Addverb optimaliseert intralogistiek met intelligente robots en geavanceerde software

Addverb optimaliseert intralogistiek met intelligente robots en geavanceerde software

Nu de uitdagingen op het gebied van de toeleveringsketen voor veel bedrijven duidelijk zijn geworden, zoeken ze naar manieren om hun activiteiten te optimaliseren. Om zo concurrerend te blijven en in te spelen op de steeds veranderende markt. Addverb kan daarbij helpen, met intelligente robots en geavanceerde software.

Addverb is een producent en leverancier van systeemoplossingen voor magazijnautomatisering. Na de oprichting in 2016 is er een sterke internationale groei gerealiseerd met als resultaat dat het van origine Indiase bedrijf sinds 2022 ook in Nederland actief is.
De focus ligt vooral op het leveren van totaaloplossingen (E2E) voor intralogistieke processen als: intern transport, opslag & picken en sorteren voor branches als F&B, Fashion & consumentengoederen in zowel e-com- als retailomgevingen.

Juiste balans tussen mobiele en statische automatisering

Het bedrijf biedt een scala aan oplossingen, waarmee het zich probeert te onderscheiden van collega’s in de markt. Daar waar anderen zich richten op een deel van een oplossing, biedt Addverb desgewenst de totaaloplossing. Dat doet het bedrijf door de nieuwste technieken op het gebied van AMR - mobiele automation - te combineren met de meer traditionele statische oplossingen zoals shuttle- en conveyorsystemen. Dat heet ook wel fixed automation. De mobiele automation bouwt als het ware voort op de bestaande infrastructuur en is eenvoudig te integreren. Software speelt een hele belangrijke rol daarbij, die de automatisering aandrijft met intelligente en modulaire bedrijfssoftware. 

De grote voordelen van mobiele automation liggen vooral in het feit dat deze vorm gemakkelijk kan inspelen op minder voorspelbare scenario’s, zoals pieken en dalen in e-commerce.
Fixed automatisering is daarentegen zeer geschikt voor scenario's waarin een voorspelbare stroom gewenst is, zoals in toepassingen met een hoge opslagdichtheid waar robots de volledige hoogte van een faciliteit kunnen benutten en een goed rendement op de investering opleveren. Vaste automatisering is echter misschien niet de beste oplossing voor minder voorspelbare situaties, zoals in e-commerce waar vaak grote variaties in de vraag voorkomen.

Behoefte aan schaalbaarheid

“E-commercebedrijven hebben bijvoorbeeld aanpassingsvermogen en schaalbaarheid nodig”, zegt Pieter Feenstra, CEO van Addverb EMEA. “Een flexibele automatiseringsaanpak is daardoor meer geschikt voor dergelijke bedrijven, omdat het ze in staat stelt om snel en eenvoudig wijzigingen in de processen door te voeren wanneer dat nodig is. Door te beginnen met een bepaalde set robots en vervolgens naar behoefte op- of af te schalen of te combineren met andere robots, kunnen bedrijven wendbaar blijven en reageren op veranderende marktomstandigheden, vooral wanneer ze onzeker zijn over hun toekomstige vraag."

Addverb levert oplossingen gebaseerd op vergaande kennis van het complete systeem in een warehouse, waarbij bestaande apparatuur naadloos inpast in een oplossing. “De vraag moet niet zijn of je als bedrijf voor fixed of flexible automation kiest, maar in de balans tussen beide vormen die het beste past bij de uitdagingen waar je mee te maken hebt”, zegt Pieter Feenstra.

Daarbij gebruikt Addverb een data-centrische aanpak. Met de systemen van het bedrijf kan data verzameld worden van zo’n beetje alles wat in een warehouse gebeurt. Op die manier ontstaat er inzicht in alle fasen van een proces en voorraadbeheer.

Aanpassen aan elk gebouw

Vandaag de dag kunnen de meeste processen in een magazijn geautomatiseerd worden. "Het grootste voordeel is dat automatisering en robotica zich kunnen aanpassen aan elk gebouw en elke bedrijfsvoering", zegt Feenstra. “Een bedrijf hoeft niet te investeren in een gloednieuw greenfield-magazijn met hoogwaardige infrastructuur. Over het algemeen kunnen de bestaande magazijnen nog steeds zeer efficiënte operaties uitvoeren, zolang de juiste technologie wordt overwogen voor de businesscase.”

