Bram: van suppy chain planner naar order planner

Bram: van suppy chain planner naar order planner
De techniek zit hem in de genen. Zijn vader en opa werkten allebei bij een van de grootste technische bedrijven in Nederland.

Bram startte zijn carrière als supply chain planner. Een logische zet met zijn diploma, maar er zat meer in. Wat hem écht lag: veel aandacht voor projecten en klantcontact. Dus keek hij samen met Evoke naar de beste volgende stap; als order planner. Lees zijn verhaal ...

Techniek in de genen

Bram is niet alleen een echt young talent in order planning, met zijn opleiding Technische Bedrijfskunde en specialisatie in Operational Excellence. Hij is ook een echte familieman, die nauw in de voetsporen van zijn vader en grootvader treedt.

De techniek zit hem in de genen. Zijn vader en opa werkten allebei bij een van de grootste technische bedrijven in Nederland. Maar eerst maar beginnen bij het begin, als verse aanwas op de arbeidsmarkt: als supply chain planner en daarna order planner voor grote machines in de voedselverwerkingsproductie.

Het begin – supply chain planner

Al rond zijn afstuderen komt Bram in contact met Sam, team manager Supply Chain & Logistiek bij Evoke. Nog voor hij zijn diploma officieel binnen heeft, start hij als supply chain planner. Uitdagend, maar daardoor elke dag spannend en ontzettend leerzaam.

Drie machines van 8 meter hoog en 30 meter lang heb ik ingepland. Daar ben ik echt wel trots op”

Bram van der Steur: “Als supply chain planner was ik verantwoordelijk voor de planning van outer covering sets, voor de behuizing van machines bijvoorbeeld. Ik zorgde voor de assemblage planning, in de breedste zin van het woord. Zo verstuurde ik zo’n 20 tot 25 sets per week, gericht op 100 procent leverbetrouwbaarheid.”

Zwaar! Of haalbaar?

“Eerlijk gezegd lukte dat heel aardig. In mijn tijd heb ik 1 set niet geleverd gekregen, van de 300. Niet in mijn eentje natuurlijk, maar met het hele team en eigenlijk het hele bedrijf, maar ik ben er toch erg trots op.”

Tijd voor een nieuw project

Het werk van supply chain planner bevalt goed. Want als Bram iets prettig vindt, is het constant in de benen blijven. En vooruit blijven gaan. Zich ontwikkelen en groeien.

Tot het tijd werd voor de volgende stap. Een stapje verder, en een stap dichterbij zichzelf en zijn kwaliteiten, die hij op deze eerste werkplek leerde verkennen en uitfilteren. Zoals slimme planningen en het sociale contact met klanten, dat hem perfect paste, en waar hij graag in verder wilde.

Dus belde hij opnieuw met Sam. Een nieuwe plek volgde razendsnel. Order planner bij een bedrijf waar hij projecten en productielijnen compleet mag plannen. Met eenzelfde veelzijdigheid als de functie van supply chain planner, maar meer focus op eigen talent én een extra indrukwekkend element.

Volgende stap: order planner

Wat hij nu doet is klanten helpen hun voedselverwerkingsproductie realiseren, door hun orders te plannen; grote machines, die kipnuggets voor MacDonalds maken bijvoorbeeld.

Van suppy chain planner naar order planner
"Central order planning en kritische vraagstukken komen allemaal naar ons, en ik ben het aanspreekpunt voor klanten."

“Die machines zijn echt indrukwekkend. Eentje stond bijna helemaal klaar, in een grote loods. Net een grote schoenendoos van 30 meter lang en 8 meter hoog, met 2 spiralen die 8 keer omhoog gaan, allemaal via lopende banden. Dan sta je daar en denk je echt ‘wow’. Drie van die machines heb ik ingepland en daar gaan ze nu aan beginnen.”

Het verschil: van supply chain planner naar order planner

Wat dit werk zo anders maakt? De indrukwekkende machines uiteraard. Maar er zijn meer elementen.

Bram: “Hier zit minder variatie in de producten, maar daardoor kun je elk project meer aandacht geven en werk je overzichtelijker. Bovendien ben ik hier meer het contactpunt. Central order planning en kritische vraagstukken komen allemaal naar ons, en ik ben het aanspreekpunt voor klanten. Zodra een contract getekend is, mag ik aan de slag. Overal houd ik een vinger aan de pols. Daarnaast heb ik veel contact met de afdeling sales, voor lead time requests.”

Met iedereen contact en altijd aan de gang met datgene waar hij goed in is. Dat is nu het werk van Bram. En precies wat hij wilde. Daar wordt Sam, zijn relatie manager bij Evoke, blij van. Een professional die écht op z’n plek zit.

Supply chain professional die past?

Als jarenlange specialist in Logistiek & Supply Chain weet Evoke wie ze zijn en kennen hen door en door, voorbij hun CV, en weten daardoor precies of ze goed bij een bedrijf passen. In de functie, maar ook in een team en organisatie. Klinkt goed? Neem contact op met Sam, of een van zijn collega's van Supply Chain.

Dit artikel is gesponsord door Evoke. 

Michelle Vrolijk

Vergoeding overwerk maakt (deels) onderdeel uit van vakantietoeslag

Veel juridische procedures zijn het afgelopen jaar gevoerd over het wel of niet opnemen van overwerkvergoedingen in de vakantietoeslag. Bij regelmatig overwerk zou dat wel het geval moeten zijn. Maar echte duidelijkheid hierover ontbreekt nog.

Vijf onmisbare verzekeringen voor de logistiek

Vijf onmisbare verzekeringen voor de logistiek

Van het efficiënt vervoeren van goederen tot het beheren van complexe supply chains, bedrijven dragen grote verantwoordelijkheden. Tegelijkertijd zijn er ook veel risico's: transportongevallen, schadeclaims van derden, cyberaanvallen en natuurrampen kunnen een bedrijf ernstig in gevaar brengen. In dit artikel duiken we dieper in 5 verzekeringen en laten we zien hoe deze bijdragen aan een goede bedrijfsvoering.

Bron: LinkedIn

Oprichters Otto stoppen voor volledige focus Kafra

Frank van Gool en Karolina Swoboda vertrekken bij Otto Work Force, het uitzendbureau dat ze 25 jaar geleden samen oprichtten. Ze gaan beiden wel door met Kafra Housing voor de huisvesting van arbeidsmigranten.

PODCAST - 'Als vrouw de top bereiken? Denk als een blanke man'

PODCAST - 'Als vrouw de top bereiken? Denk als een blanke man'

De vraag naar diversiteit in het logistieke bedrijfsleven wordt luider. Toch is het voor vrouwen - en andere minderheden in de logistiek - lastig om daadwerkelijk door te breken, omdat ze afwijken van wat het selectiecomité gewend is. Naomi Landman (Maersk) heeft van jongs af aan het advies opgevolgd om te denken als een blanke man: ad rem en vol zelfvertrouwen.