De 3PL-sector is de afgelopen jaren geconfronteerd met ingrijpende situaties. De containercrisis, corona, lage beschikbaarheid van personeel, de oorlog in Oekraïne en de stikstofcrisis. Elk hebben ze hun weerslag gehad op de logistieke activiteiten. De manier waarop de logistiek is ingericht vraagt om een andere aanpak dan drie jaar geleden.
Veel bedrijven zoeken naar flexibiliteit, een buffer in de processen, voorraad en resources. Allemaal om een volgende onverwachte klap op te kunnen vangen. Daar bovenop zijn veel e-commerce bedrijven een breder product assortiment aan gaan bieden. Het aantal SKU’s stijgt daarmee en dit zorgt voor een toenemende behoefte voor opslagcapaciteit en vergroot de complexiteit van de oplossing.
Hier gooien echter de twee grote schaarstes van dit moment roet in het eten. Personeel en ruimte zijn lastig te verkrijgen, waardoor de gewenste capaciteitsuitbreiding niet altijd mogelijk is. Bedrijven zullen dus moeten groeien binnen de huidige muren en zonder het aantal mensen aanzienlijk te vergroten.
De zwaktepunten van traditionele opslag- en manuele orderpicking
Eén ding is duidelijk: traditionele opslag en verwerking van goederen is niet flexibel genoeg om deze trends het hoofd te bieden. Twee aspecten zorgen hier voor inefficiëntie. De eerste daarvan is de foutgevoeligheid van handmatig werk ten opzichte van automatisering. Operators hebben langdurige training nodig voordat ze volledig zelfstandig kunnen meedraaien. Maar zelfs de meest ervaren operators kunnen niet tippen aan de nauwkeurigheid van automatisering.
Het tweede punt dat inefficiëntie in de hand speelt heeft te maken met de manier van opslaan. Opslag in legbordstellingen maakt geen gebruik van de volledige ruimte in een magazijn. Dit lijkt vaak op het eerste gezicht een erg flexibele oplossing, omdat de stellingen eenvoudig uit te breiden zijn. Als er op de begane grond ruimtegebrek optreed kan er een tussenvloer geplaatst worden.
Het nadeel van deze oplossing is dat je nooit de volledige hoogte of kubieke meters van een pand zult benutten. Er blijft altijd lucht tussen de vloeren, stellingen en het plafond. Hier zijn de operators de dupe van. Zij moeten dag na dag lange afstanden afleggen en in het geval van tussenvloeren ook de trappen beklimmen. Dit zorgt voor een lage productiviteit van de toch al schaarse medewerkers.
De multi-klantoplossing
Een veelbelovende trend op het gebied van flexibiliteit is de opkomst van multi-klantoplossingen. Een toenemende hoeveelheid 3PL-bedrijven kiezen ervoor geautomatiseerde opslagsystemen te installeren. Deze systemen bieden voldoende flexibiliteit om aangepast te kunnen worden naar de producten van verschillende klanten. Kenmerkend voor deze multi-klantoplossingen is dat de oplossing eerst wordt aangeschaft en daarna worden de klanten gezocht die passen bij deze oplossing.
Door de opslag en orderpickingprocessen te automatiseren genieten deze 3PL-bedrijven van:
- Hogere kwaliteit van dienstverlening
- Tot 99.9% picking nauwkeurigheid
- Tot 85% ruimtebesparing
- Verbeterde ergonomie voor operators
De voordelen van een multi-klantoplossing:
- De investering is niet afhankelijk van één klant
- Eenvoudige training van personeel
- Innovatieve uitstraling draagt bij aan onderscheidend vermogen
Waar moet je op letten bij het implementeren van een multi-klantoplossing?
Natuurlijk is niet elke klant geschikt voor deze oplossing. Idealiter zet je een multi-klantoplossing in wanneer verschillende klanten een vergelijkbare productmix hebben. De belangrijkste parameters hiervoor zijn productafmetingen en gewicht. Als je verschillende klanten kunt bundelen met producten die qua afmeting en gewicht bij elkaar in de buurt liggen heb je de grootste kans van slagen. Idealiter zoek je zelfs klanten met een tegenovergestelde seizoensgebondenheid om de capaciteit van automatisering het gehele jaar te benutten.
Daarnaast is niet elk systeem geschikt als multi-klantoplossing. Veel systemen zijn gemaakt op één producttype of categorie. Zorg dus dat je vooraf duidelijk overlegt met de leverancier hoe flexibel het systeem is. Vragen die je zou kunnen stellen: Kan het systeem eenvoudig uitgebreid worden als meer opslaglocaties nodig zijn? Kan de indeling aangepast worden als de productmix verandert? Is de software flexibel genoeg? Is het mogelijk producten van verschillende grootte en gewicht in hetzelfde systeem op te slaan?
Voorbeelden van systemen die dankzij de flexibele inrichting kunnen functioneren als een multi-klantoplossing:
- Vertical Buffer Module (VBM): dit automatische bakopslagsysteem maakt gebruik van bakken met standaard afmetingen. Zolang de producten van verschillende klanten passen binnen deze afmetingen en het maximale gewicht biedt deze oplossing een enorme flexibiliteit. De VBM is uitermate geschikt voor kleine tot medium grote orderpicking omgevingen met 2000-10.000 bakken met een relatief hoge pick performance requirement
- Vertical Lift Module (VLM): een goods-to-man oplossing die lades of legborden gebruikt om producten mee te transporteren en op te slaan. Elke lade heeft een dynamische plek in de opslagkast. Deze lades kun je inrichten per klant of op basis van de productafmetingen. Afhankelijk van de gemiddelde producthoogte kunnen er lades toegevoegd of verwijderd worden. De VLM geeft maximale flexibiliteit voor opslag van producten met wisselende afmetingen en gewichten. Zeer efficiënt opslag en een degelijke performance
Een beter resultaat voor jou en je klanten
Automatisering biedt verbeteringen op het gebied van efficiëntie, geoptimaliseerde opslag en ergonomie. Multi-klantoplossingen onderscheiden zich echter door meerdere klanten te combineren in één systeem. Hierdoor wordt de investering gespreid over verschillende klanten, heeft personeel minder training nodig omdat ze hetzelfde systeem gebruiken en draagt de innovatieve uitstraling van het systeem bij aan het onderscheidende vermogen van de oplossing. Zo zet je een flexibele automatisering op die mee kan groeien met je klanten.
Dit artikel is gesponsord door Kardex.