Welke GTP-systemen zijn er?
Er zijn meerdere soorten GTP-systemen en het aanbod groeit. Het grote verschil tussen deze oplossingen zijn de soorten apparatuur die op de dimensionale assen (horizontaal, verticaal) worden gebruikt voor het transport tussen opslag en de pickstations. Als een enkel apparaat beide bewegingen kan uitvoeren, dan is flexibiliteit het grote voordeel van het systeem.
Omgekeerd, als de apparatuur op een enkele as functioneert, zal het systeem betere prestaties kunnen leveren. Voorbeelden zijn shuttlesystemen, mini-loadsystemen, mobiele robots met rekken of mobiele robots werkend in 2 of zelfs 3 dimensies.
Wat zijn de voordelen?
- Responsiviteit
Het reactievermogen van het systeem om de bestellingen in korte tijd klaar te maken. Afhankelijk van het gekozen systeem, kan dit variëren van enkele minuten tot een uur. De wijze waarop de assen worden benut is ook een cruciaal punt om in gedachten te houden bij het beoordelen van het reactievermogen van het systeem. Batchverwerking, oftewel het picken van orders in twee stappen, of het gebruik van oplossingen die tegelijkertijd horizontaal en verticaal opereren (risico op knelpunten) zijn factoren die een negatieve invloed kunnen hebben op het reactievermogen van het systeem.
- Opslagdichtheid
De mate waarin de inhoud van het magazijn (vaak tussen 10 en 12 meter hoog) wordt benut. Een GTP-systeem omvat een opslaggedeelte die beter rendeert dan in een manueel magazijn. Twee grote voordelen van dit systeem zijn namelijk de grotere opslagcapaciteit en de ruimtebesparing. Met deze voordelen moet rekening worden gehouden bij het vergelijken van verschillende systemen. Maakt het systeem efficiënt gebruik van de volledige ruimte? Zowel qua oppervlak als in de hoogte? Is het transport van de lastdragers geoptimaliseerd om elk risico op opstoppingen te voorkomen?
- Maximaal economisch resultaat
De winstgevendheid van het systeem afhankelijk van de inzet of type activiteit waarvoor het zal worden gebruikt. Dit economisch resultaat varieert sterk afhankelijk van het benodigde opslagvolume, uitgedrukt in aantal opslaglocaties, en de beoogde maximale output, uitgedrukt in orderregels per uur. De verhouding tussen beide waarden maakt het mogelijk om snel te bepalen welke oplossing het beste rendeert, dat wil zeggen de technologie die het beste economische resultaat zal opleveren.
Een vergelijkingsmethode
Geautomatiseerde orderverzamelsystemen zijn te vergelijken met een vervoersmiddel: je rijdt een bepaald aantal mensen (de bakken) met een bepaalde snelheid naar hun eindbestemming (oftewel de pickstations).
Zoals deze grafiek laat zien, kan een fiets 1 persoon vervoeren met een snelheid tussen 0 en 50 km/u, terwijl een auto 4/5 personen kan vervoeren met een maximale snelheid van 150 km/u. Een hogesnelheidstrein kan 500 passagiers vervoeren met 300 km/u.
Door deze informatie in een grafiek te plaatsen, kunnen de verschillende vervoersmiddelen worden ingedeeld middels een efficiëntiewaarde, die wordt verkregen door het aantal passagiers te delen door de snelheid waarmee we ze willen vervoeren. Deze berekening resulteert in een factor die voor deze grafiek varieert tussen 0,01 en 10, overeenkomend met het aantal mensen per uur en per kilometer dat we kunnen vervoeren. Op deze wijze vergelijken we systemen op efficiëntie en investering.
Zelfde opzet
Dezelfde opzet kan ook worden gebruikt voor GTP-orderverzamelsystemen: een bepaalde hoeveelheid producten moet met een bepaalde snelheid naar een specifieke bestemming worden vervoerd. Bij het berekenen van de efficiëntiewaarde wordt in plaats van het aantal passagiers nu gerekend met het aantal lastdragers (die meerdere producten kunnen bevatten, zoals bakken) en de verplaatsing van deze lastdragers (in plaats van ‘snelheid’ in de vorige berekening).
Anders gezegd: de verhouding tussen het aantal te picken orderregels en het aantal productreferenties (SKU’s) aanwezig in het systeem.
Verschillende oplossingen
In de onderstaande grafiek zien we dat voor hetzelfde benodigde opslagvolume verschillende oplossingen gekozen kunnen worden. Het hangt nu af van de goederenstromen. Laten we als voorbeeld een systeem nemen dat 20.000 productreferenties (horizontale as) moeten kunnen opslaan. Als de benodigde output rond de 500 orderregels per uur ligt (de verticale as), bereikt een oplossing met mobiele robots het optimale economische resultaat. Als de pickbehoefte echter oploopt tot 1500 orderregels per uur, vormt een shuttlesysteem een beter alternatief.
Concluderend: de vergelijking met het vervoer toont aan dat het cruciaal is om zowel de efficiëntie als de winstgevendheid van de verschillende GTP-systemen te beoordelen, afhankelijk van inzet en soort activiteit.
Het vergelijken van systemen dient om de beste balans te vinden tussen deze 3 aspecten: snelheid, efficiëntie en winstgevendheid. Het gaat zowel om de ‘fit’ voor uw bedrijfsactiviteit als om de ROI van het systeem.
Dit artikel is gesponsord door SAVOYE