Op weg naar een elektrische toekomst: obstakels en oplossingen

Op weg naar een elektrische toekomst: obstakels en oplossingen

Met het oog op de klimaatdoelen voor 2030 is het belangrijk dat de transitie naar elektrisch rijden soepel verloopt. Zeker omdat over een aantal jaren alleen nog maar auto's met een elektromotor worden verkocht. De weg naar elektrisch rijden is echter niet zo gemakkelijk als we denken. Bas Bullens, eMobility expert bij DKV Mobility, vertelt over een aantal obstakels waar de industrie mee kampt en oplossingen die hierbij kunnen helpen.

Beschikbaarheid aan de paal

Ten eerste is beschikbaarheid aan de paal een obstakel, aangezien de laadinfrastructuur nog niet altijd ingesteld is op het aantal automobilisten. “Je kunt nog zo’n goede netwerkdekking van laadpalen hebben”, zegt Bas Bullens, “maar een nadeel bij laden onderweg is dat je afhankelijk bent van de beschikbaarheid van laadpalen.” Een oplossing zien bedrijven steeds vaker in de aanleg van eigen laadpunten: “Voor zakelijke gebruikers kan dat op de plek waar zij werken, zoals bijvoorbeeld kantoor, logistiek centrum of fabriekshal. Op al die plekken bieden we een @work-pakket aan. Werknemers van DKV Mobility’s klanten kunnen daarnaast ook steeds vaker thuis opladen met een eigen DKV-wallbox. Ze kunnen de geladen privé-kWh laten verrekenen met de DKV CARD +CHARGE. Dat is de @home oplossing van het bedrijf.”

Grip houden op laadkosten

Daarnaast zijn de tarieven voor openbaar laden totaal niet transparant, volgens Bullens. Iedere laadpaalaanbieder kan zelf de tarieven bepalen en dat zorgt voor een ondoorzichtige prijsstructuur. “Op de fleetmarkt is de transitie naar elektrisch rijden momenteel de belangrijkste ontwikkeling”, aldus Bas Bullens. "Een goede laadpas moet fleetmanagers helpen hun alsmaar groter wordende EV-vloot te ondersteunen en grip te houden op de laadkosten. DKV biedt gunstige vaste kWh-tarieven per laadpaalaanbieder, waardoor je nooit te duur gaat opladen. De combinatie tussen laadpas en laadoplossing wordt vaak door fleetmanagers onderschat. Als de pas niet van dezelfde aanbieder is dan de aanbieder van het laadpunt, dan komen er vaak extra roamingkosten bij en die kunnen flink oplopen. Dat heb je allemaal niet als bedrijven en werknemers laden bij onze eigen laadpalen.”

Bas Bullens: 'De weg naar een toekomst zonder fossiele brandstof is nog lang, wij willen ervoor zorgen dat die weg zo weinig mogelijk obstakels heeft.”
Bas Bullens: 'De weg naar een toekomst zonder fossiele brandstof is nog lang, wij willen ervoor zorgen dat die weg zo weinig mogelijk obstakels heeft.”

DKV Mobility berekent een vaste prijs per laadpaalexploitant: "Dat zijn tarieven die we via ons verrekeningsplatform transparant aan onze klanten communiceren. Bovendien zien automobilisten in onze eigen DKV APP niet alleen waar het dichtstbijzijnde laadpunt is, maar ook of het punt beschikbaar is, wat de laadcapaciteit is en wat het kWh-tarief is. En dat niet alleen in België maar in heel Europa. Dit helpt stressfactoren weg te halen onderweg.”

Gemakkelijk en betaalbaar

DKV Mobility biedt gebruikers een totaaloplossing van een laadpas en laadpunt. Bas Bullens: “Doordat we het hele traject onder controle hebben, kunnen we klanten ook direct helpen met elke vraag die zij hebben. Die korte lijntjes zorgen ervoor dat elektrisch rijden niet alleen duurzaam is, maar vooral ook gemakkelijk en betaalbaar. De weg naar een toekomst zonder fossiele brandstof is nog lang, wij willen ervoor zorgen dat die weg zo weinig mogelijk obstakels heeft.”

Ben je ervan overtuigd dat de transitie naar een groenere mobiliteit binnen jouw bedrijf de enige juiste is, maar weet je nog niet precies hoe je dit moet aanpakken? Neem dan zeker contact op met DKV Mobility en eMobility expert Bas Bullens (Head of eMobility Benelux): "Wij begeleiden je graag op een eenvoudige manier naar een duurzame, groene toekomst binnen jouw bedrijf."

Dit artikel is gesponsord door DKV Mobility Benelux.

Windrose en Smappee willen samen elektrificatie transport versnellen

Windrose en Smappee willen samen elektrificatie transport versnellen

Het Belgische cleantechbedrijf Smappee en de Chinese elektrische vrachtwagenproducent Windrose hebben een intentieverklaring ondertekend voor een strategische samenwerking. Samen willen de bedrijven de transitie naar elektrisch transport binnen de logistieke sector versnellen.

Lidl introduceert elektrische versie van iconische Cola-kersttruck

Lidl introduceert elektrische versie van iconische Cola-kersttruck

Lidl Nederland heeft een opvallende kersttruck geïntroduceerd, met een duurzame knipoog richting de iconische variant van Coca-Cola. De volledig elektrische 'Freeway-truck' is al te zien op de Nederlandse wegen en zal de komende vier weken actief zijn in het distributienetwerk van de supermarktketen.

Zepp.solutions zet nog eens tien waterstoftrucks op de weg

Zepp.solutions zet nog eens tien waterstoftrucks op de weg

Zepp.solutions gaat nog eens tien dieseltrucks ombouwen en geschikt maken voor het rijden op waterstof. De waterstofvrachtwagens, die gebaseerd zijn op de Mercedes Actros, kunnen op een vergelijkbare wijze worden ingezet als de dieselvarianten. De ontwikkeling is mogelijk dankzij de Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWiM).

Renault komt in 2025 met e-truck met actieradius van 600 kilometer

Renault komt in 2025 met e-truck met actieradius van 600 kilometer

Een jaar eerder dan verwacht, komt Renault Trucks met een elektrische vrachtwagen die 600 kilometer kan rijden op één batterijlading. Het nieuwe model van de E-Tech T wordt in 2025 geïntroduceerd. Eerder werd gespeculeerd over 2026.