Eén op de vijf elektrisch
In 2020 was één op de vijf verkochte auto’s een elektrische bolide. De markt voor e-Mobility groeit en een nieuwe fabriekslocatie voor Tesla zal de vraag in Europa alleen maar doen stijgen, als de Amerikaanse gigant zich ook specifiek op de Europese markt gaat richten. Traditionele mobiliteitsbedrijven moeten daarom mee in de verduurzaming van wegvervoer. DKV richt zich méér en méér op elektrisch vervoer, aangezien klanten van het bedrijf óók in die richting bewegen.
“Als mensen steeds meer elektrisch rijden, zijn onze klanten daar uiteraard geen uitzondering op”, zegt Bas Bullens. “Wij zijn van oudsher een bedrijf dat brandstoffen en services levert aan bedrijven met zowel vrachtwagens, als kleinere (bestel)auto’s. Als de brandstof voor met name kleinere auto’s en bestelbussen tegenwoordig elektriciteit is, zorgen we dat onze klanten daar onderweg of thuis gemakkelijk aan kunnen komen.”
Ondersteuning in energietransitie
DKV helpt klanten in (met name) het midden- en kleinbedrijf met de zogenaamde CARD +CHARGE: een betaalpas voor elektrische laadpunten. Bas Bullens: “We zien dat ook steeds meer logistieke bedrijven overstappen op een elektrische wagenvloot. Alle ondernemers hebben een meer duurzame toekomst voor ogen, en maken nu stappen in de energietransitie. We zeggen niet voor niets 'Lead in Green', bij DKV. Dat zijn geen lege woorden: wij willen per se mee in die groene toekomst.”
Hoe meer elektrische auto’s er in Nederland rondrijden, des te meer laadpunten zijn er logischerwijs nodig om de batterijen van de auto’s op te laden. Nederland loopt voorop in de aanleg van publieke laadpunten: in augustus 2018 schreef de Koninklijke Rijwiel- en Automobiel Industrie (RAI) Vereniging dat Nederland met bijna 33.000 (semi) publieke laders leider was in Europa. Eind 2020 telde ons land volgens het RVO meer dan 63.000 (semi)publieke laadpunten. DKV’s fleet card dekt met zo’n 50.000 van die laadpunten ongeveer 80 procent van het aanbod in Nederland, maar Bas Bullens ziet de vraag naar privé beheerde laadpunten stijgen.
Goede netwerkdekking
“We hebben een goede netwerkdekking bij (semi) publieke laadpunten in Nederland”, zegt Bullens, “maar het nadeel is natuurlijk dat je afhankelijk bent van de beschikbaarheid.” Een deel van oplossing zien bedrijven steeds vaker in de aanleg van eigen laadpunten, waar gebruikers (ook met een CARD +CHARGE) hun auto kunnen laden.
“Voor zakelijke gebruikers kan dat bijvoorbeeld op de plek waar zij werken. Een kantoor, logistiek centrum of fabriekshal bijvoorbeeld, op die plekken bieden we ons @work-pakket aan.” Maar werknemers van DKV’s klanten kunnen ook steeds vaker thuis opladen en de geladen kWh laten verrekenen met de kaart van DKV. Dat is de @home-oplossing van het bedrijf.
Bas Bullens: “We zijn onlangs een partnership begonnen met het Nederlandse Blue Current, een relatief jong bedrijf dat laadpunten maakt. De techniek achter hun producten maakt hen interessant, maar ook de subtiele integratie van hun laadoplossing in bestaande bouw is uniek. Dat is ideaal voor klanten die een thuislaadoplossing willen zonder een enorm laadpunt aan de gevel van het huis.”
Slim en subtiel
Blue Current maakt laadpunten met zogenaamde ‘Dynamic Smart Charging’ technologie, een innovatie die het totale stroomverbruik constant monitort en de actueel beschikbare stroom levert aan het laadpunt. Op die manier kun je drie maal zo snel laden zonder dat het stroomnet overbelast wordt op piekmomenten, als andere grote stroomverbruikers (veel) aanspraak maken op het stroomnet.
Wat voor gebruikers waarschijnlijk net zo belangrijk is als de software achter de technische oplossing, is de praktische schoonheid ervan. Laadpalen voor elektrisch vervoer zijn geen kunstobjecten, en Blue Current zag in dat de mooiste laadpaal een onzichtbare laadpaal is. Hun ontwerpen zijn daarom discreet, waarbij de ‘hidden’ oplossing zelfs helemaal in een muur kan worden ingebouwd.
“De gebruiker ziet dan alleen een stekker uit de muur komen”, zegt Bas Bullens. “En daar moeten we naartoe. Elektrisch vervoer zal de standaard worden en dan volstaat het niet om alleen praktisch goed te zijn. Het moet esthetisch ook kloppen. Blue Current snapt dat en daarom werken we onder anderen met hen samen.”
Totale, duurzame oplossing
DKV is er trots op dat zij naast het leveren van een DKV-kaart met laadmogelijkheid nu met een laadpunt een totaaloplossing kunnen aanbieden, voor ondernemers.
Bas Bullens: “Doordat we het hele traject onder controle hebben, kunnen we klanten ook direct helpen met elke vraag die zij hebben.” Die korte lijntjes zorgen ervoor dat elektrisch niet alleen duurzaam is, maar vooral ook gemakkelijk en betaalbaar. De toekomst naar een fossiele brandstof-vrije toekomst heeft nog een weg te gaan, en DKV wil ervoor zorgen dat die weg zo weinig mogelijk obstakels heeft.
Dit artikel is gesponsord door DKV.