Albert Heijn - robots domineren het magazijn van de toekomst

Albert Heijn - robots domineren het magazijn van de toekomst

Mensen achter de computers, robots doen het werk. Als straks het nieuwe, volledig gerobotiseerde magazijn van Albert Heijn helemaal operationeel is, ligt de outputniveau in aantal colli per dag op 50 procent meer.

Dertig mensen zijn dan overgebleven van wat normaal 100 orderpickers zouden moeten doen en dat ook nog eens op een veel kleiner vloeroppervlak. De mensen doen wat de robot niet kan: lastige pick- en put-away opdrachten, folie van de pallets halen, rolcontainers in de vrachtwagen rijden.


AH is de eerste supermarkt in Nederland die een gemechaniseerd distributiecentrum voor houdbare producten heeft. De cijfers van het dc zijn imponerend, de techniek nog meer.

In de ogen van Marjon de Koning, eindverantwoordelijk voor de logistieke processen, stapelen de voordelen zich op. Het fysieke werk is minder zwaar, de capaciteit gaat omhoog en winkels kunnen meer op maat worden beleverd. “Manuele stations gebruiken we nog voor de pieken.

Beluister het complete verhaal van Marjon de Koning live 

Marjon de Konnig gaat op Warehouse Insight dieper in op het gemechaniseerde dc dat AH heeft geopend in Zaandam.

  • Wat laat zich robotiseren en wat niet?
  • Hoe ontstaat een optimale belading van rolcontainers?
  • Is dit een blauwdruk voor alle retail dc’s?

Meld je nu (gratis) aan 

Ook ontstapelen van de pallets gebeurt deels handmatig.” Verder hebben mensen vooral andere taken. Volgens De Koning is er veel aandacht voor de transitie, die de mensen in het magazijn doorlopen om te wennen aan de nieuwe werkomgeving. Ook de techniek moet eerst maximaal presteren. “We nemen de tijd, we gaan eerst dit goed neerzetten."

Marjon de Koning

Volledig gerobotiseerd proces

Albert Heijn werkte een paar jaar lang intensief met Vanderlande om een opzienbarend concept neer te zetten, dat zijn weerga niet kent. Op een paar handmatige elementen na is dit een volledig gerobotiseerd proces, waarmee de supermarktorganisatie de groei kan gaan opvangen. Eerst in Zaandam, later wellicht ook elders in het land. “Het stapelen van de rolcontainers door twee robots per werkstation is echt uniek, met dank aan een slim algoritme waarmee we maximale dichtheid hebben weten te bereiken”, zegt Marjon de Koning.

Linde's nieuwe 'kleine reus' zet maatstaf voor elektrische heftrucks

Linde's nieuwe 'kleine reus' zet maatstaf voor elektrische heftrucks

In het hart van Linde Material Handling in Aschaffenburg introduceert het bedrijf, onder het toeziend oog van de Europese pers, zijn nieuwste troef in de categorie elektrische vorkheftrucks. De Xi-serie, met modellen die reiken tot een hefcapaciteit van 2 ton. Deze serie zet een nieuwe benchmark voor zowel ergonomie als prestatie dankzij de geïntegreerde lithium-ion batterij.

VIDEO - ICT&Logistiek en Logistica vooral op woensdag groot succes

VIDEO - ICT&Logistiek en Logistica vooral op woensdag groot succes

Met name op woensdag was het druk in Jaarbeurs Utrecht. Diverse standhouders zeggen dat niet alleen het hoge aantal bezoekers op die dag opviel, maar dat ook de kwaliteit van de gesprekken enorm goed was.

Rene de Koster

Logistica Award haakt aan bij robotisering en toepassing AI

Veel inzendingen voor de Logistica Award hebben dit jaar een link met robots en AI. Niet verwonderlijk, gezien de vele innovaties die op magazijngebied de overhand hebben. Toch blijft juryvoorzitter René de Koster redelijk sceptisch over de impact van met name AI in warehousing. "Al zie ik nu wel een paar interessante voorbeelden voorbij komen."

Nicolas Gueuzurian, marketing- en e-commercedirecteur bij Auchan Retail Luxemburg

Slimme robots maken piekperiodes supermarkt Auchan beheersbaar

In het magazijn van supermarkt Auchan in Luxemburg zijn sinds kort 37 slimme Skypod-robots van Exotec aan het werk. Dit robotsysteem verhoogt de snelheid, flexibiliteit en efficiëntie van de e-commerceorderverwerking van de supermarkt flink. De piekperioden, zoals Black Friday, zijn beter beheersbaar en de werkdruk voor medewerkers is verlaagd, waardoor ze zich beter kunnen focussen op klantgerichte taken. "Online boodschappen doen is een zware klus. Onze medewerkers liepen gemiddeld vijftien kilometer per dag en tilden zware gewichten. Daarom besloten we dat we veel verder moesten gaan met technologie", zegt Nicolas Gueuzurian, marketing- en e-commercedirecteur bij Auchan Retail Luxemburg.