Bouw laat verladers graag meekijken in het proces - LOGISTIEK EN INNOVATIE [11]

Bouw laat verladers graag meekijken in het proces - LOGISTIEK EN INNOVATIE [11]

Gewoon de handschoen oppakken. Dat typeert op een mooie manier de strategie van logistiek dienstverlener Bouw in Nijkerk en Gorredijk. Het bedrijf wil graag specialist zijn voor specifieke klantgroepen en profileert zich met interessante automatiseringsoplossingen, voor eigen gebruik en om verladers meer inzicht te geven.

Afgelopen jaar heeft Bouw Logistic Services een ProGlove handscanner van CaptureTech in gebruik genomen. Deze stap staat niet op zich. Innovatie en technologie is onlosmakelijk verbonden aan het 90-jarige familiebedrijf in Nijkerk, zegt managing director Martien Bouw: ‘Wij focussen ons bewust op de toekomst, en innovatie en technologie horen daarbij. Innovatie zit in ons dna verankerd.’ Momenteel breidt hij uit met een nieuw en innovatief warehouse, om ook in de toekomst de groei te kunnen vasthouden.

Wat is voor jullie de achtergrond van innovatie?

"Je moet als onderneming niet alleen kosten toevoegen, je moet ook waarde kunnen creëren voor je klanten. Dat is echt een verschil. Toen ik in 1994 samen met mijn broer Wouter als derde generatie het bedrijf overnam, heb ik mezelf drie vragen gesteld. Is er synergie met je klanten mogelijk? Is je markt onderscheidend genoeg? Is er sprake van een hoge waardedichtheid? We hebben daar toen een businesscase van gemaakt. Dat resulteerde in de kernvraag: wat heb je nodig om specialist in deze markt te worden? Want als specialist kun je je onderscheiden. Hier rolde een strategisch plan uit waarbij dat specialisme werd ondersteund door verdere groei, onder meer door overnames, maar vooral door innovatie en technologische vooruitgang. Daar zijn we toen op gaan focussen."

Welke grote stappen hebben jullie gezet?

"Dat ging van het begin af aan heel geleidelijk. Als je terugkijkt op de afgelopen drie decennia jaar zie je de resultaten goed. Het personeelsbestand is gegroeid van 30 naar 240 nu. En van één vestiging zijn we gegroeid naar vijf. Elke groeifase had innovatieve kenmerken zoals de ProGlove handscanner. We merkten het ook aan de rendementen, die steeds beter werden. Toen we de vestiging in Gorredijk overnamen, creëerden we voor onszelf ook een soort momentum, een hefboomeffect. Dan gaat het opeens sneller. Gorredijk biedt namelijk de gelegenheid tot verdere innovatie en groei. We hebben daar net een dozenvouwmachine geïnstalleerd, die in combinatie met een pick-to-light applicatie de altijd heel verschillende orders voor onze klanten veel efficiënter inpakt. Dat betekent ruimte- en tijdwinst en een verdere verbetering van rendementen. In juni gaan we daarbij een extra warehouse van 3.000 vierkante meter, compleet met een geavanceerd ERP, bouwen, waardoor we weer verder kunnen opschalen."

LOGISTIEK EN INNOVATIE - hier zijn bedrijven supertrots op

Voor de jaarlijkse Top 100 Logistiek Dienstverleners geldt innovatie in toenemende mate als onderscheidend element.
Maar wat doen bedrijven op dit gebied? In deze serie artikelen vertellen 'innovatieve koplopers' hun verhaal.

Meer artikelen in deze serie >>>

Zijn de klantgroepen nog hetzelfde als voorheen?

"Grotendeels. We hebben het witgoed als historisch gegroeid aandeel bewust in tact willen houden. Daar binnen hebben we nu weliswaar andere en een ander soort klanten, maar de binding daarmee is even groot als met onze klanten in wijn- en gedistilleerd. Trouw aan je klanten staat voor mij hoog in het vaandel. We hebben bijvoorbeeld in het wijn- en gedistilleerd segment zo’n twintig trouwe klanten met vaak lange relaties opgebouwd. Dat is een asset met aanzienlijke waarde. Het is in feite een specialisme naast een ander specialisme. Maar natuurlijk speelt ook diversificatie een rol, je moet niet al je geld op één paard zetten."

Hoe gaan jullie om met last-mile distributie?

"We beschikken zelf over een dekkend netwerk in Nederland waarmee we de goederen van onze klanten in eigen regie afleveren. In de toekomst zal dat aan verandering onderhevig zijn. Milieu zones en afneembare bereikbaarheid van de binnensteden dwingt ons in toekomst meer samen te gaan werken met partners die die last-mile voor ons verzorgen. Zoals wij voor onze klanten de ambassadeur zijn, zullen zij dat in de toekomst voor ons moeten worden. Zij werken volgens onze kwaliteitsnormen en leveren goed en op tijd, op de manier die op die locaties goed passen. De één elektrisch, de ander per bakfiets als dat moet. Maatwerk dus."

Wat is jullie beleid ten aanzien van digitalisering?

