Walther Ploos van Amstel
Lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam
Lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam
Hoe dichten we de innovatiekloof die er is tussen koplopers en bedrijven die achterop raken? Want zonder die achterblijvers stagneert de innovatie in de keten. Anders dan nu moeten innovaties meer gericht zijn op de markt van morgen, niet op marginale verbeteringen vandaag.
Cycloon stopt met pakketbezorging. Daardoor raken 440 medewerkers hun baan kwijt. Dat is jammer, vindt Walther Ploos van Amstel. Duurzame innovaties lijken vooral te komen van vele kleine lokale spelers. Toch lukt het die kleine spelers maar niet om op gang te komen. Veel bedrijven gooiden de afgelopen jaren de handdoek in de ring. Waarom?
Chaos rond Amsterdam. Maar ook op meer plekken in het land gaan onderhoudswerkzaamheden tot vertraging leiden. De bevoorrading van steden lijdt daaronder. Met actuele en open data vanuit de keten moeten logistiek dienstverleners de schade zien te beperken, meent Walther Ploos van Amstel.
In de discussie over de energietransitie naar zero emissievervoer ontbreekt tot nu toe de inkoper van transport bij verladers. Dat zou niet zo moeten zijn. Juist deze groep functionarissen zou op basis van kennis en feiten een gedegen afweging moeten maken, meent Walther Ploos van Amstel.
Waarom wil het maar niet lukken met de logistiek in steden? Was 2023 dan toch weer een verloren jaar voor stadslogistiek? We weten simpelweg nog steeds niet welke handelingsperspectieven werken voor welke uitdaging, ondanks alle studies die er zijn gedaan.
Technisch is er inmiddels genoeg ontwikkeld om emissieloos bouwen en transporteren mogelijk te maken. Het is vaak een kwestie van inregelen en data delen. Koplopers in de sector laten zich niet afleiden door netcongestie of gebrek aan voertuigen. Dit is wat bedrijven en overheden kunnen doen.
De logistiek sector moet zich voorbereiden op de impact die klimaatverandering de komende tien tot twintig jaar voor ons in petto heeft. Maar, weten we eigenlijk wel genoeg over het klimaat? "We moeten aan de slag met klimaatadaptatie", meent Walther Ploos van Amstel.
Het College van Rijksadviseurs stelt in een kritisch rapport misstanden in de logistieke sector aan de kaak. Terecht of niet, de vraag die blijft hangen is: hoe maken we de sector relevanter voor de samenleving? 'Never waste a good midlife crisis', zegt Walther Ploos van Amstel.
Bij de aanschaf van nieuwe vuilniswagens kiest Amsterdam niet voor uitstootvrij, maar voor dieselmotoren. Het 'verkeerde signaal' en 'niet eerlijk', dat vindt het bedrijfsleven dat vanaf 2025 met nieuwe dieseltrucks de stad niet meer in mag. Moeten gemeenten zelf het goede voorbeeld geven? Hierover schrijft Walther Ploos van Amstel in zijn blog.
Niet voor het eerst blijkt dat gemeentes pilots opzetten die het bedrijfsleven behoorlijk in de weg zitten, ook op het gebied van stadslogistiek. Hoe voorkomen we dat het bedrijfsleven meteen al met 3:0 achter komt te staan?, vraagt Walther Ploos van Amstel zich af.