verkochte producten. Het overgrote deel van het productportfolio wordt direct na binnenkomst op voorraad gelegd in de legbordstellingen, die bestaan uit 244 secties. “Verreweg de meeste cadeauartikelen liggen in blauwe bakken, die we hebben meegenomen uit Amsterdam en eveneens door SSI SCHÄFER zijn geleverd. Met die bakken kunnen we alle producten netjes en veilig opslaan zonder overlast van lege dozen. De bakken hebben een opening aan de voorzijde, zodat de orderpickers gemakkelijk bij de producten kunnen”, vertelt Huijskes.
Productiviteit stijgt met 20%
Mede dankzij de efficiënte inrichting is de productiviteit van de vijftig medewerkers op de fulfilment- afdeling met zo’n 20% gestegen. Het aantal dozen die per persoon per uur kunnen worden verwerkt ligt in het nieuwe warehouse flink hoger. Dat ligt volgens Jelgerhuis Swildens voor een groot deel aan de inrichting, maar ook aan het verbeterde overzicht over de operatie. Wil je de hele case study lezen? Klik dan op onderstaande link.
Dit artikel is gesponsord door SSI SCHÄFER.