Zo realiseert Bonfix 99,8% leverbetrouwbaarheid

Zo realiseert Bonfix 99,8% leverbetrouwbaarheid

Bonfix, fabrikant van onder meer fittingen, kranen en koppelingen, heeft een leverbetrouwbaarheid van 99,8 procent. Een nieuw WMS in combinatie is 1 van de sleutels tot dit succes

Klanten zo tevreden mogelijk maken en op een zo efficiënt mogelijke manier werken. Dat zijn 1 van de doelstellingen van Marcel van Buul, directeur/oprichter van Bonfix, fabrikant van onder meer fittingen, kranen en koppelingen. “Van de orders die we krijgen wordt 99,8 procent op tijd en volledig geleverd.” Om die doelstellingen te halen, heeft Bonfix geïnvesteerd in WMS.

WMS van Exact

Het bedrijf heeft gekozen voor Exact omdat het WMS zich perfect leent om makkelijk en snel de juiste producten te vinden. Daarbij wordt er door de implementatie van het systeem makkelijker voor Bonfix om de volgende stap te zetten en het picking process nog efficiënter te maken. Van Buul:  “Met het Warehouse Management Systeem van Exact, geïmplementeerd door InControl Business Solutions, hebben we altijd inzicht in de voorraad en bestellen we de producten tijdig op basis van de informatie die we krijgen. Op deze manier grijpen we nooit mis op onderdelen die niet voorradig zijn.”

Lees ook: 
Waarom investeren in een WMS?

Bonfix  had voorheen geen WMS. Maar de voordelen zijn evident  voor Van Buul: goed inzicht in de voorraad, automatisch bestellen op basis van voorraad, snel en foutloos leveren aan klanten en goed koppelen aan hardware zoals barcode scanners of slimme pick karren.

bonfix wms

Wearable

Bonfix heeft naast een WMS gekozen voor een wearable device.  Orderpickers zijn uitgerust met een wearable scan device dat is gekoppeld aan het WMS. “Menselijke fouten worden nu eenmaal eenvoudig gemaakt, maar doordat we werken met dit systeem is de foutkans kleiner dan 0,05 procent op meer dan 400.000 orderregels. Voorheen was dit tussen enkele procenten."De wearable, soort horloge,  heeft een camera inclusief barcode scanner en geeft aan wat de orderpicker moet doen, op een manier dat daar bijna geen fouten in kunnen worden gemaakt. Er wordt aangegeven waar hij of zij naartoe moet in het magazijn en hoeveel er van een bepaald product gepakt mag worden. De camera registreert of het juiste product en de juiste hoeveelheid wordt gepakt. Ook de batchkar waar de producten op worden gelegd is gekoppeld met het systeem, zo zie je in welke kist het product geplaatst moet worden. “Dit werkt vier keer zo snel dan de traditionele kar die we hadden.”

Sceptisch personeel

Orderpickers waren in eerste instantie sceptisch over dit nieuwe systeem. “Uiteindelijk waren ze verbaasd over hoeveel tijd ze winnen door met de kar negen orders tegelijkertijd te kunnen picken.” Andere voordelen: handen vrij, scanners raken niet snel kwijt en snelle inleertijd: “Binnen tien minuten begrijpt iedereen hoe het systeem werkt en ermee aan de slag kan.” Pickers zien op hun display precies waar ze heen moeten, dus ze verdwalen nooit. De focus ligt dus puur op het kort houden van routes.”
Het WMS vergemakkelijkt ook de implementatie van andere (pick) systemen. Van Buul overweegt om augmented reality (in de vorm van bijvoorbeeld de Google Glass) te implementeren.

Monique van den Broek

Aanvullende algoritmen maken standaard WMS een stuk slimmer

Slimme algoritmen vormen de onzichtbare motor van de moderne logistiek. Maar hoe slim zijn ze eigenlijk? Door te investeren in geavanceerde, op maat gemaakte algoritmen, is het mogelijk om de beperkingen van traditionele WMS-systemen doorbreken. Monique van den Broek (CQM) laat zien wat de voordelen zijn.

Pepsi automatiseert eerste magazijn in Polen met Mecalux

Pepsi automatiseert eerste magazijn in Polen met Mecalux

PepsiCo heeft zijn eerste volledig geautomatiseerde magazijn in Polen in gebruik genomen, in samenwerking met intralogistiek bedrijf Mecalux. Vanuit de fabriek in Środa Śląska in het westen van Polen worden dagelijks duizenden pallets gedistribueerd naar onder andere Polen en Duitsland. De fabriek verwerkt jaarlijks 60.000 ton aardappelen en 15.000 ton maïs tot bekende producten zoals Lay's en Doritos.

Smart warehousing hoeft dankzij AI niet veel geld te kosten

Smart warehousing hoeft dankzij AI niet veel geld te kosten

Het is helemaal niet nodig om miljoenen uit te geven aan robotisering om het warehouse een stuk efficiënter te maken. Dat kan ook door het slim toepassen van data science en AI. "Ga er gewoon mee aan de slag", zegt Monique van den Broek van CQM en ze legt uit hoe precies.

Warehouse-uitdagingen: IT vraagt om moderniseringsslag

Warehouse-uitdagingen: IT vraagt om moderniseringsslag

Uitdagingen genoeg voor warehouseoperaties wereldwijd, maar behoud van personeel, snellere goederenomloop en ook de staat van IT vraagt om aandacht. Dat is de uitkomst van een onderzoek door Manhattan Associates onder tweeduizend supply chain professionals.