Smart Warehousing: wat is het en hoe pas je het toe?

Smart Warehousing: wat is het en hoe pas je het toe?
Oranje robots die pallets met goederen vervoeren in modern magazijn.

Smart warehousing hoor je overal, maar wat is Smart Warehousing nu eigenlijk? Daar zijn verschillende antwoorden voor. Volgens logistiek adviesbureau Groenewout betreft het "het slim gebruik maken van nieuwe technologieën in de logistiek".

Welke factoren zijn bepalend voor de te kiezen oplossing? Dirk Becks van Groenewout heeft er al diverse artikelen over geschreven en vat hier de belangrijkste factoren samen:

  • Automatisering en robotisering

    Mechanisering in de vorm van automatisch opslag systemen en/of verpakkingsmachines die we door inzet van artificiële intelligentie efficiënter kunnen inzetten. Of in de vorm van zelfsturende warehouse management systemen op basis van artificiële intelligentie. Ook duiden we met smart warehousing op de inzet van robots. Niet alleen de traditionele, industriële robots, maar ook de collaborative robots (cobots) en autonomous mobile robots (AMR’s).

  • Toekomstigbestendigheid

    Een toekomstbestendig warehouse betekent in dit geval flexibel, schaalbaar, wendbaar en responsief. Hoe kleiner het aantal vloergebonden systemen, hoe groter de flexibiliteit en schaalbaarheid. De capaciteit van een conventioneel opslagsysteem zoals een miniload kan alleen worden vergroot door extra stellingen en extra kranen te plaatsen. Een smart oplossing op basis van cobots en AMR’s kan worden opgeschaald door simpelweg extra machines aan te zetten.

  • Orderpatronen, dagpatronen en seizoenspatronen

    Het maakt groot verschil of orders moeten worden gepickt op palletniveau, op doosniveau, op stukniveau of een combinatie van die drie niveaus. En komen de orders verspreid over de dag binnen of is er sprake van een piek aan het eind van de dag?

  • Productportfolio en capaciteit

    Welke oplossing het best voldoet, is afhankelijk van de afmetingen van de producten. Niet alles past in de standaard bakken van een autostore- of shuttlesysteem. Daarnaast is de samenstelling van het productportfolio bepalend voor de mate waarin robots de orderpicking voor hun rekening kunnen nemen. Tot slot is de gevraagde capaciteit een aandachtspunt. In theorie is het mogelijk om conveyors te vervangen door AGV’s of AMR’s, maar uit veiligheidsoverwegingen is de snelheid en daarmee ook de transportcapaciteit van deze voertuigen in omgevingen met mensen beperkt.

Hoe kiest u nu de juiste oplossing?

Strategie

Wat is de juiste oplossing? Het antwoord op die vraag begint met de strategie van het bedrijf. Wat is de visie en de missie ? Wat zijn de ontwikkelingen in de markt? Wat zijn de groeiambities? Welke innovaties staan op de agenda? Wat zijn de plannen met betrekking tot uitbreiding of inkrimping van het productportfolio?
De eigen bedrijfsstrategie bepaalt voor een belangrijk deel de behoefte aan flexibele en schaalbare oplossingen. Of beter gezegd: hoeveel speelruimte staat het bedrijf zichzelf toe om in te spelen op kansen die zich in de toekomst kunnen aandienen?

Data-analyse

De tweede stap betreft een uitgebreide data-analyse op basis van het orderpatroon, het dag- en seizoenspatroon, het productportfolio en de verwachte volumes. Op basis van deze analyse kunnen verschillende technologieën worden bekeken of deze voor nu, en/of de toekomst, een significante verbetering van het logistieke proces zijn.  Daarbij is het zaak om uit de nog altijd groeiende bibliotheek de juiste oplossing te kiezen.

Business case

Natuurlijk moet die keuze zijn gebaseerd op een sluitende businesscase. Uit de gewenste inrichting van toekomstige processen volgt een inschatting van de bijbehorende arbeidskosten. De dimensies van de gekozen oplossingen bepalen de investeringskosten, het benodigde onderhoudsniveau en de benodigde operationele kosten. Deze kosten betreffen met name operationele manuren en verbruik van consumables. Deze drie kostencomponenten bepalen de terugverdientijd.

Lees hier het volledige artikel Kiezen voor Smart Warehousing? Neem deze stappen

Smart Warehousing

Wilt u meer weten over Smart Warehousing? Lees de volledige serie publicaties over dit actuele onderwerp, waarin wordt ingegaan op :

-        Welke smart opslagsystemen zijn er?
-        Wat is de impact van smart opslagsystemen op het gebouw / warehouse?
-        Waar let je op bij aanschaf van autonome mobiele robots?
-        Wat zijn de verschillen tussen conventionele robots en cobots?
-        Voor welke type ladingdrager kies je en wat is de impact?

Dit artikel is gesponsord door Groenewout 

VIDEO - ICT&Logistiek en Logistica vooral op woensdag groot succes

VIDEO - ICT&Logistiek en Logistica vooral op woensdag groot succes

Met name op woensdag was het druk in Jaarbeurs Utrecht. Diverse standhouders zeggen dat niet alleen het hoge aantal bezoekers op die dag opviel, maar dat ook de kwaliteit van de gesprekken enorm goed was.

Boris Berghmans en Sebastiaan Evers samen met juryvoorzitter René de Koster

Belgisch veiligheidssysteem wint Logistica Award 2024

Met een nieuw systeem om de veiligheid op te magazijnvloer te bevorderen, wist het Belgische bedrijf Essensium dit jaar de Logistica Award in de wacht te slepen. Belangrijk in de beoordeling was de toepassing van AI.

Rene de Koster

Logistica Award haakt aan bij robotisering en toepassing AI

Veel inzendingen voor de Logistica Award hebben dit jaar een link met robots en AI. Niet verwonderlijk, gezien de vele innovaties die op magazijngebied de overhand hebben. Toch blijft juryvoorzitter René de Koster redelijk sceptisch over de impact van met name AI in warehousing. "Al zie ik nu wel een paar interessante voorbeelden voorbij komen."

Nicolas Gueuzurian, marketing- en e-commercedirecteur bij Auchan Retail Luxemburg

Slimme robots maken piekperiodes supermarkt Auchan beheersbaar

In het magazijn van supermarkt Auchan in Luxemburg zijn sinds kort 37 slimme Skypod-robots van Exotec aan het werk. Dit robotsysteem verhoogt de snelheid, flexibiliteit en efficiëntie van de e-commerceorderverwerking van de supermarkt flink. De piekperioden, zoals Black Friday, zijn beter beheersbaar en de werkdruk voor medewerkers is verlaagd, waardoor ze zich beter kunnen focussen op klantgerichte taken. "Online boodschappen doen is een zware klus. Onze medewerkers liepen gemiddeld vijftien kilometer per dag en tilden zware gewichten. Daarom besloten we dat we veel verder moesten gaan met technologie", zegt Nicolas Gueuzurian, marketing- en e-commercedirecteur bij Auchan Retail Luxemburg.