'Yard Management in supply chain is belangrijker dan ooit'

'Yard Management in supply chain is belangrijker dan ooit'
'Het beter inzichtelijk maken en de controle vergroten in de yard is met de huidige druk op de supply chain een absolute must.'

Er zijn in de afgelopen decennia enorme investeringen gedaan door logistieke en transportbedrijven in TMS- en WMS-systemen om achterliggende processen te automatiseren en optimaliseren. Weinig bedrijven hebben echter geïnvesteerd in een geïntegreerd Yard Management System (YMS). Louis du Pré, CEO van 4MIT, legt hier uit waarom dit een gemiste kans is.

Uit recente onderzoeken blijkt dat minder dan 10 procent van de logistieke en transportbedrijven een geautomatiseerd YMS-systeem gebruikt in de dagelijkse operationele yard-activiteiten en assets. Het gebruik van Excel-sheets, radiocommunicatie door de planners, chauffeurs en rangeerders is nog steeds aan de orde van de dag.

Waarom is dit een gemiste kans?

Louis du Pré: "Supply chain management is een samensmelting van business processen, functies, systemen en partners. Het ontbreken van een geïntegreerd YMS-systeem geeft een incompleet overzicht, inefficiëntie van de supply-chain-activiteiten en geen of weinig transparantie tussen warehouse operations, transportnetwerken en yard-activiteiten. Het beter inzichtelijk maken en de controle vergroten in de yard is met de huidige druk op de supply chain een absolute must. YMS maximaliseert yard en warehouse los- en laadprocessen en reduceert aantal shunter movements in de yard en vermindert CO2-uitstoot."

'State of the yard'

"Wij hebben zoals wij het noemen, een 'State of the Yard' managementsysteem ontwikkeld", vertelt Du Pré. "Door gebruik te maken van de nieuwste technologieën hebben bedrijven real-time inzicht in alle aspecten van de dagelijkse yard-activiteiten, wat resulteert in verhoogde efficiëntie en een verbeterd tijdsbeheer voor alle yard-assets."

Louis du Pré (4MIT): "Gebruiksvriendelijke en intuïtieve interface."

Het YMS-systeem stelt de gebruiker in staat om aankomsten te prioriteren, trailers te identificeren en rangeer-activiteiten te managen. Bovendien is het mogelijk om de benodigde tijd te reduceren voor het alloceren aan los/laaddeuren en het voorkomen van onnodige trailerbewegingen binnen de yard. Louis du Pré: "Onze software vergroot de zichtbaarheid van poort-activiteiten, yard-processen en los-/laaddeuractiviteiten."

Belangrijkste functies YMS

Een overzicht van de belangrijkste functies in het Yard Management System van 4MIT:

Poort (Gate) Management

  • Verwachte aankomsten en vertrekken, inclusief voertuig-/trailersinformatie, ontvangen van het TMS-systeem
  • Bevestiging van aankomst en vertrek door scannen van voertuigen, chauffeurs en seals
  • Chauffeur informeren over toegewezen laaddeur of parkeervak

Yard Management (Control-Tower)

  • Grafische weergave van warehouse(s) en yard.
  • Visueel real-time overzicht om alle yard-activiteiten te volgen en te controleren
  • Instrueert shunters draadloos via tablets in de cabine om trailers te positioneren
  • Instrueert het personeel aan de poort draadloos, met behulp van handheld devices, waar de chauffeur de unit bij aankomst moet neerzetten

Los-Laad deurplanning (Door scheduling)

  • Maakt het mogelijk om trailers de eerste keer aan de juiste deur toe te wijzen
  • Maximaliseert het gebruik van deuren door slot optimalisatie
  • Minimaliseert wachttijden voor de chauffeur

'Gebruik van Excel-sheets, radiocommunicatie en mobiles is nog steeds aan de orde van de dag.'

Shunter

  • Ontvangt verplaatsingsopdrachten via tablet in rangeervoertuig
  • Shunter bevestigt unit aangekoppeld en voltooiing van beweging
  • Shunter en yard-manager kunnen aanvullende berichten verzenden en ontvangen
  • Yard Manager bijgewerkt in real-time over alle rangeeractiviteiten

Warehouse Management

  • Registreert los- en laadactiviteiten met handheld scanners
  • Registreert seals van de trailer
  • Fotografeerkwaliteit van de beladen trailer bij opening van de deur

Real-time updates naar TMS-systeem

Alle aankomst- en vertrekinformatie over de transport-units (trailer/trekker, chauffeur en seals info) wordt real-time naar het TMS of eventueel andere systeem gestuurd.

Gebruiksvriendelijke interface

Louis du Pré: "Personeel aan de poorten, rangeerders en magazijnmedewerkers hebben een gebruiksvriendelijke en intuïtieve interface. Ons YMS sluit aan bij de huidige processen en gebruikt de interne bedrijfsbenamingen van de klant. Leren is eenvoudig. Zodra we uw beschikbare gegevens hebben, hetzij van uw TMS of van intern ontwikkelde systemen, kunt u in zeer korte tijd operationeel zijn. 4MIT YMS is inmiddels al in gebruik bij diverse grote hubs in Europa waaronder DPD in Polen."

Dit artikel is gesponsord door 4MIT.

Hardis Group opent nieuw kantoor in Utrecht

Hardis Group opent nieuw kantoor in Utrecht

Op feestelijke wijze heeft leverancier van logistieke software Hardis Group Benelux zijn nieuwe kantoor in Utrecht in gebruik genomen. "Een mijlpaal in onze groeistrategie", sprak salesdirector Ronald Schepers tot de aanwezige klanten, relaties en medewerkers. "Dat we in zes jaar tijd al twee keer naar een groter kantoor zijn verhuisd, laat zien dat we op koers liggen in onze reis richting Europees marktleiderschap."  

Topgeschenken opent derde distributiecentrum in korte tijd

Topgeschenken opent derde distributiecentrum in korte tijd

Topgeschenken, bekend van onder andere Topbloemen.nl en Toptaarten.nl, heeft een nieuw distributiecentrum geopend. Na locaties in Nieuwegein en Apeldoorn is de vestiging in Helmond het derde distributiecentrum van de webwinkel. Het bedrijf besloot eerder dit jaar om het volledige logistieke proces voortaan zelfstandig uit te gaan voeren.

Ubbo Hempenius: 'Waanzinnig om impact te realiseren in logistiek'

Ubbo Hempenius: 'Waanzinnig om impact te realiseren in logistiek'

Hij is geen ondernemer meer in de logistiek, maar investeerder in de logistiek. En dan stopt hij met name geld en tijd in bedrijven die zorgen voor automatisering en optimalisatie. "Mateloos interessant", vindt Ubbo Hempenius dat. Recent besloot hij een fors bedrag te investeren in vrachtbemiddelaar Cargoplot. Samen met Maarten de Reij, ceo van het platform, motiveert hij dat besluit.

Effect van ketenverstoringen door de ogen van ChatGPT

Effect van ketenverstoringen door de ogen van ChatGPT

Geopolitieke spanningen, prijsstijgingen en aanvallen door Houthi-rebellen in de Rode Zee zetten de toch al fragiele containermarkt verder onder druk. Terwijl tarieven blijven fluctueren, zoeken logistieke professionals naar manieren om flexibel en duurzaam te blijven opereren.