Jeroen Heggelman is een expert op dit gebied. Met een graad in energietechnologie van de Technische Universiteit Eindhoven en meer dan twee decennia ervaring in de industrie is hij momenteel verantwoordelijk voor het begeleiden van de logistieke klanten van ABB E-mobility bij de energietransitie.
Energieonzekerheid zorg, ook lichtpuntjes
“De huidige energieonzekerheid is een extra zorg voor logistieke ondernemers, maar er zijn ook verschillende ontwikkelingen op het gebied van energie en logistiek die een lichtpunt zijn”, zegt hij. Mondiale uitdagingen leiden tot hogere prijzen voor fossiele brandstoffen, langere levertijden voor onderdelen en energieonzekerheid, maar deze omstandigheden bieden bedrijven ook kansen om hun processen onder de loep te nemen.
“Nu meer dan ooit moet je voorbereidingen treffen op de toekomst. De last mile wordt bijvoorbeeld binnenkort elektrisch”, aldus Heggelman. “Ondernemers moeten daar nu op anticiperen en investeren in elektrische voertuigen en bijbehorende infrastructuur.”
Software voor energiebeheer
Hoewel elektrificatie door velen nog wordt gezien als een kwestie voor de toekomst, kunnen geavanceerde ontwikkelingen in laadtechnologie bedrijven het vertrouwen geven om nu al over te stappen op elektrische voertuigen, aldus Heggelman.
“Op het gebied van energie- en wagenparkbeheer is en wordt veel ontwikkeld. Wij hebben bijvoorbeeld energiebeheersoftware ontwikkeld waarmee bedrijven hun elektrische wagenpark efficiënter kunnen opladen. Het brengt in kaart welke behoefte zich op welke momenten voordoet, zodat het opladen slim en tijdig kan worden gepland. Dat betekent dat je energie kunt gebruiken tegen de laagste kosten, maar toch elke auto op tijd vol hebt.”
Flexibele laders
Zelfs voor wie niet de mogelijkheid heeft om meerdere laders te installeren, kunnen de flexibele laders van het bedrijf volgens Heggelman een vlootgerichte oplossing bieden. “We bieden bijvoorbeeld een dynamische lader die één voertuig heel snel kan opladen met 240 kW, maar die het vermogen ook gelijkmatig kan verdelen over vier laadpunten. Op die manier kun je ‘s nachts vier voertuigen met 60kW langzamer opladen, op dezelfde manier als een personenauto op een oprit.
Bovendien zou u deze laders beschikbaar kunnen stellen aan het publiek en ze kunnen gebruiken om inkomsten te genereren. Als logistiek ondernemer kun je dus een soort mini-Ionity of Fastned worden. Het is allemaal een kwestie van slimmer plannen en de juiste middelen inzetten.”
Preventief toezicht
Omdat betrouwbaarheid een van de belangrijkste prioriteiten van ABB is, tracht de interne organisatie voor netwerkonderhoud potentiële problemen voor te zijn voordat ze zich voordoen, zodat klanten altijd toegang hebben tot een plaats om op te laden.
“Wij voeren zowel preventieve controle als corrigerende diagnose uit op ons laadnetwerk. Hierdoor is de infrastructuur optimaler inzetbaar en kunnen eventuele reparaties sneller worden uitgevoerd, vaak op afstand en online. Het stelt ons ook in staat onze technici efficiënter in te zetten op ons netwerk, waardoor de kosten dalen en de klant meer zekerheid heeft om op te laden wanneer dat nodig is.”
Ecosysteem
Naast het verlagen van de brandstofkosten en het voorbereiden van hun wagenpark op de komende regelgeving, heeft elektrificatie als bijkomend voordeel dat de energieonafhankelijkheid van bedrijven wordt verbeterd. Door hun eigen zonne- of windopwekking en batterijopslagfaciliteiten te gebruiken, kunnen klanten minder afhankelijk worden van het net en minder kwetsbaar voor fluctuerende energiekosten.
“Zo kun je als logistiek ondernemer een klein ecosysteem opbouwen, waardoor je onafhankelijker bent van het net en meer controle hebt over je eigen energieopwekking en energiebuffering. Gelukkig blijft ook de batterijcapaciteit elk jaar toenemen, wat nog meer energieonafhankelijkheid voor de ondernemer betekent”, aldus Heggelman.
Lange afstanden
Voordelen gelden niet alleen voor exploitanten van bestelwagenparken, maar ook voor grotebedrijfsvoertuigen zoals vrachtauto’s. Met de megawattlader, een van de laatste innovaties van ABB E-mobility, komen lange afstanden voor e-trucks binnen bereik. “Dit gaat de komende jaren spelen, maar we denken nu al na over manieren om het te testen,” legt Heggelman uit. “Een megawattlader verkort de laadtijd aanzienlijk door te laden met meer dan 1000 kW in plaats van 360 kW. De MCS norm die momenteel wordt ontwikkeld, zou opladen tot 1250 VDC en 3000 A mogelijk maken.
“We plannen momenteel een lancering rond 2025 voor deze technologie die zal concurreren met waterstof als brandstof voor vervoer over lange afstanden. Tegen die tijd zou het waterstof wel eens ver kunnen overtreffen, want we zien heel duidelijk dat waterstof wereldwijd nogal embryonaal blijft, terwijl er op grote schaal wordt geïnvesteerd in netwerken voor megawattladers.”
Slimme starters
Voor ABB E-mobility - dat voortkwam uit de succesvolle Delftse startup Epyon en in 2011 door ABB werd overgenomen om de eigen activiteiten te ondersteunen - is megawatt laden lang niet de enige innovatie aan de horizon. “Met software om bijvoorbeeld opladen en teruglevering aan het net slimmer te plannen, kun je inspelen op verschillen in energieprijzen en daar optimaal mee omgaan. We halen hiervoor ook andere slimme startups binnen, zoals het Berlijnse Panion, Scholt Energy en het Belgische Enervalis, nu een volwaardige dochteronderneming van ABB E-mobility”, legt Heggelman uit.
Dit artikel is gesponsord door ABB E-mobility