'Logistieke sector kreunt onder tekort aan arbeidskrachten'

'Logistieke sector kreunt onder tekort aan arbeidskrachten'

De coronacrisis en de dalende beschikbaarheid van technisch geschoolde medewerkers hebben geleid tot grote tekorten aan arbeidskrachten. Volgens Wim Vermeir, expert in magazijnrobotica bij Exotec, is de nood aan automatisering in de sector nog nooit zo hoog geweest.

De inflatie en de economische uitdagingen zetten de supply chain steeds verder onder druk en het tekort aan arbeidskrachten laat zich in 2023 sterker voelen dan ooit. Met name Amazon had hier in 2021 zwaar onder te lijden: slechts één op de drie werknemers bleef langer dan negentig dagen na aanwerving in dienst. Dit heeft het bedrijf naar schatting ongeveer acht miljard dollar gekost.

Slechts één op de drie werknemers bleef langer dan negentig dagen na aanwerving in dienst bij Amazon”

Bedrijven staan dus voor een grote uitdaging bij het aantrekken én behouden van personeel. Uit cijfers van CBS blijkt dat in het 3e kwartaal van 2022 bijna 22.000 vacatures open stonden voor de transport en logistiek sector. Dit ligt boven het niveau van vóór de coronacrisis. Verder daalde vanaf januari 2022 het aantal mensen in de WW in de transport en logistiek sector. Begin 2021 zaten er bijna 16.000 mensen vanuit deze sector in de WW. Eind 2022 waren dit er nog ongeveer 6.500.

Risico’s

De redenen zijn uiteenlopend. Mensen kunnen vaak minder veeleisend en meer stimulerend werk vinden in andere sectoren. Het is bovendien geen geheim dat magazijnwerk vol risico's kan zitten. De meeste magazijnen werken met hoge gezondheids- en veiligheidsnormen, maar gezien de fysieke aard van magazijnwerk is het bijna onmogelijk om elk gevaar weg te nemen. In Nederland voeren transport en logistiek de ranglijst aan van de sectoren met het hoogst aantal werkongevallen met verzuim. In 2021 was dit 2,8 procent van alle werknemers. Volgens statistieken van CBS noemen werknemers als oorzaak van een ongeval met verzuim relatief vaak uitglijden, struikelen of een andere val (15 procent), en fysieke overbelasting, zoals zwaar tillen of het maken van een verkeerde beweging (14 procent).

Automatiseringsoplossing

Roboticasystemen zoals die van Exotec kunnen heel wat alledaagse, repetitieve en arbeidsintensieve taken voor hun rekening nemen en houden dat veel langer vol dan hun menselijke collega’s. Dit helpt organisaties gelijke tred te houden met de veranderende vraag van de consument, terwijl de druk op menselijke werknemers wordt verminderd. Robotic picking-systemen nemen ook de risico's weg die gepaard gaan met het snel en efficiënt ophalen van producten, zelfs als deze zijn opgeslagen in rekken die zich vele meters boven de grond bevinden – een ronduit gevaarlijke en tijdrovende taak voor mensen. 

Werkdruk verminderen

Hoewel het slechts één onderdeel is van het magazijn van de toekomst, kan robotica de werkdruk voor bestaande werknemers aanzienlijk verminderen, terwijl het een meer wendbare magazijnomgeving creëert die het bedrijf veel beter bestand maakt tegen de gevolgen van arbeidstekorten en een veranderende vraag van klanten. 

Robotica in de magazijnomgeving is geen nieuw fenomeen, ook niet in onze contreien. Maar veel operatoren gebruiken echter nog steeds verouderde apparatuur die niet meer voldoet aan de eisen van de huidige markt. In feite is tachtig procent van de magazijnen in de Benelux momenteel niet of niet afdoende geautomatiseerd. Tijdens de coronapandemie zijn investeringen in dergelijke technologie wel wat gestegen, maar tot een echte automatiseringsgolf is het toen niet gekomen, ook al kon daardoor de impact van social-distancing maatregelen aanzienlijk worden opgevangen. Wellicht stak de immense economische onzekerheid tijdens die periode daar een stokje voor. Op dat vlak is er nog niet veel verbetering merkbaar, maar als het huidige tekort aan arbeidskrachten blijft aanhouden, wordt automatisering geen opportuniteit meer om de concurrentie voor te blijven, maar bittere noodzaak.

Oplossing op korte termijn, voordelen op lange termijn

Het tekort aan arbeidskrachten zal een groot probleem worden voor bedrijven die magazijnen beheren, en in combinatie met de onvoorspelbare economische vooruitzichten en de veranderende vraag van klanten moeten bedrijven meer doen met minder om zich zo goed mogelijk te positioneren voor de toekomst. Het evalueren van magazijncapaciteiten, het updaten van bestaande apparatuur en het nemen van stappen om nieuwe schaalbare robotsystemen te implementeren zijn cruciaal voor elk bedrijf dat de gevolgen van het tekort aan arbeidskrachten wil opvangen en de organisatie wil voorbereiden op de nabije toekomst.

Dit artikel is gesponsord door Exotec

Nicolas Gueuzurian, marketing- en e-commercedirecteur bij Auchan Retail Luxemburg

Slimme robots maken piekperiodes supermarkt Auchan beheersbaar

In het magazijn van supermarkt Auchan in Luxemburg zijn sinds kort 37 slimme Skypod-robots van Exotec aan het werk. Dit robotsysteem verhoogt de snelheid, flexibiliteit en efficiëntie van de e-commerceorderverwerking van de supermarkt flink. De piekperioden, zoals Black Friday, zijn beter beheersbaar en de werkdruk voor medewerkers is verlaagd, waardoor ze zich beter kunnen focussen op klantgerichte taken. "Online boodschappen doen is een zware klus. Onze medewerkers liepen gemiddeld vijftien kilometer per dag en tilden zware gewichten. Daarom besloten we dat we veel verder moesten gaan met technologie", zegt Nicolas Gueuzurian, marketing- en e-commercedirecteur bij Auchan Retail Luxemburg.

Robotisering schurkt aan tegen mensen op de werkvloer

Robotisering schurkt aan tegen mensen op de werkvloer

Ook al gaat het minder hard dan gedacht, robotisering en automatisering hebben in de warehousing een flinke vlucht genomen. Onmiskenbaar heeft de toepassing van nieuwe technologie een behoorlijke impact op de magazijnvloer. Dit zijn de laatste trends volgens Erik Hereijgers.

GXO voegt mensachtige robots toe aan warehouseteam VS

GXO voegt mensachtige robots toe aan warehouseteam VS

GXO Logistics (GXO) gaat humanoïde robot genaamd Digit, van Agility Robotics, meerjarig inzetten in de warehouseoperatie voor dameskledingmerk Spanx in de Verenigde Staten.

Robot verplaatst zware lasten in productielijn Moto Guzzi

Robot verplaatst zware lasten in productielijn Moto Guzzi

De Italiaanse motorfabrikant Piaggio, waartoe ook Moto Guzzi behoort, is bezig om zich automatische voertuigtechnologie eigen te maken. Dat geldt voor de motoren zelf met intelligente rijondersteuning, maar ook de productie en interne logistiek.