In plaats van een langetermijninvestering te doen, kunnen bedrijven automatisering implementeren die past bij hun huidige behoeften en snel opschalen bij gebleken groei. Aangezien bedrijven flexibiliteit nodig hebben als gevolg van variaties in de marktvraag, kan de grootte van de oplossing worden aangepast aan de vereisten, waardoor optimale prestaties en kosteneffectiviteit worden gegarandeerd. Deze aanpak stelt bedrijven in staat om onmiddellijke voordelen te behalen en tegelijkertijd te plannen voor toekomstige groei en uitbreiding.

Het brede pallet aan producten en robuuste software zorgt ervoor dat klanten uit verschillende industrieën kan bedienen zoals e-commerce, FMCG, retail, online kruidenierszaken en pharma, maar iedere klant vanuit zijn eigen kerncompetentie kan helpen. Met zijn gepersonifieerde oplossingen kan het bedrijf alle intralogistieke problemen het hoofd bieden. Of dat nu supply chain-vraagstukken zijn, e-commerce, korte bezorgtijden, of een tekort aan arbeid opvangen door slimme robots in te zetten.

Samenwerken met een leverancier van end-to-end automatiseringsoplossingen zorgt ervoor dat elk aspect van de intralogistieke activiteiten wordt gedekt, van Inbound tot Outbound goederenstroom. Met sterke expertise en uitgebreide ervaring levert Addverb oplossingen op basis van een diepgaand begrip van het volledige systeem en de zakelijke vereisten, van het ontdekken en analyseren van de uitdagingen van het bedrijf, het ontwerp op basis van de nieuwste technologieën, tijdige Implementatie en volledige technische nazorg. Het is dan ook geen verrassing dat steeds meer bedrijven overgaan op end-to-end automatisering als oplossing voor hun supply chain-uitdagingen.

Dit artikel is gesponsord door Addverb.

Nicolas Gueuzurian, marketing- en e-commercedirecteur bij Auchan Retail Luxemburg

Slimme robots maken piekperiodes supermarkt Auchan beheersbaar

In het magazijn van supermarkt Auchan in Luxemburg zijn sinds kort 37 slimme Skypod-robots van Exotec aan het werk. Dit robotsysteem verhoogt de snelheid, flexibiliteit en efficiëntie van de e-commerceorderverwerking van de supermarkt flink. De piekperioden, zoals Black Friday, zijn beter beheersbaar en de werkdruk voor medewerkers is verlaagd, waardoor ze zich beter kunnen focussen op klantgerichte taken. "Online boodschappen doen is een zware klus. Onze medewerkers liepen gemiddeld vijftien kilometer per dag en tilden zware gewichten. Daarom besloten we dat we veel verder moesten gaan met technologie", zegt Nicolas Gueuzurian, marketing- en e-commercedirecteur bij Auchan Retail Luxemburg.

Robotisering schurkt aan tegen mensen op de werkvloer

Robotisering schurkt aan tegen mensen op de werkvloer

Ook al gaat het minder hard dan gedacht, robotisering en automatisering hebben in de warehousing een flinke vlucht genomen. Onmiskenbaar heeft de toepassing van nieuwe technologie een behoorlijke impact op de magazijnvloer. Dit zijn de laatste trends volgens Erik Hereijgers.

GXO voegt mensachtige robots toe aan warehouseteam VS

GXO voegt mensachtige robots toe aan warehouseteam VS

GXO Logistics (GXO) gaat humanoïde robot genaamd Digit, van Agility Robotics, meerjarig inzetten in de warehouseoperatie voor dameskledingmerk Spanx in de Verenigde Staten.

Robot verplaatst zware lasten in productielijn Moto Guzzi

Robot verplaatst zware lasten in productielijn Moto Guzzi

De Italiaanse motorfabrikant Piaggio, waartoe ook Moto Guzzi behoort, is bezig om zich automatische voertuigtechnologie eigen te maken. Dat geldt voor de motoren zelf met intelligente rijondersteuning, maar ook de productie en interne logistiek.