Zodra de overeenkomst is geïmplementeerd hebben EV-rijders in de regio nog maar één abonnement nodig om toegang te krijgen tot de publiek toegankelijke laadstations van alle afzonderlijke ondertekenaars.
Behalve het accepteren van elkaars abonnees gaan de diverse exploitanten ook over tot uitwisseling van informatie tussen de diverse laadstations. De hiermee verkregen data kunnen worden gebruikt voor het verbeteren van de oplaadervaring van klanten.
Zodoende kunnen EV-rijders makkelijk te weten komen of en waar een oplaadpunt beschikbaar is en wat de kosten van een oplaadsessie bij dat specifieke laadpunt zijn.
EV-opladen zet grote stap vooruit
De intentieverklaring betekent een belangrijke stap voorwaarts op gebied van een publiek toegankelijke infrastructuur voor elektrisch opladen in de Scandinavische landen en UK. Deze lopen qua interoperabiliteitsovereenkomsten momenteel nog achter op andere Europese markten. EV-rijders moeten voor volledige toegang tot alle publiek toegankelijke oplaadpunten nu nog ingeschreven staan bij veel verschillende laadexploitanten.
Dit levert een inconsistente klantervaring op, terwijl een onderling verbonden, klantvriendelijk en publiek toegankelijk netwerk elektrisch rijden aantrekkelijker zou kunnen maken. Daarbij is algemeen aangenomen dat interoperabiliteitsovereenkomsten in markten zoals Nederland, Frankrijk en Duitsland de overstap op elektrisch rijden hebben weten aan te sporen.
Opzetten van een intern verbonden, meer samenhangend publiek toegankelijk netwerk van oplaadpunten is met name van belang voor het Verenigd Koninkrijk, waar het plan is geopperd om in 2040 af te zijn van alle traditionele verbrandingsmotoren in het netwerk. Op Europees niveau wordt verwacht dat in 2025 ten minste 1,2 miljoen publiek toegankelijke stations beschikbaar moeten zijn om in de groeiende behoefte aan opladen van elektrische voertuigen te kunnen voorzien.
Betere gebruikerservaring door roaming
Betere beschikbaarheid van een roaminginfrastructuur voor elektrisch opladen biedt bestuurders de mogelijkheid de keuze voor hun mobility service provider (MSP) zelf te bepalen. Ze kunnen hun oplaadsessie betalen met een app of token op basis van één abonnement, waarna al hun betalingen aan de provider op één en dezelfde factuur verschijnen. Dit is een voordeel voor iedereen, met name zakelijke rijders die hun onkosten nu niet langer handmatig bij de werkgever op basis van veel verschillende accounts hoeven te declareren. En bedrijven kunnen hun complete facturatie, afrekeningen en restituties automatisch via één en dezelfde organisatie afhandelen.
Real time
Betere mogelijkheden voor roaming in een oplaadinfrastructuur betekent ook meer concurrentie en productinnovatie en zal rijders uiteindelijk een betere gebruikerservaring en bijbehorende applicaties opleveren. Dit zal op zijn beurt leiden tot betere accommodatie van elektrische voertuigen omdat bestuurders toegang hebben tot apps waarin meer real-time beschikbare oplaadpunten staan aangegeven.
Al met al betekent dit voor bedrijfsadministraties makkelijker factureren, afrekenen en simpeler restitutie aanvragen. Het ontstane oplaadgemak zal nog beter aansluiten bij de verwachtingen die ontstaan zijn na een eeuw tanken van brandstof voor conventionele verbrandingsmotoren.
”Algemene toegang tot oplaadpunten door heel Europa onafhankelijk van exploitant is een sleutelfactor op weg naar succes voor Europese e-mobility. Daarom nemen we graag deel aan dit initiatief,” zegt Christopher Schäckermann, Managing Director Charge4Europe.
‘Open Charge Point Interface’
De afgesloten overeenkomsten tussen de exploitanten van oplaadpunten steunen op de ‘Open Charge Point Interface’. Dat is een gestandaardiseerd open-source protocol dat algemeen binnen de Europese oplaadsector wordt toegepast. De samenstellers van de intentieverklaring nodigen ook andere belangstellende laadpuntexploitanten en mobility service providers uit tot deelname aan dit initiatief.
Dit artikel is gesponsord door DKV Euro Service.
DKV Euro Service is al ruim 85 jaar een van de meest toonaangevende serviceproviders op gebied van wegvervoer en logistiek. Meer informatie over DKV en de samenwerking met Charge4Europe vindt u hier.