e-CMR op Simacan Platform: real-time monitoring van de vrachtbrief

e-CMR op Simacan Platform: real-time monitoring van de vrachtbrief
Real-time monitoring van de vrachtbrief (e-CMR).

De digitale vrachtbrief (e-CRM) maakt ketenprocessen sneller, inzichtelijker en efficiënter. Simacan maakt met de e-CMR feature een directe connectie tussen transporteur en e-CMR-leveranciers. Dit biedt vele voordelen bij de formele afhandeling van digitale vrachtbrieven. Het helpt de waarde van e-CMR's in transportondernemingen te maximaliseren met minimale inspanning voor implementatie. Lees hier hoe het werkt.

In september 2020 zijn Simacan en TransFollow, de standaard voor de digitale vrachtbrief, een formele samenwerking aangegaan, waarin zij zijn overeengekomen hun Europese logistieke platformen voor transportexecutie met elkaar te verbinden. Dit met het oog op implementatie van een ‘best in class’-platform bij retail distributeurs. Simacan biedt een laagdrempelig e-CMR platform in combinatie met real-time monitoring en is daarmee koploper in het neerzetten van een gebruiksvriendelijk systeem voor de gehele logistieke keten.

Informatie digitaal gedocumenteerd

Door de recente samenwerking is Simacan nog beter in staat om gedetailleerde informatie over de inhoud van de zending te combineren met accurate informatie over de tijdigheid en status van het transport. e-CMR is eenvoudig in gebruik, want het past zich aan de taal van de gebruiker aan. Dit resulteert in een integratie van de TransFollow e-CMR’s op het Simacan Platform, waarmee Simacan's slimme ETA’s zichtbaar worden in de TransFollow-omgeving. Alle informatie voor alle partijen in de keten is digitaal gedocumenteerd in een dashboard en real-time en direct beschikbaar.

Stap verder dan 'Proof of delivery’

e-CMR gaat een stap verder dan de al bekende ‘Proof of delivery’-optie, waarmee een bewijs van aflevering kan worden gestuurd naar de uiteindelijke ontvanger (‘Uw pakket is afgeleverd bij de buren’). Binnen enkele ogenblikken is door gebruik van e-CMR de vracht geadministreerd, veilig en volgens internationale verdragen. Omdat deze vrachtbrief digitaal is, kunnen alle partijen in de supply chain direct zien:

  • Hoe, waar en wanneer de administratie is verwerkt;
  • Op welke manier het transport is afgehandeld;
  • Aan welk voertuig en welke chauffeur het transport is toegewezen;
  • Welke tussentijdse opmerkingen er zijn gemaakt op elke laag van de keten;
  • Waarop nog aanvullende acties ondernomen moeten worden;
  • Wat de correcte gegevens zijn om te factureren voor het transport naar klant of opdrachtgever.

Met e-CMR wordt er een geavanceerde digitale handtekening gezet, waarbij de e-CMR provider garant staat voor audit trail. Alle wijzigingen, toevoegingen, en dergelijke worden gelogd. Alle betrokkenen zien dezelfde informatie, gecombineerd met de real-time data op het platform.

Voordelen e-CMR op Simacan Platform

Het platform maakt direct verbinding met e-CMR leveranciers en biedt daarmee de volgende voordelen:

  1. Verwijzingen naar digitale vrachtdocumenten, die bekend zijn in het Simacan Platform, kunnen in de context van de rit worden aangemaakt, toegewezen, gedeeld en bekeken. Hiermee blijft het verband behouden tussen individuele documenten en de context van de gehele rit.
  2. e-CMR zorgt ervoor dat alle partijen dezelfde gesynchroniseerde gegevens over vrachtwagens en zendingen bekijken, zodat locaties, chauffeurs en centrale planners voorbereid zijn op wat komen gaat.
  3. Het Simacan Platform combineert geautomatiseerd data uit planning-, warehouse-, en e-CMR systemen voor een eenduidig overzicht voor transporteur en ketenpartners.
  4. Real-time monitoring, waardoor uitzonderingen op vrachten onmiddellijk kunnen worden beheerd en aangepast.
  5. Indien alle gegevens synchroon verlopen tijdens de uitvoering van de rit kunnen geschillen en retouren onmiddellijk worden beslecht en kan facturering en cashflow worden versneld.

Leveranciersonafhankelijk

Simacan is een open en leveranciersonafhankelijk cloudplatform voor digitale samenwerking in transport & logistiek. Het bedrijf maakt snelle en veilige digitale samenwerking mogelijk met – en tussen – transportbedrijven en verladers om de industriebrede uitdagingen, zoals CO2-reductie, verkeersongelukken, verkeersoverlast, verkeersdrukte en leefbaarheid van de stad, het hoofd te bieden.

Het bedrijf ontsluit voor haar klanten, waarvoor dagelijks vaak meer dan 1000 voertuigen onderweg zijn, al elke minuut nauwkeurige aankomsttijden voor honderdduizenden deliveries. Daarbij registreert en presenteert het bedrijf overzichtelijk de transport performance van vertrek tot aankomst. Dit stelt verladers en vervoerders in staat continue en fact based te kijken naar verbetering en optimalisatie binnen de onderlinge samenwerking.

Dit artikel is gesponsord door Simacan

Tata Steel schakelt over op CO2-vrij staaltransport per trein

Tata Steel schakelt over op CO2-vrij staaltransport per trein

Tata Steel Nederland zet een volgende stap in de verduurzaming van zijn logistieke keten. Dankzij een nieuw contract met DB Cargo wordt meer dan 80 procent van het staaltransport per trein uitgevoerd op groene stroom. Jaarlijks gaat het om 1,2 miljoen ton staal vanuit IJmuiden naar productielocaties en klanten in Nederland en Europa.

Ketenregie in de Top 100: Mainfreight valt positief op

Ketenregie in de Top 100: Mainfreight valt positief op

Mainfreight kan gezien worden als voorbeeld voor logistiek dienstverleners die ketenregie hoog in het vaandel hebben. Het bedrijf is een opvallende nieuwkomer tussen de bedrijven met 'best in class'-notering op dit gebied. Multimodaliteit, Cubiscan-software, goede tracking & tracing en snelle informatievoorziening via Whatsapp dragen hier aan bij.

LDV'ers moeten meer samen optrekken in ecosystemen

LDV'ers moeten meer samen optrekken in ecosystemen

In een sectorstudie schrijven ING, Panteia en TVM de voordelen voor transport- en logistieke bedrijven uit van samenwerken in een ecosysteem. Gesprekken in de sector zijn al duidelijk aan het veranderen, merkt ING'er Erik Slaaf op.

Logistiek, overheid en IT stellen gemeenschappelijke dataset op

Logistiek, overheid en IT stellen gemeenschappelijke dataset op

Op donderdag 7 november, tijdens Logistica Next en ICT&Logistiek, zetten vertegenwoordigers van de overheid, de transport- en logistieke sector en IT-bedrijven hun handtekening onder een nieuwe intentieverklaring. Het gaat om de volgende stap in de wens om meer gestandaardiseerd data te delen. "In de praktijk passen we dit al meer toe dan we denken."