De Startersgids voor Digitale Supply Chain Transformatie

De Startersgids voor Digitale Supply Chain Transformatie

Het begrip digitale supply chain, of digitale toeleveringsketen, verandert met de dag. Met de ontwikkeling van Big Data, de vooruitgang op het gebied van artificial intelligence (AI) en machine learning, samen met de ontwikkeling van blockchain en een toenemende voorkeur voor cloud gebaseerde SaaS-oplossingen, breidt de digitale supply chain zich uit naar nieuw terrein.

https://form.logistiek.nl/de-startersgids-voor-digitale-supply

Duurzaam Transport

Topsector Logistiek kijkt naar kansen emissieloze binnenvaart

De binnenvaartsector staat voor een grote uitdaging om de klimaatdoelstellingen te behalen. De overgang naar duurzame en emissievrije oplossingen verloopt moeizaam door knelpunten in de infrastructuur en complexe financieringsvraagstukken. Om de transitie te versnellen onderzoekt Topsector Logistiek daarom betaalbare en schaalbare hybride oplossingen als tussenstap naar volledig emissievrij varen.

Duurzaam Transport

Serious game helpt last mile schoner en slimmer te maken

Het optimaliseren van de last mile is essentieel voor een duurzamere toekomst, zegt Enide Bogers, senior-onderzoeker bij het lectoraat Logistiek en Allianties van de HAN en voornaamste bedenker van serious game 'The Last Mile Challenge'. Bogers vertelt hoe dit fysieke spel bewustwording en samenwerking stimuleert in de complexe wereld van logistiek.

Scheepvaart

DFDS en Noordzeehavens werken aan groene scheepvaartcorridor

DFDS, de Port of Tyne en Zeehaven IJmuiden onderzoeken de haalbaarheid van een groene scheepvaartcorridor tussen IJmuiden en Newcastle. Het project, dat loopt tot april 2025, richt zich op verduurzaming van de route met alternatieve brandstoffen zoals elektriciteit en groen methanol. Het doel is om jaarlijks 850.000 ton CO2-uitstoot te besparen.

Walther Ploos van Amstel
doorbraak 2024

Iedereen is nodig om innovatie in de sector te laten bloeien

Hoe dichten we de innovatiekloof die er is tussen koplopers en bedrijven die achterop raken? Want zonder die achterblijvers stagneert de innovatie in de keten. Anders dan nu moeten innovaties meer gericht zijn op de markt van morgen, niet op marginale verbeteringen vandaag.