"We zijn onze koeriersdienst ooit begonnen met alleen fietsen in de vloot, maar in 2012 kregen we er met een overname van postdiensten ook bestelauto's bij. Die zetten we vooral in om lange afstanden tussen dorpen en steden te overbruggen; niet voor distributie in steden. Het liefst doen we alles met de fiets, maar dat kan simpelweg niet. Of misschien moet ik zeggen: nóg niet. Want ook de ontwikkelingen op het gebied van trapondersteuning volgen we op de voet. We willen in 2025 volledig CO2-neutraal zijn," verklaart Eddy te Rietstap, eigenaar van Cycloon.
Zo groen mogelijk
Als tussenoplossing werkt de koeriersdienst er hard aan hun vloot van 77 bedrijfswagens zo groen mogelijk te krijgen. “Hadden we in 2016 nog 29 dieselauto's, inmiddels zijn dat er zeven. En ook die willen we zo snel mogelijk vervangen, zodra ze zijn afgeschreven.” zegt Logistiek & Facilitair Manager Niek Karrenbelt. Het bedrijf kiest daarbij voor bestelauto's die rijden op CNG van leverancier Pitpoint. Dat gas wordt ‘groen’ ingekocht. "En daar krijgen wij dan een certificaat van.”
Op CNG en deels met automaat
Cycloon heeft Fiat's Ducato en Doblo rondrijden op groen gas. De kosten voor onderhoud van een bestelauto op CNG verschilt niet van de auto's die rijden op diesel, stelt Karrenbelt. “Bij de aanschaf is 'ie weliswaar duurder, maar daar staat weer goedkoper tanken tegenover. Nadeel is wel weer dat de tanks kleiner zijn. Je staat dus vaker bij de pomp.”
Naast de bedrijfswagens van Fiat Professional, heeft de koeriersdienst ook twee Volkswagen's Caddy in het wagenpark. Karrenbelt: “Die hebben we net aangeschaft. Omdat de berijders ervan een handicap hebben, zijn de Caddy's uitgerust met een automatische versnellingsbak. En ook deze rijden op CNG. Het zijn sterke, stevige auto’s met een iets grotere tank dan de Doblo. Daardoor is ook de actieradius groter. De Doblo was helaas niet verkrijgbaar met een automaat, vandaar dat we verder zijn gaan kijken. Ik vergelijk de auto's ook: hoe zuinig is de automaat ten opzichte van de handgeschakelde bestelauto's? Mijn conclusie tot nu toe is dat het met een automaat zuiniger rijdt.”
En waarom dan niet elektrisch?
Tot nu toe heeft Cycloon nog geen elektrische bestelauto's in de vloot. Waarom niet? Karrenbelt: “We testen wel degelijk met elektrische auto’s, maar over het algemeen is de actieradius nog te klein voor wat we nodig hebben. Een uitzondering is de nieuwe Nissan eNV200, die een actieradius heeft van 250 kilometer. Maar daar is de laadruimte dan weer kleiner in vergelijking met de Doblo. We hebben met die Nissan twee weken de post rondgebracht in het buitengebied. Dat zijn niet de ritten van stad tot stad waar we de bestelauto's meestal voor gebruiken, maar in het buitengebied kan het wel een oplossing zijn.”
Een combinatie van alternatieve brandstoffen
Met een operational lease contract komen de kosten voor een elektrische bedrijfswagen op ongeveer 900 euro per maand uit, laten we ons door Karrenbelt vertellen. “Dat is best veel geld, terwijl de laadruimte kleiner is. Ik kijk scherp in de markt rond, want het zou mooi zijn als we een deel van het wagenpark elektrisch kunnen maken. Ik denk alleen niet dat ons gehele wagenpark op elektrisch overgaat, omdat je daar dan ook een dure infrastructuur voor moet neerleggen. Er zitten nogal wat haken en ogen aan. We weten bijvoorbeeld niet hoe snel je de batterijen moet afschrijven. Ik geloof meer in een combinatie van CNG, elektrisch en wellicht waterstof. Dan kun je als bedrijf namelijk meerdere kanten op.”
En dan zijn er natuurlijk de cargobikes...
