5 Redenen voor het inzetten van parttimers

5 Redenen voor het inzetten van parttimers

In de sector Transport & opslag werkt 65% van de werknemers fulltime - een stuk hoger dan het gemiddelde in Nederland. Dit is niet gek, want deze sector bestaat voor 80% uit mannen en een 40-urige werkweek is traditioneel gezien de norm. Maar: de arbeidsmarkt verandert; parttime en flexibel wordt de nieuwe norm. Tijd om de mogelijkheden te verkennen. Werkgeverspartner Please geeft alvast 5 redenen voor het inzetten van parttimers.

1. Nieuwe én oudere generaties willen flexibel werken

De arbeidsmarkt en ook de verwachtingen van werknemers veranderen. Nieuwe generaties op de arbeidsmarkt -millennials en Gen Z’ers- willen meer vrijheid en zelfstandigheid om zelf hun uren in te delen. Uit eigen doelgroeponderzoek van Please onder ruim 400 Gen Z’ers blijkt dat ze het werken-wanneer-ze-willen belangrijker vinden dan de hoogte van het salaris.

De wens om flexibel te werken leeft niet alleen onder jongeren. Met het bieden van parttime werk openen bedrijven ook de deur voor vrouwelijke collega's, die anders misschien niet voor een voltijdsfunctie in de sector zouden kiezen. Daarnaast blijkt uit de STL arbeidsmarktrapportage 2022 dat juist oudere werknemers in de sector parttime willen werken. Veelal omdat het werk fysiek te zwaar is (68%) en men op den duur vaker thuis wil zijn (46%).

2. Er is voldoende aanbod

Wie zijn bedrijf met parttime werk aantrekkelijk maakt voor een meer diverse doelgroep (Gen-Z, 55+’ers en vrouwen), zal merken dat er voldoende aanbod is, vooral voor de low entry banen. Dit personeel kan vervolgens worden gestimuleerd om door te groeien naar andere functies, zoals gekwalificeerd vrachtwagenchauffeur of planner. John Vercouteren, eigenaar van DSA Logistiek, heeft dit ervaren: “Er is best veel aanbod en ik kan kritisch zijn bij het aannemen van personeel, alleen aan gekwalificeerde vrachtwagenchauffeurs is een tekort in onze branche”, vertelt John. “Daarom laten we mensen beginnen op een busje, waarna ze op gaan voor het groot rijbewijs. De SOOB-subsidie maakt dit goed haalbaar.”

3. Meer flexibiliteit en risicospreiding in piekperiodes

Een ander voordeel van parttimers in de logistiek is de mogelijkheid om gemakkelijker te plannen in piekperiodes, zonder nieuwe fulltimers aan te hoeven nemen. Parttimers kun je tijdens drukke weken gemakkelijker vragen om extra te werken dan fulltimers. Voor hen ligt de werkdruk dan vaak al erg hoog.
Bovendien is de impact op je bedrijfsvoering vaak kleiner als een deeltijdmedewerker ziek of vrij is, dan wanneer een van de fulltime medewerkers afwezig is. Op deze manier kan het bedrijf de activiteiten beter beheren en de productiviteit handhaven.

4. Minder verzuim

Een baan in de logistiek is vaak fysiek zwaar en de werkdruk is de laatste jaren alleen maar verder toegenomen. Parttime werken zorgt voor een betere werk-privé balans. Uit de arbeidsmarktrapportage van STL blijkt dat meer dan 70% van de werkgevers de werktijden en het aantal uren aanpast om werknemers inzetbaar te houden.
Zo ook logistiek manager Joris Klein Schiphorst van Horecagroothandel Waddinxveen: “De fysieke belasting is groot, daardoor is het verzuim ook hoger. Om die reden proberen we de arbeidsomstandigheden blijvend te verbeteren. Zo plan ik altijd in op overcapaciteit. Ik wil niet dat mensen altijd moeten overwerken. De meeste mensen hebben 36 uur op contract, maar ik laat hen 32 uur werken. Die 4 uur hoeven ze niet in te halen.”

5. Kostenbesparing

Tot slot kan de inzet van parttimers aanzienlijk kosten besparen. Denk alleen al aan de besparing op verzuim (en verloop), dankzij een betere balans tussen werk en privé. Een zieke werknemer kost al gauw 250 euro per dag. Daarnaast hoeft het bedrijf, dankzij een grotere pool flexibele parttimers, minder snel uit te wijken naar dure uitzendkrachten (à 25-30 euro per uur) tijdens een piekperiode en evenmin extra kosten te maken voor het werven, selecteren en inwerken van nieuwe (tijdelijke) collega’s.

Dit artikel is gesponsord door Please, het bedrijf dat al 23 jaar gespecialiseerd is in HR- en personeelszaken voor de logistiek. Lees meer in het gratis whitepaper 'Logistiek personeel behouden? Zo doe je dat'.

Logistiekelingen balen van laag minimumloon en onflexibele roosters

Logistiekelingen balen van laag minimumloon en onflexibele roosters

Logistiek medewerkers die werken tegen minimumloon vinden het salaris onvoldoende voor hun levensonderhoud. Mensen in de branche zeggen bovendien dat ze te ver van tevoren vrij moeten vragen en dat er weinig flexibiliteit zit in de roosters.

Logistiek medewerker kan vaak maar nauwelijks rond komen

Logistiek medewerker kan vaak maar nauwelijks rond komen

Meer uren werken om in de kosten van levensonderhoud te voorzien, maar ook andere maatregelen nemen grote groepen logistiek medewerkers om het hoofd boven water te houden. Steeds meer mensen in de logistieke sector komen niet uit met het huidige salaris, dat veelal ligt rond het minimumloon.

Kwart medewerkers denkt aan opstappen vanwege stress

Kwart medewerkers denkt aan opstappen vanwege stress

Bedrijven in de logistiek moeten aan de slag met een gerichte aanpak om de stress onder medewerkers het hoofd te bieden. Behalve een reden om op te zeggen zal een hoge werkdruk van invloed zijn op de efficiency van werknemers, blijkt uit een onderzoek onder logistieke bedrijven.

Houd ziekteverzuim goed in de gaten

Houd ziekteverzuim goed in de gaten

Het ziekteverzuim neemt toe, ook in de logistiek. Medewerkers, maar ook het bedrijf, komen hiermee in de knel. Niet zelden doemen er allerlei vragen op. Stel je breekt je been, maar je doet zittend werk; dan ben je juridisch gezien niet ziek. Waar moet je als werkgever op letten als je met ziekteverzuim te maken krijgt? Alle reden om wat meer aandacht te geven aan dit vraagstuk. Dit zijn de valkuilen, aangevuld met wetenswaardige tips.