"We hebben binnen het WMS ook een eigen Warehouse Control System - oftewel het Bouw Analytic System - opgezet, waarmee we real-time de processen kunnen aansturen. Maar dat is voor onszelf. Daarnaast hebben we het zogenaamde Bouw Analytics Services opgezet, een systeem waarmee onze klanten volledig inzicht hebben in hun eigen orders en goederenstromen. Daardoor kunnen zij hun goederenstroom ook weer exacter plannen. Bovendien kunnen wij verschillen signaleren, die wij alleen kunnen zien, waarmee we hen wel kunnen wijzen op mogelijk verbeterpunten in hun logistieke processen. Soms lopen de kosten van vervoer per eenheid uit de pas, en doordat wij een benchmark kunnen maken, zijn we in staat klanten er weer mee helpen. Ook dat is een voorbeeld van synergie met de klant."

Dit concludeert de expert

Hans Moonen (consultant bij CGI) is als expert betrokken bij de samenstelling van de Top 100 Logistiek Dienstverleners

Innovatie en technologische vernieuwing zijn bij Bouw Logistic Services het gevolg van een langjarig strategisch streven om onderscheidend in de markt te zijn als echte specialist. Mooi te zien dat ze hiermee in twee behoorlijk verschillende marktsegmenten al jaren succesvol zijn, indrukwekkende groeicijfers laten zien, en tevreden klanten hebben.
De 'Bouw Analytics Services' tooling voor klanten is een inspirerend voorbeeld. Door digitalisering wordt de klant meerwaarde geboden. Deze krijgt inzicht, weet beter wat er wanneer aan zit te komen en kan aanpassingen maken. Het mes snijdt hier duidelijk aan twee kanten, omdat het gericht presenteren van (benchmark-)data helpt de warehouse- en distributieprocessen van Bouw verder te verbeteren.
De toenemende last-mile uitdagingen waar met name de drankensector mee te maken zal krijgen, gaat mijns inziens een spannend thema worden voor Bouw de komende jaren. Plots ben je niet meer je eigen ambassadeur bij de klant, maar komen er één of twee schakels tussen. Hoe houd je de klantrelatie hoog en blijf je direct contact houden? Digitale oplossingen kunnen hier potentieel veel betekenen, maar betrek hier vooral ook de last-mile partners in. Met betrekking tot de HR uitdagingen waar Bouw over spreekt zou het een overweging kunnen zijn om eens de inzet van gamification te onderzoeken. Goed ingezet leidt dat tot zowel een grotere medewerkerstevredenheid als ook een hogere kwaliteit; niet onbelangrijk met de huidige uitdagingen op de arbeidsmarkt.

Welk effect heeft de coronapandemie gehad?

"Afgelopen zomer ging de horeca weer open, dat hebben we duidelijk kunnen merken. Opeens schoten de orders omhoog. Op dat moment was het lastig voldoende mensen te vinden en hebben we veel gehad aan ondersteuning door de automatiseringsoplossingen die we hebben. Het was overigens altijd al lastig mensen te vinden, reden om een paar jaar geleden de Bouw Academy op te zetten voor verdere opleiding van onze mensen. Binnen ons HR-programma Boeien & Binden geven we onze medewerkers de gelegenheid zich te ontwikkelen door opleidingen en cursussen. We baseren dat op de insteek: waardering, vitaliteit en ontwikkeling. Met deze driepoot stutten we ons personeelsbeleid, en dat werkt goed. Mensen komen graag, blijven hier graag werken, en ontwikkelen zich, zowel door eigen opleidingen als door externe cursussen, waar wij ze ook weer in faciliteren."

CBR verruimt ervaringseis chauffeur LZV

CBR verruimt ervaringseis chauffeur LZV

CBR verruimt de toelatingseisen voor het LZV-examen. Vanaf 1 december kunnen chauffeurs die twee jaar hun CE-rijbewijs hebben en minimaal 21 jaar oud zijn ook hun LZV-certificaat behalen. Dit plan is gemaakt samen met de sector transport en logistiek om het personeelstekort in de sector aan te pakken.

DFDS en Ekol komen alsnog tot een overnamedeal

DFDS en Ekol komen alsnog tot een overnamedeal

DFDS gaat Ekol Logistics toch wel overnemen. Twee weken geleden was de deal afgeketst omdat de Turkse logistiek dienstverlener niet aan alle voorwaarden zou hebben voldaan. Nu zijn er nieuwe afspraken gemaakt en gaat de deal toch door.

Van links naar rechts: Imre Csizmazia en Soufyane Maamar van Odyssey Logistics en Marvin van Dam van Paardekooper.

Minder kosten en minder schade door de verpakking

Hoe verminder je schade en kosten tijdens transport? Odyssey Logistics vond de oplossing door hun verpakkingsproces te verbeteren. Dankzij nieuwe technieken en duurzame materialen werken zij efficiënter en besparen ze kosten, terwijl ze hun producten beter beschermen. Dit bleek een slimme aanpak die tot succes leidde.

Aeternus zet financieel sterkste LDV'ers op een rij - 'Mooi, maar weet wat je leest'

Aeternus zet financieel sterkste LDV'ers op een rij - 'Mooi, maar...

Dachser, Heisterkamp, Neele-Vat, Claassen en TSN Groen zijn financieel de best presterende bedrijven in de sector transport en logistiek. Dat is de uitkomst van een onderzoek van M&A-strategist Aeternus. Een mooi onderzoek, zo reageren sectorbankers, maar wees je bewust van enkele belangrijke kanttekeningen.