Begin dit jaar heeft Moonen de implementatie van het TMS van DeliveryMatch voltooid. Dat biedt de mogelijkheid om de benodigde data te verzamelen om afnemers dagelijks te informeren wat de CO2 uitstoot is op zendingniveau. “Daarmee trachten we in gesprek te komen met onze klanten over hoe we transporten kunnen beperken of optimaliseren.” Dat zegt Roland van Bussel, coo van Moonen Packaging. Hij zal op 17 mei nader uitleggen wat daar voor nodig is.
Bruikbaar TMS voor groothandelsbedrijf
Een paar jaar geleden ging Moonen op zoek naar een TMS, dat past bij een groothandel. Al het transport wordt uitbesteed aan vervoerders, dat maakt het lastig om overzicht te krijgen over bijvoorbeeld de milieu-impact van de leveringen. “Daar komt bij dat we heel veel verschillende type zendingen hebben, van pakketje tot palletladingen en zelfs full truck loads. Iedere vervoerder – zes in totaal – beheerden voorheen met elk een eigen portal. Dat was niet meer te doen.”
Van Bussel koos voor DeliveryMatch, die een transport managementsysteem aanbiedt, waarin de BigMile tool voor het meten van CO2 uitstoot als module onderdeel van kan uitmaken. Moonen is al een koploper in het Lean & Green programma, waar BigMile uit is ontstaan. Dus dat sloot mooi aan.
Impact van een levering zichtbaar maken
“De kracht van DeliveryMatch is dat je als groothandel alle transportactiviteit op één portal kunt onderbrengen. Ze waren bezig met een pilot samen met BigMile en daar hebben we ons bij aangesloten”, vertelt Van Bussel die daarmee de kans schoon zag om meerdere doelen te bereiken.
In het Lean & Green programma gaat het om terugkijken naar wat de uitstoot is geweest en daar conclusies aan verbinden. De aanpak met BigMile maakt het mogelijk om klanten vooraf inzage te geven en keuzes te laten maken in de afweging of een levering bijvoorbeeld gebundeld op een later moment kan komen. “De negatieve impact van de zending is voor afnemers in de webshop direct zichtbaar en hopelijk motiveert dat om daar een andere afweging in te maken dan te doen gebruikelijk is.”
Inmiddels zijn alle vervoerders gekoppeld. Onder de motorkap is het systeem gebruiksklaar en zijn ook de benodigde trainingen geweest. Toch start Moonen eerst met een pilot, waaruit moet blijken hoe precies de labels uit het systeem van DeliveryMatch tevoorschijn komen bijvoorbeeld. Op bepaalde aspecten moeten nog de processen in het warehouse worden aangepast. “Het is niet dat we nog moeten testen of we juiste data kunnen generen en communiceren. We willen intern kijken of alles rond het gereedmelden van zendingen verloopt zoals we voor ogen hebben. Rond de zomer zetten we de vervolgstappen en tegen eind dit jaar schat ik in dat we alle klanten en vervoerders over hebben op de nieuwe werkwijze.”
Verder in verduurzamen - ook inbound
Daarmee is het verhaal van verduurzaming in het transport nog niet voorbij wat Van Bussel betreft. “We doen dit nu aan de klantkant. Maar we hebben natuurlijk als groothandel ook een inboud proces met driehonderd leveranciers uit heel Europa en verder weg. Om die allemaal op een gestandaardiseerde en duurzame manier te laten aanleveren, is in mijn ogen nog een grotere uitdaging. Maar het is wel waar we aan willen werken, omdat we ons willen onderscheiden als meest duurzame verpakkingsgroothandel. Daar maakt het logistieke proces een belangrijk onderdeel van uit."