Supply chain visibility: Marks & Spencer loopt voorop

Supply chain visibility: Marks & Spencer loopt voorop

Retailers, fabrikanten maar ook logistiek dienstverleners zitten in een transformatie. In plaats van intern gericht te zijn worden de ogen gericht op het beheersen van de volledige supply chain. Waar ERP-systemen stoppen, groeien bepaalde platformen aan populariteit. Welke retailers lopen voor? En wat zijn voordelen van visibility?

Verbeteringen in het besturen van de supply chain heeft impact. In het algemeen richt men zich op het verbeteren van klanttevredenheid, productbeschikbaarheid, ketensamenwerking maar ook het verminderen van voedselverspilling. Met name binnen de retail wordt nog veel verspild door het ontijdig of onjuist verdelen van voorraad, veroorzaakt door blind spots.

Bestaat End-to-End?

De term supply chain visibility wordt gepast en ongepast door de hele markt geroepen. Allerlei Control Towers claimen de aandacht, maar slechts weinig bedrijven zijn in staat om de volledige (End-to-End) keten inzichtelijk maken. Van Tier 1, Tier 2 en Tier 3 leveranciers hebben sommigen nog nooit gehoord.

Wat je niet ziet kun je niet managen. Daarom is visibility cruciaal voor elke stap in de keten die je wilt verbeteren, zonder de plank mis te slaan.

Natuurlijk is visibility niet de heilige graal die al je problemen oplost, maar visibility brengt tenminste je verbeterpunten aan het licht. Zou dat niet als eerste moeten gebeuren?

Marks & Spencer

De retailer Marks & Spencer is zo’n retailer die sinds 2019 voorraad door de volledige keten volgt. Met honderden leveranciers en vervoerders en meer dan 1.000 winkels delen ze nu één versie van de waarheid.

Voorraad wordt in real-time gevolgd door de End-to-End-keten en incidenten worden bij ontstaan gelijk aangepakt.

Bestaande data gebruiken

Data is al aanwezig door de hele supply chain, maar men weet slecht hoe deze data om te zetten naar antwoorden op vragen. De digitale supply chain is bij veel events en bedrijven een veelgenoemde term, maar slechts weinigen weten hoe deze in te richten. Het per mail, telefoon of EDI delen van informatie met ketenpartners is al niet nieuw meer, terwijl API’s het makkelijk maken om deze data te ontvangen en versturen.

Te vaak moeten supply chain managers het nog maar doen met informatie van gisteren, terwijl ze vandaag een supply chain moeten besturen. Ondertussen worden ze platgegooid met rapporten die collega’s voor ze maken met BI-tools, maar dit geeft ze geen real-time inzicht in de keten. De gebruikers wachten op een oplossing die hen real-time zicht geeft om beslissingen accuraat en zonder gok te kunnen nemen.

Kosten omlaag en efficiëntie omhoog

Te hoge buffervoorraad, inefficiënt transport, onduidelijkheid, klantontevredenheid en voedselverspilling brengen enorme kosten met zich mee. Beter inzicht in de gehele keten heeft meteen impact op al deze punten. Maar toch vindt men het lastig om te starten. Daarom is het belangrijk om klein te starten, maar om in elk geval te starten en niet te wachten tot de concurrentie je al voorbij is.

Samenwerking in de supply chain is onmisbaar in deze concurrerende logistieke markt. Het juist gebruiken van data kan je eindresultaat maken of breken. Het wereldwijde Cloud platform van Zetes gebruikt data uit de hele keten en vertaald deze naar real-time dashboards, 24/7 alerts en toegang voor alle leveranciers, vervoerders en klanten.

Een sprong verder

Onderzoek heeft laten zien dat supply chain visibility in de hele markt top-of-mind is. Je concurrentie ligt niet stil, dus zorg dat je niet over een jaar slechts enkele stappen hebt gezet, maar dat je ze achterlaat met een grote voorsprong.

Wat opvalt is dat de hele markt last heeft van personeel schaarste. Echter zijn er standaard oplossingen beschikbaar die ervoor zorgen dat je nu meteen voordeel haalt uit de beschikbare supply chain data. Zet stappen en voorkom dat concurrentie je voorbij gaat, want ook te langzaam stappen maken, is achteruit gaan.

Dit artikel is gesponsord door Zetes

Innovatie Supply Chain begint met sterke basis

Innovatie Supply Chain begint met sterke basis

Als productiebedrijf of groothandel kijk je ongetwijfeld met veel interesse naar de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie, robotisering en Industry 4.0. De belofte van deze innovaties is enorm. Ontdek welke stappen je vandaag al kunt zetten om ook jouw supply chain innovatiever te maken.

Jitske Brink (Dalti), Stephanie Wagenaar (TLN), Wout van den Heuvel (SUTC/TLN), Adriaan Zeillemaker (ministerie I&W) Astrid Buijssen - van Dongen (Topsector Logistiek) en Marly Odekerken (CBS)

Ministerie en Topsector willen door met digitalisering

Data-uitwisseling in de logistiek gaat niet vanzelf. Voor een belangrijk deel heeft dat te maken met het ontbreken van een standaard model waarmee beschikbare data snel kan worden gedeeld. Dat staat in een nieuwe samenwerkingsverklaring voor een standaard kernset primaire data.

Weegsystemen als grote logistieke meerwaarde

Weegsystemen als grote logistieke meerwaarde

In de logistieke sector is tijdwinst essentieel, maar zonder nauwkeurigheid verliest elke operatie zijn efficiëntie. Het vinden van de juiste balans tussen snelheid, precisie en veiligheid vormt de kern van elke succesvolle supply chain. We spreken met Dion Wiesenfeld en Dino Salihbegovic, beide Account Manager bij Ravas, over hoe mobiele weegsystemen bedrijven helpen deze balans te vinden.

Enorme verbeteringen in voorraadniveau voor IGEPA

Enorme verbeteringen in voorraadniveau voor IGEPA

Terwijl de grafische wereld veranderd, lijkt de groei van IGEPA niet te stoppen. De groothandel heeft zich de laatste jaren stevig ontwikkeld en in die stroom heeft ook de supply chain afdeling een forse ontwikkeling doorgemaakt. Een intensieve samenwerking met Slimstock ligt daaraan mede ten grondslag.