5 Feiten & fabels over elektrisch rijden 

5 Feiten & fabels over elektrisch rijden 

De teruglopende voordelen en de hoge energiekosten maakt het zakelijk rijden met een EV steeds minder aantrekkelijk. Bas Bullens deelt daarom vijf tips om zo voordelig en efficiënt mogelijk met een elektrische auto te rijden.

Door: Bas Bullens, eMobility expert bij DKV Mobility.

  1. “Thuis laden is altijd voordeliger” 

Fabel – Waar thuis laden voorheen bijna altijd goedkoper was, is het laden bij een openbaar laadpunt tegenwoordig soms een stuk voordeliger. Dat komt door de hoge elektriciteitsprijzen en de variabele contracten waar berijders thuis mee te maken hebben. Zorg daarom voor een goede laadpasleverancier die inzicht geeft in de laadtarieven om de juiste keuze te maken tussen thuis en openbaar laden. Logischerwijs kiest een kwart van de Nederlandse EV-rijders er daarom voor de auto bij een openbare laadpaal op te laden. Conclusie: thuis laden is niet altijd voordeliger.  

  1. “Snelladen schaadt de accu”

Feit – Het is niet verstandig om een EV altijd aan een snellader te hangen. Snelladen kan handig zijn voor ‘de laatste kilometers’ of als je haast hebt, maar voor de levensduur van de accu kan snelladen schadelijk zijn. De accu zal niet meteen kapot gaan, maar slijt wel sneller door de hoge temperatuur die vrijkomt bij het laden met een hoog voltage. Dit is ook terug te zien in een onderzoek waaruit blijkt dat EV’s die voornamelijk aan een snellader zijn opgeladen, na vier jaar tien procent slechter presteerden dan accu’s die enkel thuis worden opgeladen. Dat betekent niet dat een auto nooit aan een snellader mag hangen, maar probeer het af te wisselen met laden aan de ‘normale’ laadpaal om de levensduur te verlengen. 

  1. “Een EV kan als batterij worden gebruikt”

Feit – Als een EV wordt ondersteund met Vehicle-To-Grid (V2G) is het mogelijk om een EV als batterij te gebruiken. Dat komt omdat je met V2G twee ‘richtingen’ op kunt laden, waarbij je zowel de auto kunt opladen als de opgeslagen stroom terug kunt leveren aan een woning of kantoor. Dit is handig tijdens piekuren: wanneer bedrijven veel energie gebruiken (begin van de ochtend en einde van de middag). Zo kun je een elektrische auto opladen in daluren tegen een lager tarief en energie terugleveren tijdens piekuren – wanneer je bijvoorbeeld de wasmachine of vaatwasser aanzet tijdens het thuiswerken. Naast dat het financieel voordeliger is, voorkomen we samen ook pieken in het energieverbruik en houden we het elektriciteitsnet beter in balans, waardoor er minder druk op het stroomnet komt te staan. 

  1. “Een EV vliegt vaker in brand dan auto’s met een verbrandingsmotor” 

Fabel – Ondanks dat EV-autobranden vaker in het nieuws zijn, komen ze niet vaker voor dan ‘gewone’ autobranden. Doordat EV’s relatief nieuw zijn, liggen ze namelijk onder een vergrootglas in de media. Het brandgevaar bij auto’s met een verbrandingsmotor is eigenlijk veel groter. Bij een frontale botsing met een brandstofauto bots je namelijk op de motor, waardoor de kans op ontploffing veel groter is. Bij elektrische auto’s kreukt de voorkant in bij een frontale botsing, omdat er geen motor aan de voorkant zit. 

  1. “Er zijn vijf laadpassen nodig om elektrisch naar Zuid-Europa te rijden”

Fabel – Nog niet zo lang geleden zag je dat veel CPO’s (charge point operator) beperkte internationale connecties hadden met laadpasaanbieders. Deze situatie is aanzienlijk verbeterd de afgelopen jaren. De betere laadpasaanbieders hebben vandaag de dag vaak connecties met alle belangrijke laadpunt-leveranciers. Daarnaast is het aanbod van (snel)laadpalen enorm gegroeid. Hierdoor rijd je met een goede laadpas zorgeloos door Europa. Desondanks is het nog steeds belangrijk om reizen rond drukke dagen zorgvuldig te plannen om zekerheid te hebben van oplaadmogelijkheden. Verder is het gewoon mogelijk om met één pas te laden in heel Europa. 


Ondanks dat er steeds meer en betere EV’s zijn en de laadinfrastructuur steeds beter geregeld is, bestaan er nog veel onduidelijkheden over de nieuwe manier van reizen. Het is daarom belangrijk om je goed in te lezen om zo voordelig en efficiënt mogelijk elektrisch te rijden.  

Meer weten over onze B2B laadoplossingen of de DKV Card +Charge? Neem contact op met bas.bullens@dkv-mobility.com

Dit artikel is gesponsord door DKV Mobility.

KLM-cateraar bevoorraadt vliegtuigen met unieke e-trucks

KLM-cateraar bevoorraadt vliegtuigen met unieke e-trucks

KLM Catering Services (KCS) heeft als eerste airline-cateraar ter wereld elektrische cateringtrucks in gebruik genomen. Vrijdag was de aftrap van een testjaar met twee bijzondere, speciaal voor KCS ontwikkelde Volvo FL's.

Thomas Stroo, operationeel verantwoordelijk voor HelloFresh in de Benelux

Beschikbaarheid stroom grootste uitdaging verduurzaming HelloFresh

HelloFresh claimt in de Benelux het grootste 100 procent gekoelde elektrische wagenpark in Europa te beheren. Thomas Stroo, operationeel verantwoordelijk voor het bedrijf in België, Nederland en Luxemburg, praat in een interview met Distrifood over de elektrische ontwikkelingen, de duurzame koers van het bedrijf en de grootste uitdagingen van de maaltijdbezorger. "Hebben we wel voldoende stroom? Dat is hét superkritische punt."

Zowel Scania als Daimler starten bedrijf voor laadoplossingen trucks

Zowel Scania als Daimler starten bedrijf voor laadoplossingen trucks

Scania en Daimler Truck hebben beide nieuwe initiatieven gelanceerd om de overgang naar elektrisch transport te versnellen en hun klanten te ondersteunen met geavanceerde laadoplossingen. Scania lanceert het nieuwe bedrijf Erinion, terwijl Daimler Truck zijn e-infrastructuurdiensten bundelt onder het merk TruckCharge.

DFDS investeert een miljard euro in elektrische schepen

DFDS investeert een miljard euro in elektrische schepen

De Deense rederij DFDS investeert één miljard euro in zes elektrische schepen. De schepen worden ingezet op de routes Duinkerken-Dover en Calais-Dover om passagiers en vracht tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie CO2-neutraal te vervoeren.