In 2020 werden er in Nederland volgens de Thuiswinkel Markt Monitor zo’n 24 online aankopen per persoon gedaan, in totaal goed voor een markt waarin ruim 26 miljard euro in omgaat. En volgens onderzoeksbureau Statista zal de Nederlandse e-commerce tot 2024 jaarlijks nog met zo’n 4 procent gaan stijgen. Veel van deze bestellingen worden nog manueel verpakt in dozen vol lucht en opvulmateriaal. Maar met de alsmaar groeiende vraag en de stijgende aandacht voor duurzaam verpakken is die werkwijze is niet langer meer houdbaar.
Er zijn intelligente verpakkingsoplossingen beschikbaar die online orders automatisch, razendsnel en geheel op maat kunnen verpakken. Maar wat kost een verpakkingsmachine voor dozen op maat nu eigenlijk? En je moet vast een grote speler zijn om op zo’n verpakkingssysteem over te stappen, toch?
Arnoud Koopmans, sales manager bij Sparck Technologies, komt bij veel e-commerce bedrijven over de vloer en heeft de zeven meest gestelde vragen over automatisch verpakken voor u op een rijtje gezet:
1. Wat kost automatisch verpakken van dozen op maat?
De vraag is meer; wanneer heb je de investering terug verdiend? Gemiddeld genomen ligt de ROI tussen de 24 en 36 maanden. Maar er zijn ook klanten die de investering binnen een jaar terug verdienen. De exacte terugverdientijd is doorgaans een mix van minder transportkosten door een doos op maat, minder materiaalverbruik zoals karton en minder personele inzet. Een automatische verpakkingslijn werkt namelijk zo’n 20x sneller dan manuele verpakkingsstations.
2. Vanaf hoeveel pakketten kan ik overstappen op automatisch verpakken?
Vaak wordt gedacht dat je duizenden pakketjes per dag moet versturen voor een interessante ROI. Dat is niet zo. Vanaf ongeveer 800 pakjes per dag is er al een interessante business case. Maar het aantal verzonden pakketten per dag is al lang niet meer de enige motivatie om te investeren in een automatische verpakkingslijn. Klaar zijn voor toekomstige groei en de morele plicht duurzaam te verpakken rechtvaardigt al de investering.
3. Kunnen er meerdere orders tegelijkertijd verpakt worden?
Ja, dat kan. Het maakt niet uit hoeveel orders in de doos komen of dat de vorm van de order rond, vierkant of achthoekig is. Van koptelefoon tot grote stofzuiger of van acht gestapelde schoenendozen tot slechts één setje speelkaarten; de 3D scantechnologie zorgt ervoor dat de verzenddoos als een tweede huid om de order wordt gevouwen.
4. Zit er subsidie op de aanschaf?
De Nederlandse overheid bevordert duurzame economische groei en wil het gebruik van milieuvriendelijke apparatuur stimuleren. Vaak is de Milieu Investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) van toepassing op de aanschaf en kan de subsidie oplopen tot netto 12 procent van de aanschafwaarde.
5. Hoe zit het met het onderhoud?
Snelle levertijden zijn onlosmakelijk verbonden met een betrouwbaar verpakkingsproces. Een vloeiend lopende verpakkingslijn is dus topprioriteit. Maar machines zijn niet onfeilbaar. Daarom is een uitgebreid pakket van service & onderhoud nodig om maximaal te kunnen profiteren van automatisering. Denk hierbij aan hulp op afstand middels on site service, preventief onderhoud, uitgebreide trainingen op locatie en geavanceerde software updates om uw verpakkingsoplossing dag en nacht optimaal te laten functioneren.
6. Waarom verpakken in karton, plastic is toch goedkoper?
Nog wel ja. Maar karton is 100 procent recyclebaar en daardoor milieuvriendelijker. Per jaar wordt er wereldwijd zo’n 400 miljoen ton aan plastic geproduceerd en naar schatting belandt 8 miljoen ton daarvan in de oceaan. Daarnaast biedt karton als verpakkingsmateriaal een betere bescherming bij het transport, is ook makkelijker te stapelen en het maakt retourzendingen voor de eindklant ook een stuk eenvoudiger.
7. Hoe wordt zo’n verpakkingsmachine voorzien van orders?
Een automatische verpakkingslijn gaat uit van een pick and then pack principe. Verreweg de meeste bedrijven implementeren een conveyor systeem waarmee orders naar de machine geleid worden. De machineoperator haalt de order uit de totes, scant de pakbon en vervolgens doet de inpakmachine de rest: de order (of orders) wordt verpakt, gewogen en voorzien van verzendlabel. De conveyors aan het einde van de lijn verspreiden de verzenddozen naar de volgende stap in het verzendproces.
Als één van de eerste leveranciers ter wereld bouwt Sparck Technologies al sinds 2014 automatische verpakkingsmachines voor dozen op maat. Voorbeelden van innovatieve 3D automatische verpakkingssystemen zijn Sparck Technologies’ CVP Impack en CVP Everest, die tot wel respectievelijk 500 en 1.100 pakketjes per uur kunnen verpakken.
Dit artikel is gesponsord door Sparck Technologies