Van den Bosch verbetert transportvisibility met cloudoplossing

Van den Bosch verbetert transportvisibility met cloudoplossing
Pirke van den Elsen, chief digital officer bij Van de Bosch: “De mensen van Simply Deliver hebben een brede kennis van de sector. Hierdoor zijn ze in staat stekkers te ontwikkelen die compatible zijn met alle gangbare systemen.”

Dienstverlener in bulklogistiek Van den Bosch heeft een verbeterslag in zijn visibilityplatform gemaakt. Klanten kunnen nu ook de voortgang van transportorders volgen die zijn uitbesteed aan charters die slechts incidenteel voor Van den Bosch rijden. De koppeling die visibilityspecialist Simply Deliver hiervoor heeft gebouwd, werkt naar volle tevredenheid, vertelt chief digital officer Pirke van den Elsen.

“Hoge kwaliteit dienstverlening en veilige, betrouwbare transportprocessen, dat is wat opdrachtgevers in de food en de chemie van ons vragen”, vertelt Van den Elsen. “We onderscheiden ons met een uitgebreid transportnetwerk waarmee we heel Europa en delen van Afrika afdekken. We doen dit met onze eigen transportvloot, een vaste groep charters en zetten vol in op intermodaal transport. Waar nodig werken we met regionale onderaannemers of charters die we voor specifieke klussen kunnen inzetten. Onze klanten hebben daar geen omkijken naar en kunnen overal op dezelfde hoge kwaliteit van dienstverlening vertrouwen.”

Vooruitstrevende diensten

Van den Bosch profileert zich als een datagedreven bedrijf dat flink in digitalisering investeert. “We kunnen klanten hiermee beter bedienen en nieuwe diensten op bijvoorbeeld het gebied van CO2-reductie bieden.”

De eerste charters zijn inmiddels aangesloten en het werkt perfect”

Ook op het gebied van visibility streeft de logistiek dienstverlener naar het hoogste niveau. Zowel de eigen vrachtwagens als die van de vaste charters zijn uitgerust met standaard boordcomputers, meetapparatuur en telematicasystemen. Deze zijn gekoppeld aan het zelf ontwikkelde FreightInsight-platform waarop klanten zien waar hun goederen zich bevinden en wat de verwachte aankomsttijden zijn.

Van den Elsen: “Zo’n vijftien procent van het totale volume wordt echter door niet-geïntegreerde charters vervoerd. Omdat deze met verschillende soorten ICT- en telematicasystemen werken, was het ontsluiten van deze informatie altijd erg lastig.”

Flexibele partner die business snapt

De oplossing voor dit integratieprobleem vond Van den Bosch bij Simply Deliver, specialist in visibility en cloudoplossingen voor de transportsector. “We zochten een flexibele partij die onze business snapt en in staat was om mee te denken in onze behoefte. Grote ICT-leveranciers willen vaak hun complete systeem aan je verkopen, maar daar hadden wij geen behoefte aan. Wij hadden één specifiek probleem en wilde daarvoor de beste oplossing; een ‘stekker’ die de veelheid aan systemen bij onze charters naadloos op ons eigen systeem kan aansluiten. De mensen van Simply Deliver hebben veel branchekennis en konden precies de juiste oplossing bieden, één die volledig compatible is met alle typen boordcomputers.”

Netflix voor de transportsector

Osman Akdemir, CEO bij Simply Deliver vult aan: "Van Den Bosch noemde als bijkomend voordeel dat wij de software als cloudoplossing aanbieden, waardoor je geen implementatiekosten hebt maar alleen voor gebruik betaalt. Software as a service dus, of kortweg SaaS."

Osman Akdemir, Simply Deliver

“Ik ben inderdaad een uitermate voorstander van SaaS”, stelt Van den Elsen. “Het werkt voor bedrijven enorm drempelverlagend om nieuwe software in gebruik te nemen. Ik vergelijk het wel eens met Netflix. Stel dat je daar alleen een abonnement van tien jaar zou kunnen nemen en vooraf in één keer het hele bedrag zou moeten betalen, dan zouden slechts weinigen dat doen. Ik zie hetzelfde in het bedrijfsleven waar veel mooie ideeën stuklopen omdat bedrijven niet die hoge initiële kosten van de bijbehorende software voor hun rekening willen nemen.”

Prettige samenwerking

Akdemir: "De cloudoplossing is bij Van den Bosch inmiddels volledig in gebruik genomen en werkt tot volle tevredenheid horen we." Van den Elsen beaamt dit: “De eerste charters zijn inmiddels aangesloten en het werkt perfect.”

Ook de samenwerking met het bedrijf Simply Deliver is hem goed bevallen, zeg hij. “Wij zijn een groot bedrijf en werken over het algemeen met grotere ICT-leveranciers. Bij Simply Deliver kun je rechtstreeks met de directeur-eigenaar sparren, en dat is bij dit soort specifieke toepassingen toch wel heel prettig, heb ik gemerkt. Door die korte lijntjes kun je snel tot afspraken komen. Tegelijkertijd zit er een ervaren club met goede mensen achter die ervoor zorgen dat wát je afspreekt ook zeer professioneel wordt opgevolgd.”

Dit artikel is gesponsord door Simply Deliver

Wout van den Heuvel

Digitalisering maakt logistiek eenvoudiger maar ook complex

De grote belofte van ICT was en is dat op korte termijn alles veel eenvoudiger zou gaan, ook in logistieke processen. Maar de toestroom van vele oplossingen en leveranciers maakt het voor bedrijven ook allemaal een stuk complexer. Toch is er echt wel een uitweg in het doolhof.

Het antwoord op de vraag naar snelle leveringen

Het antwoord op de vraag naar snelle leveringen

Microfulfilment-centra (MFC) spelen een steeds grotere rol in de logistieke wereld, en volgens Element Logic is dit een ontwikkeling die niet meer te negeren valt. Sinds 1985 helpt Element Logic wereldwijd bedrijven hun magazijnen te optimaliseren, met een hoofdkantoor in Noorwegen en een sterke aanwezigheid in de Benelux. Vanuit jarenlange ervaring ziet Element Logic MFC als het antwoord op de groeiende vraag naar snelle leveringen en click-and-collect-opties. De nieuwe standaard in intralogistiek? Element Logic vindt van wel. Hier zijn vier redenen waarom.

Logistiek doet nauwelijks beroep op cybersubsidie

Logistiek doet nauwelijks beroep op cybersubsidie

Slechts 1 procent van alle aanvragen voor de subsidieregeling 'Mijn Cyberweerbare Zaak' komt vanuit de logistieke sector. Ondernemers hebben nog tot 31 december om van de regeling gebruik te maken.

Raben zet nieuwe transporttak op in Zwitserland

Raben zet nieuwe transporttak op in Zwitserland

De Nederlandse logistiek dienstverlener Raben en het Zwitserse bedrijf Sieber Transport slaan de handen ineen voor de oprichting van Raben Sieber. Een nieuw logistiek bedrijf dat vanaf 1 maart 2025 operationeel zal zijn en zich richt op het aanbieden van een uitgebreid groupage transportnetwerk in Zwitserland en Europa.