Objeqtive Recruitment B.V.
Vooral logistieke organisaties kiezen voor zonnepanelen. De grote platte daken zijn uitermate geschikt voor zonnestroominstallaties. Maar na de realisatiefase is het niet klaar.
Niet alleen de zero-emissiezones die per 1 januari 2025 in veel steden zijn ingevoerd, dwingen tot schonere bouwlogistiek. De binnensteden vragen sowieso om slimmer transport. Wie echt emissieloos in de binnenstad wil werken, moet creatief denken, weten ze bij het Leidse restauratiebedrijf Burgy.
De bouwsector staat aan de vooravond van een revolutie zou je denken. Het aanbod aan elektrische voertuigen en materieel wordt immers steeds interessanter en biedt grote kansen voor verduurzaming van de bouwlogistiek binnen de stedelijke omgeving. Toch zijn bedrijven en opdrachtgevers nog steeds heel voorzichtig. "Veel partijen in de bouw willen de risico's juist zo klein mogelijk houden", benadrukt Siem van Merriënboer, expert bouwlogistiek bij onderzoeksinstituut TNO.
Er is veel aandacht om te werken richting een CO2-neutrale operatie van de bedrijfsvoering, maar ook de huisvesting waarin dit gebeurt moet voldoen aan ambitieuze normen. Denk daarbij aan Paris Proof (2030) en ESG-wetgeving. Gelukkig is er een manier om inzicht te krijgen in de CO2-impact van bedrijfshuisvesting.
Er is weer ruimte op het hoogspanningsnet in Drenthe. Dat heeft de landelijke netbeheerder TenneT bekendgemaakt. In een groot deel van de provincie kunnen bedrijven die op een nieuwe of zwaardere aansluiting wachten weer geholpen worden. Op de provincie Friesland na heeft het hoogspanningsnet in alle provincies in ons land op dit moment te maken met netcongestie voor de afname van stroom.