Het opstellen van KPI’s en het ontwikkelen van een bijbehorend dashboard. Het berekenen van de logistieke kostencomponenten om de efficiëntie in het warehouse nog verder te verbeteren. Liza Fredriks kijkt terug op een enerverend eerste jaar bij bol.com. “De eerste negen maanden ben ik vooral bezig geweest met data en kosten binnen logistiek. Sinds 1 oktober doe ik weer iets heel anders. Ik ben nu teamlead Logistieke Services. Dit is een nieuw team binnen bol.com dat verantwoordelijk is voor de oplossing van logistieke problemen vanuit klanten en partners.”
Voor haar overstap naar bol.com werkte Fredriks drieënhalf jaar als consultant bij Deloitte. Ze kwam bij veel verschillende bedrijven met uiteenlopende vraagstukken over logistiek en supply chain management. Toch begon het vorig jaar te kriebelen. “Ik was vooral bezig met strategische vraagstukken en begon me steeds meer af te vragen hoe het zou zijn om in de praktijk te werken. Ik wilde niet alleen meer adviseren en doorgaan naar een volgend project, maar dat advies ook zelf in de praktijk brengen.”
Grote dynamiek
Fredriks ging bij haar zelf te rade: bij welk bedrijf zou ze willen werken? Ze kwam al snel uit bij bol.com. “Wat e-commerce zo mooi maakt, is dat logistiek een cruciale rol speelt in het businessmodel. Als de logistiek niet goed is ingericht, zijn de juiste artikelen niet op voorraad en krijgen klanten hun pakketten te laat binnen. Bol.com is in Nederland de pionier op het gebied van e-commerce. Dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en contact gezocht met bol.com.”
Ze heeft geen seconde spijt gehad van die beslissing. “Ik was aanvankelijk bang dat ik de dynamiek van consultancy zou missen. Als consultant had ik elke paar maanden een nieuwe klus bij een nieuw bedrijf. Ik was bang dat ik als naar de klant-kant ging, verstrikt te raken in een starre organisatiestructuur en te blijven steken in een specifieke functie. Maar niets is minder waar. De dynamiek binnen bol.com is nog groter dan in de consultancy. De veranderingen gaan zo snel, dat zelfs de inhoud van vaste functies voortdurend verandert.”
Sterk intern netwerk
Aan de start beleeft Fredriks goede herinneringen. Die bestond uit twee ‘onboardingsdagen’ waarop nieuwe medewerkers van verschillende afdelingen een spoedcursus bol.com kregen. “We behandelden zaken als: Wat bepaalt onze prijs? Wat gebeurt er achter de schermen als een klant online heeft betaald? Wat wordt er gedaan om de site te beschermen tegen hackers?”
De spoedcursus heeft Fredriks veel inzicht gegeven in het bedrijf, maar belangrijker nog: waardevolle contacten met andere starters opgeleverd. “Ik had meteen een sterk intern netwerk en dat is echt heel waardevol. Als ik nu vragen heb over een ander domein, kan een van mijn contacten me daarbij op weg helpen. Doordat ik goede, persoonlijke contacten met collega’s onderhoud, krijg ik sneller en meer voor elkaar. Het helpt me vaart te maken in het realiseren van nieuwe ideeën.”
Kansen grijpen
Wat Fredriks het meest heeft verrast, is de snelheid van werken bij bol.com. Dat komt mede doordat er zo’n sterke informele cultuur is en er veel wordt samengewerkt. Als consultant kwam ze bij bedrijven die concrete adviezen soms maanden op de plank lieten liggen. “Hier starten we heel snel met implementatie van verbeterplannen. Logisch, want de tijd die bedrijven in andere sectoren zichzelf gunnen, hebben we hier niet. In e-commerce kan de wereld er immers over een jaar heel anders uitzien. Als we kansen zien om de operatie te verbeteren, moeten we die direct grijpen.”
Graadmeter van kwaliteit
Onverwacht was de kans die Fredriks al na negen maanden kreeg om door te groeien naar een nieuwe functie. Vanuit haar rol was ze betrokken bij het opzetten van een nieuw team. Gaandeweg groeide de ambitie om een actieve bijdrage te leveren aan het succes van dat team. Toen ze die ambitie uitsprak, kreeg ze die kans. Sinds de start op 1 oktober is ze teamlead Logistieke Services. “Een prachtige uitdaging, omdat ik nu voor het eerst leiding mag geven aan een team.”
Het team behandelt het oplossen van logistieke problemen van partners en klanten. De teamleden zoeken uit wat de oorzaak van de klacht is. Niet alleen om partners en klanten een passende oplossing te bieden, maar ook om verbeteringen voor te stellen en toekomstige klachten te voorkomen. “Het team bestaat uit leden die dit werk eigenlijk al deden, maar dan in verschillende logistieke teams zoals voorraad, inbound en outbound. Nu we samen één team vormen, kunnen we ervaringen beter delen en sneller schakelen. Wij vormen eigenlijk een graadmeter voor de kwaliteit van de logistiek. Als alles goed gaat, hebben we niets te doen.”
Impact maken
Terugkijkend is Fredriks nog altijd blij verrast met de resultaten die ze zo snel heeft bereikt. Dat is mede te danken aan het vertrouwen dat zij net als andere bol.com-collega’s heeft gekregen. “Bol.com vertrouwt erop dat al haar werknemers met nieuwe ideeën en initiatieven komen en dat ze die durven uit te proberen. Dat is de kracht van het bedrijf en daardoor maken we impact.”
Dit artikel is gesponsord door bol.com