https://form.logistiek.nl/de-startersgids-voor-digitale-supply
Verpact
Het begrip digitale supply chain, of digitale toeleveringsketen, verandert met de dag. Met de ontwikkeling van Big Data, de vooruitgang op het gebied van artificial intelligence (AI) en machine learning, samen met de ontwikkeling van blockchain en een toenemende voorkeur voor cloud gebaseerde SaaS-oplossingen, breidt de digitale supply chain zich uit naar nieuw terrein.
Hoe dichten we de innovatiekloof die er is tussen koplopers en bedrijven die achterop raken? Want zonder die achterblijvers stagneert de innovatie in de keten. Anders dan nu moeten innovaties meer gericht zijn op de markt van morgen, niet op marginale verbeteringen vandaag.
In veel landen zoek je tevergeefs naar een opslagplaats met het logo van Coca-Cola op het dak. Multinationals concentreren zich namelijk vaker op kernactiviteiten en besteden hun logistieke keten - inclusief opslag - uit aan gespecialiseerde bedrijven. Geautomatiseerde opslagplaatsen met robots maken deze zogenaamde third party logistics providers nog aantrekkelijker, ook financieel.
Sinds mei is Sander Verdonk operationeel manager bij KSZ Transport. Hij legt uit hoe het bedrijf volledige controle over de supply chain heeft en daarmee hoge performance scores realiseert. Met zijn ervaring als planner begrijpt Verdonk het belang van proactieve monitoring en bijsturing. "Onze focus ligt op het continu monitoren van onze voertuigen en het proactief ingrijpen bij afwijkingen. Dit stelt ons in staat niet alleen aan de verwachtingen van klanten te voldoen, maar deze ook te overtreffen."
Circulaire logistiek is een veelbesproken item in de logistiek, maar de echte businesscase is vaak nog erg dun of moeilijk hard te maken. In Brabant gaan onder leiding van LCB een viertal clusters van bedrijven aan de slag om het toch voor elkaar te krijgen. "De planner moet er blij van worden, dan pas gaat het werken."