Alles over Topvrouwen

Topvrouw Lisette Nap (DHL Freight): 'Ik ben altijd dezelfde Lisette'

Topvrouw Lisette Nap (DHL Freight): 'Ik ben altijd dezelfde Lisette'

Ze is vrolijk, kleurrijk en energiek. Lisette Nap is managing director van DHL Freight in Nederland en vindt dat elke dag een feestje. Maar ze weet ook dat ze verder zoekt zodra er niks meer te veranderen valt. In het verleden heeft ze wel eens te lang op een bepaalde plek gezeten en werd ze erg ongelukkig. Dat kwam niet door beperkte doorgroeimogelijkheden, die heeft ze altijd gehad.

Nicole Biesheuvel

Nicole Biesheuvel (DB Schenker): 'Vrouwen vinden zichzelf niet...

Na de middelbare school begon Nicole Biesheuvel haar carrière als expediteur bij Schenker, toen nog zonder DB. Na een periode bij andere logistieke bedrijven keerde ze in 2006 terug naar waar het allemaal begon. Een grote drive en een flinke dosis doorzettingsvermogen brachten haar waar ze nu is: vice-president fairs, events & special logistics bij DB Schenker Benelux. "Vrouwen zetten zichzelf vaak op de tweede plek en twijfelen te veel. Ze kijken naar wat ze niet kunnen. Als je inzet toont en bereid bent om te leren, dan is de sky the limit."

PODCAST - 'Als vrouw de top bereiken? Denk als een blanke man'

PODCAST - 'Als vrouw de top bereiken? Denk als een blanke man'

De vraag naar diversiteit in het logistieke bedrijfsleven wordt luider. Toch is het voor vrouwen - en andere minderheden in de logistiek - lastig om daadwerkelijk door te breken, omdat ze afwijken van wat het selectiecomité gewend is. Naomi Landman (Maersk) heeft van jongs af aan het advies opgevolgd om te denken als een blanke man: ad rem en vol zelfvertrouwen.

Topvrouw Marleen Rooders (Wuunder): 'Je verhardt'

Topvrouw Marleen Rooders (Wuunder): 'Je verhardt'

Het is niet leuk als je de enige vrouw bent op een mannenfeestje. Topvrouw Marleen Rooders van Wuunder vertelt hoe pittig het voor vrouwen kan zijn in de logistiek. Ze hoopt dat directies meer gaan praten met hun mensen. "Probeer de ander dan echt te begrijpen en neem je reflectie mee naar je board meeting."

Naomi Landman

Diversiteit begint ook op Logistica een thema te worden

Diversiteit en inclusie zijn belangrijk om aantrekkelijk te zijn op de arbeidsmarkt, maar zeker ook om te komen tot betere bedrijfsprestaties. Te midden van alle innovatieve systemen en oplossingen op de beurscombinatie Logistica Next en ICT & Logistiek krijgt ook dit thema de nodige aandacht.

Susanne Bolck. Foto: Bert Jansen

Topvrouw Susanne Bolck (Hexspoor): 'De menselijke maat maakt het...

Hexspoor was al 75 jaar goed in het meedenken met de klant. Vanuit die gedachtegang bouwde Susanne Bolck de logistieke tak van het bedrijf verder uit. "Als dat de kracht van het bedrijf is, het DNA, dan moet je dat doorzetten", zegt de topvrouw. De mede-eigenaresse van het familiebedrijf heeft met het e-fulfilmentbedrijf een mooie groei gerealiseerd.

Women in Logistics laat concurrenten samen genderkloof dichten

Women in Logistics laat concurrenten samen genderkloof dichten

Zonder concrete aandacht, duurt het nog ruim 130 jaar voordat er een goede balans is in het aantal mannen en vrouwen op de logistieke werkvloer. Daarmee toont Bob Van Steenweghen (H.Essers) aan dat actie nodig is. Samen met Ania Haddaoui van Dow Logistics heeft hij het Europese consortium Women in Logistics opgetuigd, dat meer vrouwen in de chemielogistiek wil krijgen. Uniek aan het consortium is onder meer dat concurrenten samen om tafel zitten om dit mogelijk te maken.

Sonja Bennes (C) Fred Libochant Fotografie

Topvrouw Sonja Bennes (Freightways): 'Het gaat om de mensen, niet...

Van de allereerste medewerker tot de eigenaar van het bedrijf. Sonja Bennes heeft als directeur-eigenaar van logistiek dienstverlener Freightways niet alleen de koers van het bedrijf medebepaald, maar ook laten zien hoe een vrouwelijk leider de balans tussen menselijkheid en zakelijkheid kan bewaken.

Esther Koelewijn (C) Fred Libochant Fotografie

Topvrouw Esther Koelewijn (Logent): 'Als je directeur wilt worden...

Esther Koelewijn is geen doorsnee commercieel directeur. Met haar hands-on mentaliteit, no-nonsense houding en ondernemersdrift heeft ze zich vanaf jonge leeftijd op eigen kracht opgewerkt. Als topvrouw bij Logent Nederland leidt ze niet alleen een succesvol bedrijf, maar inspireert ze ook haar team en klanten met haar onvermoeibare inzet en visie. "In de logistiek moet je altijd doorgaan, dag en nacht. Heb je de ballen niet, wat doe je dan in de logistiek?"

Topvrouw Manon van Opdorp: 'Ik was het meisje uit Amsterdam'

Topvrouw Manon van Opdorp: 'Ik was het meisje uit Amsterdam'

Het heeft lang geduurd voordat Manon van Opdorp echt werd geaccepteerd als directeur van familiebedrijf Van Opdorp Transportgroep. Na vijf lastige jaren, heel hard werken, een sabbatical en duidelijke afspraken met haar nieuw gevormde MT, zit ze nu helemaal op haar plek. "Een verantwoordelijke functie waarbij je impact maakt, dat vind ik fijn."