Elke maand een nieuw online magazine met een ander logistiek thema. Met achtergrondverhalen, video's en foto's. Dit online magazine gaat over vastgoed.
In dit magazine:
- Nieuwe fase verdozingscrisis
- Hoogvliet distributiecentrum
- Summit logistieke hotspots
- JYSK met nieuw dc in Lelystad
- Vernieuwde BREEAM richtlijn
- Waar is nog plek voor logistiek?
- Serie: Locatiekeuze van
Nieuwe fase verdozingscrisis
Een meerderheid in de Tweede Kamer steunt de oproep van het CDA om de bouw van distributiecentra aan banden te leggen. Bij de coalitiepartijen – met uitzondering van de VVD - raakt het geduld met de ‘verdozing van het landschap op en CDA, D66 en ChristenUnie willen met steun van de linkse oppositie dat Minister de Jonge een streep zet door de bestaande bouwplannen voor DC’s. De logistiek vastgoedsector bundelt nu zijn krachten om met een passend te geven. Hoe heeft het zover kunnen komen in de verdozingsdiscussie en hoe nu verder? Zes vragen en antwoorden.
Hoogvliet distributiecentrum
Supermarktketen Hoogvliet heeft in Bleiswijk het duurzaamste distributiecentrum ter wereld staan. Het vergaand gemechaniseerde dc sleepte op de Internationale Breeam Awards zowel de juryprijs als de publieksprijs in de wacht. Joost Pater, manager van het dc, vertelt voor de camera wat daarvoor is gedaan. Zo winnen alle bewegende systemen in het gasloze pand energie terug en is actief met de mensen gekeken naar een goede werkomgeving. Ondanks de duizenden zonnepanelen is het dc overigens niet zelfvoorzienend. Het pand in Bleiswijk, waar ook de bakkerij en de centrale slagerij van Hoogvliet zijn gevestigd, is in eigen beheer. Daarnaast huurt Hoogvliet nog een e-commerce fulfilmentcentrum in Alphen aan den Rijn.
Summit logistieke hotspots
De Summit Logistieke Hotspots wordt traditioneel afgetrapt met een paneldiscussie rondom een actueel thema binnen het logistiek vastgoed. De deelnemers aan de discussie zijn dit jaar Hans Korbee (onafhankelijk expert circulaire bouweconomie), Joost van Gilse (Denc) en Mark van Onna (Bleckmann). Korbee, Van Gilse en Van Onna laten voorafgaand aan de vijfde editie van de Summit Logistieke Hotspots hun licht schijnen op de kansen en de uitdagingen bij de bouw van nieuwe (duurzame) distributiecentra op basis van circulaire bouwprincipes en hoe het nu verder moet met de verdozingscrisis.
JYSK met nieuw dc in Lelystad/
Terwijl in grote delen van het land amper meer grond beschikbaar is voor de bouw van nieuwe mega-distributiecentra en er ook steeds meer weerstand ontstaat tegen de ‘lelijke blokkendozen’, rolt de provincie Flevoland voor bedrijven die ‘XXL-logistiek plannen hebben de rode loper uit met als meest aansprekende voorbeelden de internationale retailgiganten Jysk en Bestseller die groots gaan uitpakken in Lelystad.
Vernieuwde BREEAM richtlijn
Binnen het logistiek vastgoed is het BREEAM-certificaat de maatstaf bij de bouw van nieuwe (duurzaam) distributiecentra. In 2020 heeft de 2014 BREEAM Nieuwbouw richtlijn een update gekregen die vooral de nadruk legt op de toekomst wat betreft klimaatadaptatie en energieneutraliteit van gebouwen. Grootste verandering is dat waar voorheen in een later stadium BREEAM kon worden toegevoegd aan de projectvoering, daar nu absoluut geen sprake meer van is, zegt BREEAM-expert Koen de Wijs (CBRE).
Waar is nog plek voor logistiek?
De verdozingsdiscussie die in alle hevigheid is opgelaaid nu een Kamermeerderheid een stop wil op de bouw van nieuwe distributiecentra, baart Peije Bruil (ArcusPlus) grote zorgen want in Den Haag wordt volgens hem volledig voorbij gegaan aan de belangrijke rol van de logistiek als smeerolie van de economie. Daar blijft het niet want de logistiek loopt tegen nog meer barrières die de verdere groei van de sector danig in de weg zitten, constateert Bruil.
Serie: Locatiekeuze van
De verdozingsdiscussie die in alle hevigheid is opgelaaid nu een Kamermeerderheid een stop wil op de bouw van nieuwe distributiecentra, baart Peije Bruil (ArcusPlus) grote zorgen want in Den Haag wordt volgens hem volledig voorbij gegaan aan de belangrijke rol van de logistiek als smeerolie van de economie. Daar blijft het niet want de logistiek loopt tegen nog meer barrières die de verdere groei van de sector danig in de weg zitten, constateert Bruil.