Wat vooral de aandacht van Cycloon is, zijn fietsen met laadruimte voor bijvoorbeeld pakketten - de zogeheten cargobikes. “Wat wij doen is een hub plaatsen aan de rand van de stad. Dat is een overslagruimte. Van daaruit pakken we dan als een zwerm bijen met fietsen de last mile - de stadsdistributie - op. Daar zijn we goed in. En dat doen we dus ook voor andere logistieke partijen,” zegt Te Rietstap. Voor die last mile keek hij naar diverse cargobikes, maar die gingen allemaal uit van liggend fietsen. “Terwijl je als fietskoerier juist vaart wilt maken om sneller weg te zijn. Je wilt knallen, om het zo te zeggen.”
Lees ook
‘LEVV’s kunnen 10 tot 15 procent van bestelautoritten vervangen’
Dé concurrent van bestelauto's?
Dat was dan ook de reden om de samenwerking te zoeken met een Deense partij, om samen een fiets te ontwikkelen. “Dat ontwikkelen klinkt iets mooier dan dat het is. Zij hebben een bestaande fiets voor ons met dertig centimeter verlengd en in Taiwan laten maken. We verwachten namelijk veel volume aan pakketten in de binnensteden. Met een lichte fiets, waarmee je wel veel kunt vervoeren, willen we de concurrentie aan met de bestelauto's die toch nog ronkend door de binnensteden rijden. Dat kan wat ons betreft schoner en sneller.”
Onlangs hielp Cycloon een logistiek bedrijf uit de brand, waarbij het meteen de vergelijking trok met de normale bestelling met bestelauto's. “Los van de CO2-besparing, kwam daar uit dat we ook nog eens sneller waren. Omdat we sneller kunnen draaien en keren.” Te Rietstap vindt de 'gewone' fietsen voor de bezorging te zwaar. “Als fietskoerier wil je een sportieve en lichte fiets, vergelijkbaar met de racefiets.”
Elektrische scooters
Naast bedrijfswagens en fietsen, pioniert het post- en koeriersbedrijf ook met elektrische scooters. Karrenbelt: “In de derde week van november krijgen we twee postbezorgingscooters van Electric Dutchman tot onze beschikking. Die zijn speciaal naar onze wensen aangepast. Het mooie van die leverancier is dat zij, net als wijzelf, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst hebben. De scooters zijn relatief duur in aanschaf, maar we willen toch kijken hoe deze presteren. Er zijn plekken waar we met de fiets moeilijk uit de voeten kunnen en een bus te veel van het goede is, bijvoorbeeld in Twente en het buitengebied van Nijmegen. Daar bezorgen we nu nog met benzinescooters. Het zou mooi zijn als we die benzinescooters op den duur ook aan de kant kunnen doen.”
Eisen aan bezorging in de stad
Duidelijk is wel, dat meerdere steden inmiddels eisen stellen aan de bezorging in hun stad. Het moet stil en met zo weinig mogelijk CO2-uitstoot. “Dat is een gunstige trend voor ons, omdat we die last mile al met de fiets doen" zegt Karrenbelt. "Ik zie ook dat leveranciers zoals Volkswagen met de ontwerpen voor hun toekomstige bedrijfswagens op deze trend inspelen, zodat hun auto's ook in de stad mogen blijven rijden.”
Noodzakelijk, maar wel zo groen mogelijk
Vanuit het oogpunt van Cycloon, oorspronkelijk fietskoerier, zijn bedrijfswagens een noodzakelijk kwaad; het bedrijf heeft de bestelauto's simpelweg nodig om tussen steden en in het buitengebied te rijden. Om toch zo groen mogelijk te zijn, rijden de bedrijfswagens op CNG. Voor elektrische bestelauto's is het nu nog te vroeg, hoewel het bedrijf er aan alle kanten wel mee experimenteert.
Connectiviteit
De bedrijfswagens van Cycloon zijn uitgerust met een autovolgsysteem. “Je meldt je met je eigen tag aan bij de auto. Via het systeem kunnen we zien hoe een chauffeur schakelt, hoe deze remt en hoe zuinig de auto is. Deze gegevens koppelen we ook terug aan de chauffeur. Met dit systeem voldoen wij overigens ook aan de eis van de Belastingdienst om een kilometerregistratie bij te houden.” Daarnaast kent Cycloon een track and trace-systeem, zodat klanten online precies kunnen zien waar hun pakket blijft. In fleetmanagementsoftware Chevin. worden verzekeringen, schades en andere administratieve zaken rondom de vloot geregistreerd.
Niets missen van JouwBedrijfswagen? Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang elke twee weken onze nieuwste artikelen direct in jouw mailbox!