Wat is er nodig om de milieu-impact van last-mile delivery terug te brengen naar een aanvaardbaar niveau? Of valt het eigenlijk wel mee wat dit distributietraject met de vele bezorgbusjes aan schade veroorzaken? Deze podcast gaat over verduurzaming van dit voor iedereen zichtbare deel van de logistieke dienstverlening; de podcast is van Logistiek.nl, samen met Trunkrs.
Aan tafel, onder leiding van Tom van ’t Hek, drie gasten: Roland Slegers (DeliveryMatch), Luuk Veelenturf (hoofddocent Erasmus Universiteit – RSM) en Hidde Stokvis (cto van Trunkrs).
Centrale vraag: hoe krijgen we duurzaamheid op de agenda als vast, of liever nog als leidend thema in het maken van beslissingen over last-mile leveringen? Maar ook: als we vinden dat consumenten dit deel van de keten aansturen, waarom kunnen ze dan niet kiezen voor ‘groen’? Wat hebben webshops en bezorgbedrijven nodig om een efficiënt en duurzaam concept aan te bieden? Dit is wat de deelnemers erover zeggen.
'Het probleem zit aan de gedragskant'
Roland Slegers – oprichter en directeur van DeliveryMatch, auteur van e-Commerce Logistics in Europe:
“Technisch kan er heel veel met real-time data, zeker in combinatie met bijvoorbeeld BigMile om CO2 emissies van het distributieproces zichtbaar te maken. Het probleem zit vooral aan de gedragskant. Zolang vervoerders flat-rate contracten aanbieden, maakt het voor een webwinkel niet uit op welke dag of welk uur van de dag pakketten worden afgeleverd. Dat zou als eerste aangepakt moeten worden.”
“Appjes en mailtjes achteraf om daarmee alsnog efficiëntie en vergroening in te bouwen; ik zie dat als pleisters plakken, iets repareren van wat je aan de voorkant niet goed hebt gedaan. Last-mile begint bij first-click. Zorg ervoor dat je in de check-out alle data beschikbaar hebt, zowel van de distributie als het warehouseproces, zodat je de klant betrouwbare opties kan bieden en kan verleiden naar dalmomenten bijvoorbeeld.”
'Doe wat aan gratis bezorging en geef korting'
Luuk Veelenturf, associate professor Rotterdam School of Management (Erasmus) transportplanning:
“Het liefst zou je zo ver willen gaan dat je per pakket kunt aangeven wat de CO2 footprint is. Je kan wel een inschatting doen, maar je weet het pas op het moment dat je alle pakketjes hebt ingepland en de routes kunt maken. Sommige webshops geven al wel aan wanneer ze in de buurt zijn. Ik zie nog steeds dat online winkels helemaal geen keuzevrijheid bieden, die leveren gewoon. Je kunt dit ook als marketingtool inzetten en bijvoorbeeld een spaarprogramma introduceren met duurzaamheidspunten die een klant kan verdienen als er een duurzame keuze wordt gemaakt.”
“Belangrijkste maatregel is: doe wat aan de gratis bezorging. Dan kun je ook korting geven, want belonen is beter dan beboeten. Voorheen moest je voor een minimum bedrag aankopen doen om te kunnen bestellen zonder afleverkosten. Dan gaan klanten vanzelf meer combineren.”
'Laten we met elkaar de dropdichtheid vergroten'
Hidde Stokvis, cto en medeoprichter van Trunkrs verantwoordelijk voor technische ondersteuning:
“Er is heel weinig besef bij consumenten wat een zending überhaupt kost; laat staan dat ze bereid zijn het bedrag te betalen dat nodig is om de aflevering te verduurzamen. Wij kunnen er als regisseur voor zorgen, dat we de hele keten beter op elkaar afstemmen en emissies verlagen, voordat de overheid ons er toe dwingt; dus met de webshops en de vervoerders in gedeelde netwerken samen werken en investeren in kwaliteit.”
“De grootste driver die we als sector kunnen toepassen is het vergroten van de dropdichtheid en het verlagen van het aantal te rijden kilometers voor een levering. Dat maakt het proces groener maar ook beter van kwaliteit met een grotere kans, dat we wel in één keer kunnen afleveren, ook als daar iets meer aan kosten tegenover staat.”